DHL potwierdza: rowery cargo rozwożą paczki w Polsce! Trwają testy w 4 miastach4 min czytania
Firma kurierska DHL oficjalnie potwierdziła DailyWeb i Rozładowani, że w Polsce oficjalnie wprowadzane są dostawy paczek przez rowery cargo.
DHL wprowadza w Polsce dostawy paczek z wykorzystaniem rowerów cargo. Taką oficjalną informację uzyskaliśmy od polskiego przedstawicielstwa jednej z największych firm kurierskich na świecie.
Na początku tygodnia na DailyWeb informowaliśmy o pewnej ciekawej sytuacji, jaka miała miejsce w Warszawie. Na jednej ze stołecznych ulic zauważono nietypowy, jak na polskie realia, widok – kuriera rozwożącego paczki na rowerze cargo. Do tej pory nie znaliśmy jednak oficjalnego powodu, dla którego akurat w Warszawie można dostrzec pojedyncze rowery cargo kurierów DHL. Czy chodzi o eksperyment, pilotaż, a może oficjalne uruchomienie nowego sposobu dostarczania przesyłek kurierskich?
DHL testuje rowery cargo w Warszawie, Krakowie, Gdańsku i Wrocławiu
Teraz mamy już oficjalne potwierdzenie. DHL chce wprowadzić dostawy rowerami cargo w Polsce. Aktualnie trwają testy tej usługi w czterech polskich miastach. Jest to pilotażowy program dywizji Express. Rowery cargo kuriera będzie można dostrzec na ulicach w dużych miejscowościach. Są to:
- Warszawa
- Kraków
- Gdańsk
- Wrocław
Wdrożenie kurierskich jednośladów jest w fazie testowej. Co dalej? Firma uzależnia przyszłość dostaw paczek w tej formie od wyników prowadzonego pilotażu. – Dalsze plany uzależniamy od wyników testów, które pozwolą nam określić kierunek rozwoju (…) Potencjał dostaw rowerowych oceniamy jako bardzo wysoki – mówi Justyna Dąbrowska z DHL Parcel Polska.
W Polsce rowery cargo, z których korzysta DHL to nowy model Chariot (ang. Rydwan) ze wspomaganiem elektrycznym. Dołączył on do floty firmy w 2021 roku. Wcześniej kurierzy korzystali z prototypowego Cubicycle. Chariot w porównaniu z nim zapewnia kilka usprawnień, w tym m.in. wygodniejszą, wyprostowaną pozycję za kierownicą.
Co ciekawe, ładowność testowanego w Polsce Chariota to aż 180 kg. Na testowym etapie rowery cargo będą obsługiwały duże skupiska biur i miejsca, gdzie występuje duże natężenie ruchu samochodowego.
Ekologia zamiast spalin
Inspiracją dla rozpoczęcia eksperymentów związanych z proekologiczną, rowerową flotą, jest strategia „go green” – jeden z kluczowych kierunków działań CSR w przedsiębiorstwie.
– Chcemy, by naszym wkładem w ochronę środowiska była ekologiczna logistyka. Mamy ambitny cel – zero emisji do 2050 roku. Do tej pory chcemy ograniczyć do zera emisję dwutlenku węgla w operacjach logistycznych. Wdrożenie rowerów elektrycznych to kolejny krok w realizacji naszej strategii. Rower umożliwia poruszanie się po mieście bez spalin, wibracji i hałasu – zauważa Justyna Dąbrowska.
Rowery cargo są doskonałą alternatywą dla samochodu ze względu na możliwość łatwego dotarcia w miejsca trudno dostępne, a także w strefy zeroemisyjne.
– Rowery elektryczne są rozwiązaniem, które świetnie sprawdza się również w okresach, gdy w mieście odbywają się wydarzenia o dużej skali, wiążące się z intensyfikacją ruchu drogowego. Kurierzy DHL Parcel, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, mogą przesiąść się wówczas na rowery, by niezależnie od korków, czy ulic zamkniętych dla samochodów dostarczyć przesyłki na czas, nawet do najtrudniej dostępnych rejonów miasta – mówi Justyna Dąbrowska.
Testowane w Polsce rowery cargo to nowy standard
Rowery cargo DHL Chariot, którymi będą jeździć kurierzy w Polsce to nowy standard we flocie firmy. Został on wprowadzony do użytku na początku tego roku. Najpierw przetestowano go w najbardziej rowerowych miastach Europy: Amsterdamie, Rotterdamie, Utrechcie, Groningen, Hadze i Lejdzie.
DHL używa rowerów kurierskich już od przeszło 20 lat. Pierwsze modele nosiły nazwę Parcycle i Cubicycle, miały jednak swoje mankamenty takie jak niewielka pojemność bagażu (Parcycle) czy niewygodna pozycja za kierownicą (Cubicycle). Kurierzy rowerowi DHL z Groningen i Utrechtu intensywnie współpracowali z projektantami Cargo Cycling, aby opracować możliwie najbardziej zoptymalizowany pojemnik do przewożenia przesyłek kurierskich. Pracownicy firmy kurierskiej podobno nawet sami zaoferowali wstępne szkice pojazdu. Na bazie ich doświadczeń powstał właśnie Chariot, który ma być nowym standardem w przewożeniu paczek z wykorzystaniem rowerów. Model jest też dostępny w regularnej sprzedaży Cargo Cycling.
Promień skrętu roweru Chariot wynosi 4,7 metra. Jednoślad zapewnia dobrą widoczność dla zachowania jak największego bezpieczeństwa na drodze. Kontener zamontowany z tyłu ma pojemność 1500 l i pozwala przewozić nawet 180 kg bagażu. Poprzedni model wykorzystywany przez DHL – Cubicycle – posiadał tylko 1000 l pojemności bagażowej. Metalowa skrzynia na przesyłki jest oświetlona lampami LED, ma wewnętrzne przegrody i oddzielną szufladę na małe paczki. Dostęp do środka umożliwiają, zamykane elektrycznymi zamkami, boczne drzwi otwierające się maksymalnie pod kątem 180 stopni.
Rower cargo używany przez DHL osadzono na obniżonej, solidnej, stalowej ramie ze wzmocnionym podparciem dla pedałów. Na kierownicy znajduje się specjalny uchwyt na telefon komórkowy lub skaner, który może również wyświetlać trasę dla kuriera. W pojeździe zastosowano wspomaganie elektryczne, które działa także gdy rower prowadzony jest za kierownicę. Funkcja ta szczególnie przydaje się w miejscach, gdzie niedozwolone jest jeżdżenie jednośladem.
Szukam pracy w dhl na rowerze