Nowe baterie Tesli mają obniżyć koszt EV poniżej kosztu pojazdów spalinowych2 min czytania
Chodzą pogłoski że Tesla przygotowuje nowe, trwałe i tanie akumulatory, tak aby koszt samochodów elektrycznych były nawet poniżej kosztów samochodów spalinowych. Firma przygotowuje się już do kolejnego „Tesla Battery Day” (termin jeszcze do końca jest niewiadomą). Ale już teraz Elon Musk, dyrektor generalny Tesli, rozgłasza publicznie nadchodzące zmiany w technologi produkcji akumulatorów.
Według Reuters, producent samochodów planuje zaprezentować już niedługo nową zaawansowaną technologię dla baterii. W tej technologii opracowanej przez Teslę będzie można wytwarzać źródła zasilania dla pojazdów elektrycznych, które działają przez „miliony mil” i mogą być wytwarzane przy niskich kosztach. Ma to umożliwić producentowi sprzedaż samochodów nawet poniżej kosztu rynkowego równoważnych spalinowych samochodów.
Wszystko dzięki wspólnej pracy
Reuters w swoim raporcie donosi, że rozwój ten jest wynikiem wspólnych prac badawczo-rozwojowych prowadzonych z chińską współczesną technologią Amperex i że jest on oparty na pracy wykonanej przez zespół badaczy technologii akumulatorów Tesli pochodzących ze środowisk akademickich.
Pojemność akumulatora i koszty produkcji od dawna stanowią czynnik ograniczający koszty produkcji pojazdów elektrycznych. Koszt baterii to około 40% samochodu elektrycznego. Dlatego też pojazdy elektryczne mają wyższą cenę, gdy są sprzedawane klientom. Zazwyczaj producenci samochodów, w tym Tesla, wskazują na dożywotnie oszczędności paliwa i zachęty podatkowe zapewniane przez rządy. Dzięki czemu droższy zakup elektryka, równoważy się kosztem eksploatacji samochodu elektrycznego. Nowa technologia akumulatorów Tesli może zmienić dynamikę, tak aby cena na naklejce była również niższa niż w przypadku pojazdu spalinowego, co byłoby znaczącym czynnikiem napędzającym szersze zastosowanie EV.
Reuters twierdzi, że Tesla najpierw uruchomi produkcję nowej baterii w Chinach, zaczynając od montowania jej w Modelu 3. Następnie planuje wprowadzić ją na inne pojazdy i rynki, a docelowo będzie produkować baterie w nowych procesach produkcyjnych, które mają obniżyć koszty pracy przy jednoczesnym wzroście wolumen wyjściowego.
Technologia nowych akumulatorów, nad którą pracuje Tesla, obejmie wersje o niskiej zawartości kobaltu i bez kobaltu w zastosowaniach chemicznych. Będzie miała też nowo opracowane materiały i powłoki wewnętrzne w celu zmniejszenia obciążenia aktywnych składników i przedłużenia ich żywotności, według Reuters. Jednocześnie wprowadzi nowy system opracowany przez swojego partnera, firmę Contemporary Amperex Technology, która eliminuje konieczność wiązania ogniw przed instalacją w końcowych zestawach akumulatorów, co obniży wagę i koszty zestawu akumulatorów. Opracowuje także nowe technologie recyklingu komponentów akumulatorów, aby źródła energii w pojeździe mogły być ostatecznie wykorzystane w innych produktach energetycznych w celu przedłużenia ich żywotności.
Źródło: Reuters