Xpeng P7 – autonomiczny klon Tesli z Chin3 min czytania
Xpeng Motors ogłosiło, że 27 kwietnia „inteligentny elektryczny sedan sportowy P7” oficjalnie trafi do sprzedaży w Chinach. P7 to wyglądający jak Tesla sedan. Już wcześniej elektryzował np. zapowiedzią większego zasięgu (706 km zasięgu w cyklu NEDC) niż pojazdy amerykańskiego producenta. Tesli udało się dojść do 668 km na jednym ładowaniu – ale na razie tylko w pojazdach oferowanych w Chinach – pisaliśmy o tym tutaj.
Autonomia od Nvidii na poziomie trzecim
Dodatkowo Xpeng twierdzi, że w P7 użyje technologii Nvidia, aby umożliwić autonomię samochodu na poziomie 3 na autostradach, ulicach miasta i parkowaniu samochodu.
Xpeng P7 wyposażony będzie w platformę NVIDIA DRIVE AGX, w której zastosowano wydajny, energooszczędny system Xavier. Jest wyposażony w 12 czujników ultradźwiękowych, pięć precyzyjnych radarów fal milimetrowych, 13 autonomicznych kamer jazdy oraz jedną kamerę samochodową z mapą HD i precyzyjnym pozycjonowaniem. Inteligentny elektryczny sedan zapewni chińskim klientom kilka nowości w zakresie autonomicznej jazdy, w tym pełne funkcje scenariusza autonomicznego do jazdy na poziomie 3 na autostradach, drogach miejskich i parkingowym. Oczywiście małym druczkiem napisano, że poziom 3 nadal wymaga dostępności kierowcy i gotowości do przejęcia kontroli w dowolnym momencie.
Zapewniając 30 TOPS (tryliony operacji na sekundę) wydajności, zużywając jedynie 30 watów mocy, Xavier jest pierwszym SoC (system on a chip) na poziomie produkcyjnym dedykowanym do zautomatyzowanej i autonomicznej jazdy, która spełnia dzisiejsze rygorystyczne normy bezpieczeństwa i wymagania prawne. Zaprojektowany z myślą o bezpieczeństwie, Xavier oferuje redundancję i różnorodność niezbędną do przetwarzania danych z różnych czujników, a także jest drogą do produkcji wysoce zautomatyzowanych i autonomicznych systemów jazdy.
Nasza udana współpraca z NVIDIA była kluczowa dla rozwoju i produkcji naszego P7 – w informacji firmowej o P7 powiedział dr Xinzhou Wu, wiceprezes ds. Autonomicznej jazdy w Xpeng. – Wspierany przez wydajność i energooszczędność Xaviera, byliśmy w stanie przyspieszyć i wyprzedzić naszych konkurentów w tworzeniu tego bezpiecznego, inteligentnego, bogatego w funkcje sedana – w cenie, która sprawia, że jest to idealne rozwiązanie w dzisiejszych czasach konkurencyjny rynek pojazdów elektrycznych.
Xpeng powiedział, że wykorzysta także platformę NvidiaDRIVE do swojego kolejnego modelu produkcyjnego.
Inteligentny XPilot 3.0
Xpeng w swoim XPilot 3.0 korzysta też z własnych sieci neuronowych z własnym napędem i powiązanego z nimi zastrzeżonego oprogramowania do autonomicznej jazdy, które są w stanie dokonywać ciągłych aktualizacji bezprzewodowych. Oficjalne ogłoszenie wprowadzenia P7 nie wyjaśniło, które funkcje poziomu 3 będą dostępne już teraz, gdy pojazd zostanie wprowadzony na rynek – a które zostaną wprowadzone później dzięki aktualizacjom OTA.
Xpeng ogłosił w listopadzie 2019 r., że otrzymał kwotę 400 mln USD finansowania serii C swoich akcji od grupy inwestorów strategicznych i instytucjonalnych. Wraz z wiodącym inwestorem strategicznym Alibaba Corporation, także znana i lubiana nam, 😉 Xiaomi Corporation dołączyła jako nowy inwestor strategiczny. Pisaliśmy o tym tutaj.
Xpeng Motors uruchomił swój pierwszy model produkcyjny, G3 SUV, w grudniu 2018 r. Firma ma siedzibę główną w Guangzhou w Chinach, a biura w Pekinie, Szanghaju, Dolinie Krzemowej i San Diego.
Źródło: Xiaopeng.
Autorem wpisu gościnnego jest Marcin Wirkus.