Nissan Ariya debiutuje – to odpowiedz japończyków na Teslę Y4 min czytania
W Tokio odbywają się właśnie targi samochodowe, które prestiżem prześcignęły niejedne z tych europejskich. Gdy u nas producenci uciekają od wielkich pokazów na targach, w Japonii zobaczyliśmy kilka ciekawych premier. Jedną z najważniejszych dla rynku EV będzie koncepcyjny Nissan Ariya!
Ariya to koncept, ale bardzo bliski produkcji. Bazuje na projekcie szalonego modelu IMx i jest elektrycznym crossoverem z dwoma silnikami, niezłym przyśpieszeniem, całą masą elektroniki wspomagającej kierowcę i autonomiczną jazdę. Dysponuje też rozwiązaniami zaczerpniętymi z takich modeli jak sportowy GTR czy terenowy Patrol. Na dodatek całkiem dobrze też wygląda.
Co prawda Nissan skupił się bardziej na ogólnej prezentacji niż na ścisłej specyfikacji, ale wiemy, że model ten będzie konkurować z modelem Y od Tesli (chociaż ta na pewno będzie szybsza w sprincie). Wedle informacji pozyskanych przez redaktorów z różnych magazynów obecnych na prezentacji, Ariya będzie przyśpieszać do „setki” w czasie poniżej 5 sekund i pozwoli na pokonanie dystansu około 480 km na jednym ładowaniu.
Nissan ariya – Nowoczesne systemy i rozwiązania
Ariya reprezentuje zupełnie nowy język projektowy i kierunek stylistyki Nissana. Jego wygląd opisują słowa „elegancki”, „seksowny”, „gładki”. W istocie tak jest, gdy spojrzy się na koncepcyjny model Ariya. Zauważalna stała się boczna linia, która kreśli linię okien, frontowy zderzak, który idealnie został opisany przez Nissana mianem gładkiego. Wąskie przednie i tylne reflektory, sprawiają też wrażenie seksownych — przynajmniej w mojej opinii.
Nowa architektura pojazdu oznacza nowe możliwości, ma na nowo zdefiniować sposób interakcji pojazdów ze społeczeństwem.
Dzięki temu modelowi i koncepcji IMk chcieliśmy mieć pewność, że dusza każdego samochodu Nissana ma charakterystyczne japońskie DNA przekazane w prosty, ale niezwykle nowoczesny sposób, coś, co nazywamy „ponadczasowym japońskim futuryzmem” – Alfonso Albaisa — wiceprezes Nissana ds. designu.
To nie koniec nowości. Nissan Ariya „stoi” na 21-calowych, aluminiowych obręczach, został zaprezentowany w kolorze „Suisei Blue”, który nadaje pojazdowi dwuwymiarowego wrażenia — w zależności od odległości, z której oglądamy koncept. To też zasługa matowego lakieru, który zawiera w sobie malutkie szklane płatki, które załamują światło pod wieloma kątami.
Nowe jest też wnętrze, które zdefiniowano na nowo. Stało się ono przestronne i czyste dzięki temu, że projektanci wykorzystali możliwości, jakie daje płaska płyta podłogowa pojazdów EV. Uporządkowano też deskę rozdzielczą, która jest prosta i ogranicza się jedynie do najważniejszych elementów. Istotną kwestią jest tu też wykorzystanie wielkich wyświetlaczy systemu infotainments. Producent chwali się też akcentami, które nadają charakteru. Są to starannie wybrane materiały jak perforowana skóra, miedziane tkaniny, drewno i satynowe aluminium.
Ikona inteligentnej mobilności Nissana
Nissan zaprojektował Ariya, aby w pełni urzeczywistnić trzy filary inteligentnej mobilności Nissana — inteligentną jazdę, inteligentną moc i inteligentną integrację (dużo tej inteligencji 😉 ). Łącząc zaawansowaną technologię pojazdów elektrycznych z nowym poziomem bezproblemowej łączności człowiek-samochód, oferuje zupełnie nowe wrażenia z jazdy.
W modelu tym zastosowano najnowszą wersję wielokrotnie nagradzanego systemu wspomagania kierowcy Nissana, ProPILOT 2.0. Zapewnia on pewną i wygodną jazdę. System łączy nawigację na autostradzie z możliwościami prowadzenia bez użycia rąk na jednym pasie. System działa na wyznaczonych drogach i pozwala na pewnym odcinku cieszyć się udogodnieniami z autonomicznej jazdy jak podróż bez rąk na kierownicy, zadanie prędkości i w razie konieczności wyprzedzanie i zmianę pasa ruchu. Podczas jazdy z włączonym ProPILOT 2.0 oświetlenie wnętrza zmienia kolory, aby zasygnalizować, że możliwa jest jazda bez użycia rąk, jednocześnie tworząc relaksującą atmosferę.
Nissan Ariya zapewnia napęd na wszystkie koła za pośrednictwem dwóch silników umieszczonych w obu osiach pojazdu. Pozwala też na konfiguracje pewnych ustawień trakcji, co pozwala cieszyć się komfortową i dynamiczną jazdą. Nissan chwali się, że nowy układ jazdy i jego trakcja działa efektywniej niż w niektórych typowo sportowych samochodach, z silnikami spalinowymi. Wykorzystano tu wiedzę zdobytą przez lata rozwoju innych pojazdów — w tym układ podziału momentu obrotowego ATTESA E-TS z Nissana GT-R oraz inteligentny system 4 × 4 Nissana Patrol. Oba systemy dostosowano od nowa, korzystając z możliwości, które daje napęd elektryczny.
To również nie wszystko, co przygotował Nissan. Koncepcyjna, ale nie daleka od produkcji Ariya posiada więcej nowych systemów i inteligentnych rozwiązań. Postaram się je Wam przybliżyć, gdy model finalnie zadebiutuje na drogach.
Źródło: informacja prasowa.