Moto Wieści

Czy elektryczna czeska świnia to najlepszy skuter na świecie?3 min read

23 kwietnia 2020 3 min read

autor:

Czy elektryczna czeska świnia to najlepszy skuter na świecie?3 min read

Sentyment do czasów słusznie minionych nie ominął też Czechów. Postanowili oni wrócić do swojego skutera Čezeta. Oczywiście w wersji elektrycznej. Ta „świnia” jak ją potocznie nazywano może pojechać nawet 120 km/h, a kosztuje jak samochód.

Klasyczna Čezeta z lat 50

Čezeta zadebiutowała w 1957 roku i była wkładem byłej Czechosłowacji w ten złoty wiek skuterów. Łatwo można go odróżnić od innych skuterów przez jego bardzo specyficzną długą przednią część przed kierowcą, która zakończyła się jednym reflektorem. Ta przedziwna konstrukcja pojazdu sprawiła, że otrzymał czuły przydomek „świnia” w swojej ojczyźnie.

Cezeta

Klasyczne Čezety produkowane były od 1957 roku do 1964 roku i obejmował trzy wersje: Typy 501, 502 i 505. Čezeta została odnowiona w nowoczesnej formie w roku 2017 r. i chociaż zachowano klasyczny kształt, nowoczesna wersja jest zdecydowanie inna od klasycznej.

Čezeta została zaprojektowana przez Jaroslava Františka Kocha (1893–1983). Dla młodych ludzi z byłej Czechosłowacji i w innych krajach z bloku komunistycznego ten skuter dał smak przystępnej wolności. Podobnie jak skutery Vespy w innych częściach świata.

Cezeta

Na początku 2012 r. prawa do nazwy i projektu Čezeta zostały zakupione przez Neila Eamonna Smitha. Miał on dziwne hobby, ponieważ zaczął zbierać i przywracać oryginalne Čezety do życia. Ale wpadł na pomysł, żeby przywrócić ten historyczny skuter, ale jako już skuter elektryczny. Przy współpracy z Politechniką w Pradze, która opracowała kluczowe komponenty. Zadaniem było, żeby podróżowanie Čezetą było ekscytujące, a jednocześnie skuter był prosty w utrzymaniu.

Założył Čezeta Motors s.r.o.. Firma w 2013 r. rozpoczęła produkcję nowej generacji skuterów pod nazwą Čezeta. Pierwsza z tej nowej generacji zadebiutowała pod koniec 2017 roku jako „Typ 506”.

Nowoczesna elektryczna Čezeta

Nowa generacja skutera wiernie zachowała wygląd klasycznej linii, jednak „bebechy” w środku są całkiem inne. Seria 506 jest w pełni elektryczna, a nie zasilana benzyną. Razem z tym idzie innowacja – zawiera również najwyższej jakości komponenty takich producentów, jak Panasonic, Rizoma i Beringer. Producent twierdzi, że jest to jeden z najlepszych skuterów elektrycznych na świecie. Osiąga prędkość przelotową po autostradzie 120 km/h, a bateria o mocy 6 kWh daje zasięg 150 km.

Cezeta

Żeby zacząć na początku 2018 r. w najbardziej udana czeska zbiórka crowd-fundingowa zebrała 20 mln czeskich koron ( ok. 800 000 euro), na sfinansowanie fabryki i pierwszej limitowanej edycji „pierwszej serii” ultra-premium 506. Celem zbiórki było zbudowanie know-how z technologią, zdobywanie wiedzy o rynku pojazdów elektrycznych i marketing, że Čezeta „powraca”. Rocznie w fabryce w Ołomuńcu, we wschodniej części Czech produkowanych jest tylko 50 modeli Čezeta Type 506.

Čezetę kosztuje jak na skuter sporo. Podstawowa wersja 8 kW (max. 85 km/h) kosztuje ok 11 tys. euro. Najbardziej wypasiona wersja to koszt prawie 17 tys. euro.

Będąc w czeskiej Pradze można skorzystać z wypożyczalni „świnek” Rent-a-Pig 🙂 Koszt wypożyczenia do 2500 czeskich koron.

Cezeta

W 2020 roku jest też przygotowywana tańsza, oparta na masowej produkcji wersja „Typ 507”. Ma być też wersja już z zasięgiem 250–300 km do użytku w mieście i i nawet z prędkością 100 km / h na przedmieściach. Koszt tej 507 ma kształtować się na około 8000 €. Można też będzie „świnkę” wziąć w „abonament”, gdzie wszystkie koszty napraw, aktualizacji i ubezpieczenia są pokrywane w ramach jednej miesięcznej opłaty abonamentowej.

Więcej o tym specyficznym skuterze znajdziecie tutaj.


Autorem wpisu gościnnego jest Marcin Wirkus.