Opel Vivaro-e dostawczak z zerową emisją6 min czytania
Wiele pojazdów dostawczych krąży po naszych miastach. Kurierzy, sklepikarze dostarczają różnorodne towary z magazynów rozsianych poza miastem. Są praktycznie w ciągłym ruchu i nie wyjeżdżają poza miasto. To od nich powinna rozpocząć się elektromobilna rewolucja.
Opel przedstawił właśnie elektrycznego dostawczaka Vivaro-e. Z zasięgiem 230 lub 330 km (WLTP1) to idealny pojazd do obsługi tzw. „ostatniej mili”. Silnik ma też swoją moc 100 kW (136 KM) z momentem obrotowym 260 Nm. Można go łatwo naładować np. podczas załadunku, ponieważ producent oferuje dostępne różnorodne opcje ładowania. Przy pomocy aplikacji „myOpel” można sprawdzić stan naładowania lub czas ładowania.
Opel Vivaro-e to pierwszy całkowicie elektryczny dostawczak
Opel Vivaro-e jest pierwszym całkowicie elektrycznym pojazdem użytkowym niemieckiego producenta motoryzacyjnego. Dostępny będzie w trzech długościach i wielu wariantach nadwozia. Zasięg nowego elektrycznego Vivaro-e umożliwia profesjonalistom czerpanie korzyści z bezkompromisowej, zerowej emisji mobilności od drzwi do drzwi – daleko poza samą „ostatnią milą”. Elektrycznego dostawczaka od Opla można będzie zamówić już latem, a pierwsze dostawy będą w ciągu roku. Vivaro-e jest produkowany w tym samym zakładzie na tej samej linii co wersje z silnikami wysokoprężnymi.
„Jako pierwszy w pełni elektryczny lekki samochód dostawczy, który wszedł do segmentu średnich samochodów dostawczych Van-D i ma zasięg do 330 kilometrów w cyklu WLTP, nowy Opel Vivaro-e ustanawia standardy w zakresie łatwości użytkowanie, niezawodność i profesjonalizm ”- powiedział dyrektor generalny Opla Michael Lohscheller.
Ładowność Vivaro-e jest porównywalna z podobnymi lekkimi samochodami dostawczymi z silnikami spalinowymi. Z 1,275 kg Vivaro-e oferuje ładowność prawie taką samą jak wersja Cargo S z 2,0-litrowym silnikiem Diesla (maksymalna ładowność 1 405 kg). E-van jest również jedynym zelektryfikowanym pojazdem producenta samochodów dostępnym fabrycznie z opcjonalnym hakiem do przyczepy, który pozwala na maksymalny uciąg wynoszący 1000 kg.
Klienci Vivaro-e mogą wybierać między dwoma rozmiarami akumulatorów litowo-jonowych, w zależności od ich potrzeb: 75 kWh do 330 km lub 50 kWh i zasięg do 230 kilometrów, oba w cyklu testowym WLTP1. Baterie składają się odpowiednio z 18 i 27 modułów. Ponieważ od samego początku planowano wersję elektryczną akumulatorów, akumulatory są pakowane pod przestrzenią ładunkową w taki sposób, aby nie zakłócały użytkowania. Zaawansowany układ hamulcowy z odzyskiwaniem energii, który odzyskuje energię wytwarzaną podczas hamowania lub zwalniania, dodatkowo zwiększa wydajność.
Dzięki 100 kW (136 KM) i 260 Nm momentu obrotowego z elektrycznego układu napędowego Vivaro-e oferuje wyższą wydajność niż większość elektrycznych pojazdów użytkowych. Elektronicznie sterowana maksymalna prędkość 130 km/h umożliwia jazdę autostradą przy jednoczesnym zachowaniu zasięgu elektrycznego. Akumulator umieszczony pod bagażnikiem dodatkowo obniża środek ciężkości, co poprawia stabilność na zakrętach i stabilność wiatru Vivaro-e nawet przy pełnym obciążeniu, a także przyczynia się do większej przyjemności z jazdy.
Vivaro-e łatwo naładować przez różnorodne opcje ładowania. Za pośrednictwem wallbox, szybkiego ładowania, a nawet kabla do ładowania z domowego gniazdka w razie potrzeby.
Za pomocą publicznej stacji ładowania o mocy 100 kW DC ładowanie akumulatora o mocy 50 kWh do 80% stanu naładowania zajmuje około 30 minut (około 45 minut dla akumulatora 75 kWh). Opel oferuje ładowarki pokładowe, które zapewniają, że czasy ładowania są tak szybkie, jak to możliwe, a akumulator (objęty ośmioletnią gwarancją / 160 000 km) ma długą żywotność. W zależności od rynku i infrastruktury Vivaro-e jest standardowo wyposażony w trzyfazowy prostownik pokładowy o mocy 11 kW lub jednofazowy prostownik pokładowy o mocy 7,4 kW.
Opel Vivaro-e z aplikacją mobilną
Aby korzystanie z Vivaro-e było jeszcze bardziej praktyczne, „OpelConnect”, aplikacja „myOpel” i „Free2Move Services” – marka mobilna Groupe PSA – oferują specjalne rozwiązania dla pojazdów elektrycznych. Usługi są dostępne za pośrednictwem aplikacji. Funkcja „Charge My Car” z aplikacji „Free2Move Services” umożliwia dostęp do ponad 140 000 punktów ładowania w całej Europie, w tym płatności. Aby ułatwić klientom wybór odpowiedniego punktu ładowania, aplikacja „Free2Move Services” dokonuje wstępnego wyboru na podstawie odległości do punktu ładowania, prędkości ładowania i bieżącej ceny ładowania możliwych publicznych opcji ładowania.
Dzięki funkcjom zdalnego sterowania „OpelConnect”, klienci mogą korzystać ze smartfonów, aby sprawdzić stan naładowania akumulatora lub zaprogramować czas klimatyzacji i ładowania.
Ponadto oferta „OpelConnect” obejmuje usługi od eCall i wezwania pomocy, aż po wiele innych usług, takich jak status pojazdu i informacje. LIVE Navigation2 zapewnia informacje o ruchu online w czasie rzeczywistym.
Mały miejski elektryczny dostawczak
Opel dostosował Vivaro-e do różnych potrzeb klientów, w tym do kabiny załogi, kabiny platformowej i przewozu osób, o ładowności do 1 275 kg i masie całkowitej pojazdu od 2800 do 3100 kg. Szczególnie kompaktowa wersja 4,60 metra zamyka lukę między furgonetką a segmentami transportera. Dzięki promieniowi skrętu wynoszącemu tylko 11,3 m jest bardzo zwinny w ciasnych przestrzeniach. Ponieważ większość wariantów ma około 1,90 m wysokości, Vivaro-e ma dostęp do parkingu w piwnicach lub centrach handlowych z niskim dachem.
Dzięki praktycznemu złożeniu fotela po stronie pasażera z przodu pojemność S 4,6 m3 wzrasta do 5,1 m3. Umożliwia to transport przedmiotów o długości do 3,32 m.
Wersje M i L 4,95 mi 5,30 m mają maksymalne pojemności ładunkowe odpowiednio 5,8 i 6,6 m3. Drabiny lub panele o długości do 3,67 lub 4,02 m można bezpiecznie przechowywać, a wiele schowków w kokpicie (wyposażonych w elektryczny hamulec postojowy) wygodnie mieści wiele mniejszych przedmiotów.
Szerokie tylne i przesuwne drzwi boczne Vivaro-e zapewniają nieograniczony dostęp do przestrzeni ładunkowej lub kabiny pasażerskiej. Szczególnie praktyczne są elektryczne przesuwne drzwi boczne, które otwierają się automatycznie – wystarczy ruch stopy, aby otworzyć drzwi z zewnątrz pojazdu.
Bezpieczny dostawczak
Podobnie jak rodzeństwo z silnikami spalinowymi, Vivaro-e oferuje niezwykle szeroką gamę systemów wspomagania kierowcy, które zwiększają bezpieczeństwo specjalistów. Oprócz wyświetlacza Head Up, Vivaro-e obejmuje asystenta utrzymania pasa ruchu, rozszerzone rozpoznawanie znaków drogowych, alarm senności, częściowo adaptacyjny tempomat, alarm przed kolizją i automatyczne hamowanie awaryjne.
Czujniki ultradźwiękowe w przednich i tylnych fartuchach Vivaro-e ostrzegają kierowcę o przeszkodach podczas parkowania i monitorują boczny martwy punkt. W zależności od poziomu wyposażenia na siedmiocalowym ekranie dotykowym wyświetlany jest obraz z kamery cofania o 180 stopni.
Systemy multimedialne Radio i systemy Navi Pro Vivaro-e są wyposażone w duży 7-calowy ekran dotykowy. Oba oferują integrację telefonu za pośrednictwem Apple CarPlay i Android Auto. Multimedia Navi Pro dodatkowo oferuje nawigację europejską z widokiem 3D.
Vivaro-e kontynuuje nie tylko ofensywę elektryfikacyjną Opla, ale także historię sukcesu Vivaro, która rozpoczęła się od pierwszej generacji w 2001 roku.
Kolejny elektryczny Opel LCV, Combo-e, pojawi się w 2021 roku. Opel zaoferuje zelektryfikowaną wersję każdego samochodu osobowego i modelu LCV do 2024 roku.
Źródło: Opel