Tesla zmuszona obniżyć cenę Modelu 3, żeby załapać się na dotację3 min czytania
Tesla po raz kolejny obniża cenę swojego Modelu 3 zbudowanego w Chinach, tak aby kwalifikować się do rządowych dopłat do elektryków, które mają zachęcić ludzi do ponownego zakupu samochodów. Chiński rząd niedawno przedłużył dotacje do elektryków do 2022 roku, ale obniżył próg dotacji do 300.000 chińskich juanów (ok. 175 tys. złotych). Tymczasem chińskie sedany Model 3 Tesli były wyceniane na 323 800 juanów (ok. 190 tys. złotych) przed dotacjami.
Tesla została więc „zmuszona” do obniżek. Tesla Model 3 sprzedaje teraz po cenie bazowej 291 800 juanów (ok. 171 tys. złotych), zanim zostanie uwzględniona dotacja – to jest 10% taniej niż wcześniej. Dzięki dotacji koszt wynosi 271 550 juanów (ok. 160 tys. złotych).
Chińczycy obcinają dotację do elektryków
Chiński rząd zapowiedział w marcu, że przedłuży dotacje na nowe pojazdy energetyczne, takie jak samochody elektryczne lub hybrydowe typu plug-in, ponieważ pandemia koronawirusa zmniejszyła popyt na tym największym rynku samochodowym na świecie. Przed wybuchem pandemii rząd planował wycofać dotacje do końca 2020 roku. Jednak sprzedaż pojazdów elektrycznych ucierpiała: w pierwszym kwartale sprzedano tylko 114 000 takich samochodów, co stanowi spadek o 56% w porównaniu z rokiem poprzednim. W ubiegłym tygodniu rząd podał, że przedłuży subsydia do końca 2022 r., ale stopniowo wycofuje oferowaną kwotę, dopóki ulga nie zniknie całkowicie.
Chińskie dotacje do elektryków zostały ogłoszone w 2015 r. Planowano je zakończyć w tym roku. Chiny wyznaczyły sobie cel dla pojazdów elektrycznych, w tym także hybryd plug-in i pojazdów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi, aby stanowiły jedną piątą sprzedaży samochodów do 2025 roku. W ramach nowego planu Chiny przedłuży dotacje na zakup „new energy vehicles” NEV do 2022 r. oraz zwolnienia podatkowe na zakupy przez dwa lata. Dotacje będą jednak dotyczyć tylko samochodów osobowych kosztujących mniej niż 300 000 juanów (ok. 175 tys. złotych). Może to wykluczać pojazdy elektryczne klasy premium, takie jak te produkowane przez niemieckie BMW i Daimler.
Chińskie ministerstwo finansów dodało, że Chiny zasadniczo zmniejszą dotacje o 20% w 2021 r. i o 30% w 2022 r.
„Jesteśmy przekonani, że Model 3 nadal będzie pojazdem, który zapewnia dobrą marżę brutto” – powiedział Elon Musk, prezes Tesli, podczas konferencji na początku tygodnia w sprawie obniżki cen w Chinach.
Chiny są ważnym rynkiem dla Tesli. Firma zaczęła dostarczać tam swoje pierwsze samochody Model 3 na początku tego roku po ukończeniu budowy Gigafabryki w Szanghaju w rekordowym czasie. Dostosowuje również ceny, odkąd samochody te zjechały z linii montażowej. Koszt samochodu został obniżony w styczniu zaledwie kilka dni po rozpoczęciu dostaw przez Teslę.
Kierownictwo Tesli zasugerowało również, że samochody firmy produkowane w Chinach mogą być jeszcze tańsze. Zachary Kirkhorn, dyrektor finansowy Tesli, zwrócił uwagę że produkcja samochodu w Szanghaju jest już tańsza niż w fabryce firmy w Stanach Zjednoczonych. Tesla będzie szukać też szans na wyeliminowanie kosztów produkcji, żeby nadal móc obniżać cenę i jednocześnie zwiększać marżę.
źródło: CNN.com