BMW pokazuje kolejny prototyp elektrycznego motocykla2 min czytania
Kilka miesięcy temu, jeszcze przed startem rozładowani.pl pokazywaliśmy Wam elektryczny prototyp motocykla BMW. Prototyp był zjawiskowy i skradł serce niejednego z naszych czytelników. Teraz BMW pokazuje coś, co jest znacznie bliżej produkcji i co może być polotem między szalonym projektem a gotowym produktem. Poznajcie BMW E-Power Roadster!
Materiał, który chce Wam pokazać, został przygotowany przez redakcję BikeReview. Można w niej zobaczyć kilka ciekawostek na temat prototypowego, elektrycznego BMW oraz wyścig z produkcyjnym BMW S 1100 R.
Platforma testowa nowych motocykli
BMW nie chce przespać elektryfikacji rynku, mogliśmy zobaczyć już kilka działających prototypów i kilka wizji tego, jak mają wyglądać gotowe pojazdy. Należy też pamiętać o BMW C Evolution, czyli elektrycznym maxi skuterze, które oferowane jest już od jakiegoś czasu na rynku.
Elektryczny BMW E-Power Roadster to elektryczny hiper naked. Stanął on do wyścigu z modelem BMW S 1100 R, z którym dzieli przód i kilka innych cześć. Tył motocyklu oparty jest na bazie R 1200R. Znalazło się w nim też miejsce dla kilku części z elektrycznego skutera. Ramę wykonano jednak na specjalne zamówienie dla tego modelu.
Pewnie, zauważyliście pojemne akumulatory motocykla, który sprawia przez nie wrażenie otyłego. Pochodzą one z hybrydowego BMW Serii 5, reszta elektroniki i układu napędowego to części znane z hybrydowej „dwójki”. Co ciekawe, mimo iż części pochodzą z wielu pojazdów, udało się do sprawnie połączyć – E-Power Roadster ma jednak sporą wagę, która wynosi 290 kg. BMW twierdzi, że wie jak zrzucić balast — w niedługim czasie motocykl będzie lżejszy aż o 30 kg.
Parametry godne spalinowej konkurencji
BMW E-Power Roadster potrafi rozpędzić się do pierwszej „setki” w ciągu 2,9 sekundy. Silnik ma moc 100 kW (136 KM) oraz moment obrotowy rzędu 200 Nm. Projektanci twierdzą jednak, że przy zastosowaniu jednego biegu moment ten wynosi tak naprawdę, aż 1500 Nm. Ze względu na bezpieczeństwo prędkość maksymalną zastała na razie ograniczona do 160 km/h.
BMW E-Power Roadster zasilany jest akumulatorami o pojemności 13 kWh. Pozwolą one na przejechanie około 177 kilometrów. To jest jednak aspekt, który BMW musi udoskonalić. Firma o tym wie i twierdzi, że mają zamiar wypuścić gotowy produkt, dopiero gdy będzie on potrafił pokonać 200-300 km dystans w realnych warunkach.
Prototyp BMW będzie obsługiwał szybkie ładowanie. Niestety, nie jest ono na razie tak szybkie, jak chcieliby tego projektanci. Problemem jest temperatura. Gdy baterie osiągają 40 stopni Celsjusza, konieczne jest spowolnienie ładowania i ochłodzenie ogniw. Już teraz zajmują się problemem odpowiedniego chłodzenia. Celem jest ponoć ładowanie 3.7 mil na minutę, dałoby to około 180 km jazdy w ciągu półgodzinnego ładowania.
Link do strony na BikeReview.com.au