2000 km na jednym ładowaniu? To całkiem możliwe2 min czytania
Na teraz samochody elektryczne mogą maksymalnie przekroczyć barierę 700 km – np. chiński Xpeng P7 – pisaliśmy o nim w tym artykule. 1000 km wydaje się być jeszcze nieosiągalne, ale 2000 na jednym ładowaniu wydaje się być już całkiem marzeniem.
Z takim pomysłem mierzą się inżynierowie z chińsko-australijskiej firmy Brighsun New Energy. Ich baterie litowo-siarkowe (Li-S) mają umożliwić teoretycznie zasilenie pojazdu elektrycznego na 2000 km na jednym ładowaniu, a żywotność baterii ma być na ponad 2 miliony kilometrów. Telefon komórkowy mający taki akumulator po 10 minutowym ładowaniu ma wytrzymać przez tydzień. Wygląda obiecująco .
Akumulatory o gęstości energii 5-8 razy większej
W ciągu prawie 8 lat badań zespół Brighsun opracował akumulatory litowo-siarkowe (Li-S) o gęstości energii 5-8 razy większej niż konwencjonalne akumulatory wtórne. Według wyników międzynarodowej agencji testującej (SGS), nowa technologia Brighsun pozwala akumulatorowi Li-S utrzymać 91% swojej początkowej pojemności po 1700 cyklach w tempie 2C (pełne naładowanie / rozładowanie w ciągu 30 minut). Oznacza to, że spadek wydajności na cykl wynosi zaledwie 0,01%.
Walka o nową technologię w akumulatorach trwa. Kierowany przez rozwijające się rynki światowe pojazdów elektrycznych, przemysł akumulatorów badał szereg kombinacji chemicznych: fosforan litu żelaza, tlenek litu i kobaltu, a obecnie kobalt niklowo-manganowy. Jednak obecne systemy akumulatorów nadal mają poważne wady związane ze stosunkowo niską gęstością energii, wysokimi kosztami surowców i wtórnym zanieczyszczeniem podczas recyklingu.
Tańsze i bardziej wydajne akumulatory
Akumulator Li-S firmy Brighsun, oferujący wysoką gęstość energii i wynikające z tego niskie koszty surowców, będzie przełomem w branży pojazdów elektrycznych. Akumulatory Li-S mogą również stać się najbardziej obiecującymi systemami magazynowania energii dla przyszłych kolei, statków i linii lotniczych. Branże takie jak magazynowanie sieci elektrycznej, telefony komórkowe, drony i sztuczna inteligencja również skorzystają na znacznie wyższej gęstości energii zapewnianej przez nowy system akumulatorów Brighsun.
Główne surowce do akumulatorów Li-S firmy Brighsun są powszechnie dostępne na świecie, a ich zapasy wystarczą na setki lat. Oczekiwany koszt produkcji akumulatorów Li-S 2U marki Brighsun ma być niższy niż w przypadku konwencjonalnych akumulatorów litowo-jonowych – co ma też być impulsem dla rozwoju pojazdów elektrycznych.
Brighsun prowadzi obecnie rozmowy z potencjalnymi inwestorami na temat wielkoskalowej produkcji próbnej akumulatorów Li-S. Proces rozwoju produkcji na dużą skalę ma zostać zakończony do końca 2020 r., a następnie nastąpi masowa produkcja akumulatorów Li-S.
Źródło: Electric Cars Report.