Honda planuje 10 albo więcej elektrycznych jednośladów do 2025 roku, 4 z nich mają dawać więcej radości4 min czytania
Honda to marka w bogatą historią i dobrą pozycją na rynku. To też marka, która już od prawie 35 lat dostrzega potencjał pojazdów EV. Niestety nie ma ich w ofercie zbyt wiele. Teraz dowiadujemy się, że czeka nas prawdziwy wysyp jednośladów!
Jeśli wejdziecie na stronę Hondy, to bardzo szybko dotrze do Was, że ta marka nie ma zbyt wiele do zaoferowania w temacie EV. Zasadniczo oprócz modeli PHEV oraz jednej słodkiej Hondy e nie ma w ofercie nic dla nas ciekawego. To samo tyczy się jednośladów. W obu materiach ma się jednak sporo zmienić. Wiemy o nadchodzących premierach samochodów elektrycznych Hondy — tych zwykłych, sportowych oraz flagowym Prologue, który ma zaznaczyć nowy rozdział w historii firmy. Teraz poinformowano również o nowych jednośladach, których do 2025 roku zobaczymy ponad 10!
Elektryczna Honda to nic nowego
To nie tak, że Honda coś przespała, nie miała planów lub nie potrafiła stworzyć elektrycznego samochodu. Honda już w 1988 roku zaczęła wewnętrzną debatę i prace nad elektrycznymi pojazdami. Jej wynikiem była, chociażby komercyjnie produkowana Honda EV Plus (1997). Jej historia jest niezwykle ciekawa. Początkowo odstraszała klientów ceną. Dlatego Honda zastąpiła sprzedaż tego modelu wynajmem i wtedy zainteresowanie nią szalenie wzrosło. Niestety po 36 miesiącach wynajmu samochody zostały odebrane klientom i rozebrane na części, mimo iż użytkownicy wyrażali chęć dalszego użytkowania.
W późniejszym czasie Honda kombinowała na wiele sposobów — jej działania skupiły się jednak na technologii napędów hybrydowych oraz wodorowych. Do dziś zarząd firmy twierdzi, że celem firmy nie jest stworzenie samochodu elektrycznego, ale stworzenie DOBREGO samochodu elektrycznego co nie jest łatwe ze względów konstrukcyjnych, ekonomicznych oraz przez regulacje prawne. Wiemy, że w nadchodzących latach zobaczymy kilka nowych elektrycznych modeli Honda. Firma zapowiedziała też, że wyprodukuje dwa modele sportowe. Kamieniem milowym będzie też szumnie zapowiadany model Prologue.
10 nowych elektrycznych jednośladów i 4, które dadzą dużo frajdy
Honda ma już elektryczne skutery, które oferuje lokalnie na niektórych rynkach. Jeden z nich to moped stworzony z firmą Muji, czy też modele U-go i V-go, jest też kilka innych projektów stworzonych dla usług i biznesu. Kilka modeli powinny w przyszłym roku debiutować na egzotycznych dla nas rynkach jak Indie i Filipiny. Tamtejsze serwisy motoryzacyjne co chwila serwują swoim czytelnikom plotki i zdjęcia modeli, które planuje Honda. Niestety na rynku europejskim brak jakichkolwiek informacji o nich. Ostatnia największa rewelacja, o której informowała nas firma to Honda PCX EV — która była elektrykiem bazującym na budowie, dość popularnej w europie wersji spalinowej. Niestety słuch po niej zaginął. W maju tego roku ujawniono informacje modelach skierowanych dla małoletnich miłośników crossu (CRF-E2).
Słyszeliśmy jednak co nieco o planach Hondy. Kilka lat temu wraz z innymi 3 firmami zawiązały sojusz mający na celu opracowanie standardu wymiennych akumulatorów. Jego finalna wersja zrzesza już przeszło 20 firm, o czym ostatnio informowałem.
Teraz Honda przekazuje jeszcze ciekawsze informacje. Do 2025 roku zobaczymy co najmniej 10 nowych jednośladów. Roczna sprzedaż tych pojazdów ma wynosić milion sztuk do 2026 oraz 3,5 miliona sztuk, jeszcze do 2030 roku. To drugie ma stanowić 15% ogólnej sprzedaży. Plany są więc ambitne.
Honda wspomina też o tym, że planuje modele dla biznesu i usług. Będą to modele podobne do tych elektrycznych, które oferowane są dla japońskiej i wietnamskiej poczty. Dostępne mają być jednak na szerszym rynku. Wszystkie planowane modele mają być podzielone ze względu na prędkość i zastosowanie. Mamy tu trzy grupy — to mopedy do 25 km/h, skutery do 50 km/h oraz modele szybsze od 50 km/h.
Dwa następne modele przeznaczone będą dla rynku azjatyckiego, europejskiego oraz Japonii. Będą mogły się różnić w zależności od potrzeb rynku. Pewne jest jednak, że to modele stworzone dla commutingu i łatwego przemieszczania się.
Następne 5 modeli będą stworzone o największym rynku jednośladów EV, czyli Chinach. Będą jednak oferowane również w Europiei i innych krajach Azji. Mają być jednak rozwijane lokalnie, więc będą stworzone z myślą o przystępności i kompaktowej budowie. To łatwa do odczytania definicja — to tanie, małe skutery.
Najciekawsze jednak na koniec. Honda zaprezentuje też 4 modele, które stworzono z myślą o frajdzie wynikającej z jazdy. Jeden z nich ma być kierowany do młodszych osób. Na grafice widać coś, co podobne jest do wspomnianego wcześniej crossa o symbolu CRF-E2. Może to być jego następna generacja. Trzy następne modele mają być średniej oraz dużej budowy i znacznie przekraczać prędkość 50 km/h. Na te czekamy najbardziej!
Honda nie zdradziła nam zbyt wielu interesujących szczegółów. Mając na uwadze jednak to, jak wiele nowych modeli mają zamiar zaprezentować, niedługo możemy się spodziewać następnych informacji.
Więcej informacji w materiale prasowym.