Myślałeś, że Taycan to pierwsze elektryczne Porsche? Nie, Mission E też nie2 min czytania
Niejaki P1 z roku 1898 został zaprojektowany przez Pana Ferdynanda jeszcze zanim ten zaprojektował pierwsze auto o napędzie hybrydowym. Od tamtej pory minął grubo ponad wiek, zanim auta napędzane woltami zaczęły powoli wypierać te, które w ruch wprawiają oktany. Gdzie popełniliśmy błąd i dlaczego ludzkość dopiero teraz dochodzi do słusznych wniosków o przewadze elektryków nad autami spalinowymi? Nie mam pojęcia, za to wiem, jak wyglądało pierwsze auto elektryczne. Konstruktorem praprapraprapradziadka Porsche Taycana był sam Ferdinand Porsche.
Pierwszy pojazd typu BEV (battery electric vehicle) na świecie nie został, co prawda, zbudowany przez Pana Porsche, tylko niejakiego Thomasa Devenporta. Jednak temu ostatniemu nie udało się stworzyć marki produkującej obiekty westchnień wielu petrolheadów na całym świecie, dlatego przyjrzyjmy się powozowi ze Stuttgartu.
Historia pierwszego samochodu elektrycznego Porsche
Na początek trochę historii. Jako młody człowiek Pan Ferdynand był zafascynowany elektrycznością. W 1983 roku przeprowadził się do Wiednia i w wieku 18 lat rozpoczął praktykę w firmie elektrycznej Bela Egger & Co. Jako jednoczesny student Politechniki w Reichenbergu i bardzo ambitny człowiek, dostał pozycję menedżerską w zakładzie. W przełomowym roku 1897 Pan Ferdynand został szefem działu testów firmy, zbudował elektryczny silnik i poznał Jakuba Lohnera, producenta powozów. W tym czasie miał zaledwie 22 lata.
Poznanie Pana Lohnera przez Pana Porsche zaowocowało udaną współpracą, której dzieckiem był niejaki Egger-Lohner pojazd elektryczny, C.2 Phaeton model. Na szczęście zwany przez samego Pana Ferdynanda P1. Ta nowinka, łącząca dwa zupełnie obce sobie do tej pory światy, przyczyniła się do narodzin nowego świata – samochodów.
Pełen zapału Pan Lohner był święcie przekonany, że to właśnie samochody elektryczne – bez spalin i nadmiernego hałasu – są przyszłością motoryzacji. Dlatego zlecił Panu Ferdynandowi zaprojektowanie i stworzenie elektrycznego napędu, a sam skupił się na „karoserii” i podwoziu.
Owocem tej współpracy był debiutujący na ulicach Wiednia 26 czerwca 1898 roku P1. Nazwa pierwszego modelu samochodu marki Porsche, dosyć mocno sugerowała, że plany przewidują ich więcej i okazała się prorocza.
Ale po informacje na temat osiągów i dalszych losów pierwszego samochodu od Porsche, zapraszam już niedługo.
Źródło: The Porsche Museum