Auto Wieści

Opel testuje nową generację Mokka. Będzie też elektryk5 min read

19 maja 2020 4 min read

autor:

Opel testuje nową generację Mokka. Będzie też elektryk5 min read

W kwietniu Opel zapowiedział nową wersję swojego modelu Mokka. Pomału dowiadujemy się coraz więcej. Teraz dostaliśmy informację o testowaniu tego modelu w różnych warunkach. Inżynierowie Opla wprowadzają końcowe udoskonalenia do następnej generacji Mokki. Nowy Opel Mokka będzie nawet o 120 kilogramów lżejszy od poprzedniego modelu. Podwozie i systemy wspomagania ustawione zostały podczas zimowych testów na kole podbiegunowym w szwedzkiej Laponii. Obecnie trwa dostrajanie zawieszenia w niemieckim ośrodku testowym Rodgau-Dudenhofen. Nowy Opel Mokka w salonach dealerskich ma się pojawić na początku 2021 roku.

Co wiemy o elektrycznym Oplu Mokka-e? Na razie niewiele. Ma to być pojazd napędzany silnikiem 136 KM i baterii o pojemności 50 kWh. Podobny zestaw trafił do Peugeota e-208, e-2008 oraz do Corsy-e – innych elektryków z grupy PSA. Więc w przypadku tego miejskiego crossovera o nowoczesnej stylistyce także może znaleźć uznanie wśród klientów.

Niemieccy inżynierowie z Opla dopracowują kolejną generację tego bestsellera tego producenta. W Centrum Testowym Rodgau-Dudenhofen w Niemczech wprowadzają obecnie ostatnie ustawienia parametrów nowej Mokki, tak by zapewnić optymalny komfort akustyczny we wnętrzu, doskonałe bezpieczeństwo jazdy przy dużych prędkościach oraz typowe dla Opla czucie kierownicy i pedałów. Od lutego eksperci Opla w dziedzinie podwozi, układów napędowych, elektroniki i oświetlenia wykorzystują arktyczną zimę do dostrojenia podwozia i systemów wspomagania na zamarzniętych jeziorach i wąskich wiejskich drogach szwedzkiej Laponii.

Kolejna generacja Opla Mokki to zupełnie nowa konstrukcja oparta na wysokowydajnej platformie wieloenergetycznej CMP (Common Modular Platform). Ten modułowy zestaw oferuje maksymalną elastyczność w projektowaniu pojazdów. Platforma CMP umożliwia również zastosowanie w pełni elektrycznych napędów akumulatorowych, jak również silników spalinowych.  Dzięki zastosowaniu wysokowytrzymałych odmian stali, masa pojazdu jest niewielka, a stabilność nadwozia wysoka. Nowa Mokka waży nawet do 120 kilogramów mniej niż poprzedni model – przy prawie takim samym rozstawie osi i rozmiarach opon. W elektrycznym Oplu Mokka-e akumulatory są montowane głęboko w podłodze pojazdu, co obniża środek ciężkości i jednocześnie zwiększa sztywność skrętną o kolejne 30 procent – to doskonałe warunki do dynamicznej jazdy. Klienci mogą liczyć na bardzo zwinną Mokkę drugiej generacji, która będzie dostępna w salonach sprzedaży od początku 2021 roku. Do tego czasu testy będą kontynuowane na pełnych obrotach.

Testy na kole podbiegunowym

Testu na lodzie mają zapewnić harmonię pomiędzy ABS, ESP, systemami wspomagania i resztą nowego podwozia Opla Mokka. Auta testowe nadal chowają się za zielono-czarnym kamuflażem, z grafiką przypominającą 3D, która rozmywa kontury pojazdu. Inżynier za kierownicą przyjechał na daleką Północ, aby ustawić podwozie. Jak każdy Opel, nowa Mokka musi precyzyjnie reagować na dane z układu kierowniczego i dawać dobrą informację zwrotną, być wygodna, a jednocześnie zapewniać wystarczająco stabilną jazdę. Opel nie może wykazywać niekontrolowanych ruchów nadwozia, na przykład podczas jazdy przez duży wybój przy średniej prędkości. Filozofia firmy Opel zakłada bezpieczną i relaksującą jazdę na autostradzie. Opel musi być łatwy do kontrolowania w każdej sytuacji i jednocześnie sprawiać przyjemność podczas jazdy.

Cechy te muszą być obecne w każdych warunkach pogodowych na całym świecie – na lodowatym kręgu polarnym, jak również w szczycie lata nad Morzem Śródziemnym. Nic nie powinno jednak ulec zmianie, jeśli chodzi o precyzję prowadzenia i konsekwentnie dobre zachowanie podczas jazdy. Części, podzespoły i układy są stale dopracowywane przez inżynierów Opla: amortyzatory, sprężyny, układ kierowniczy. Ponadto dostosowywane jest oprogramowanie sterujące, aby zapewnić idealne wyczucie pedału gazu podczas przyspieszania i hamowania, odpowiednią siłę wspomagania układu kierowniczego oraz współdziałanie wszystkich systemów wspomagania.

Testy szybkości na niemieckich torach testowych

W Niemczech prototyp Mokki testowany jest w Centrum Testowym Rodgau-Dudenhofen.

„Nie możemy się już doczekać, aby zobaczyć nowego Opla Mokkę na drodze, prowadzonego przez klientów. Napędy testowe działają jak w zegarku, również dlatego, że nasze nowe dziecko, dzięki niewielkiej wadze i kompaktowym wymiarom zewnętrznym, dobrze reaguje na modyfikacje. Prowadzenie i komfort są świetne. Mokka to radość z jazdy”, powiedział Karsten Bohle, koordynator projektu dla Mokki drugiej generacji „praca nad jej rozwojem była świetną zabawą”.

 

Nowa Mokka jest gotowa do końcowych testów w Centrum Testowym. Mimo wstrząsów, komfort jazdy i akustyka wnętrza muszą pozostać niewzruszone – nawet podczas jazdy testowej po torze zwanym ścieżką tortur. Tutaj, niedaleko siedziby Opla w Rüsselsheim, tory są replikami najtrudniejszych nawierzchni drogowych w Europie. Inżynierowie firmy Opel testowali tu samochody przez dziesięciolecia i zgromadzili ogromne bogactwo doświadczeń. Inżynierowie wielokrotnie regulowali sprężyny i amortyzatory, stale ulepszając równowagę między reaktywnością a sportową precyzją. Nowa Mokka charakteryzuje się szczególnie niskim poziomem hałasu na drodze, zapewniającym optymalny komfort akustyczny, który dodatkowo zwiększają wysokiej jakości materiały we wnętrzu. Nie ma pobłażania dla skrzypienia i grzechotania.

Na torze Dudenhofen układ kierowniczy i zawieszenie otrzymały charakterystyczne dla Opla „czucie prowadzenia”. Dwa drążki kierownicze w kolumnach McPhersona są standardowym wyposażeniem; zapewniają dodatkową sztywność w przedniej części, zwiększając precyzję i zwinność. Nowa Mokka wchodzi chętnie w zakręty, jest łatwa w prowadzeniu przy wartościach granicznych, a systemy wspomagania działają doskonale. Następnie przechodzimy do ostatniego wyzwania – szybki owal ze stromym zboczem, po którym następuje długa prosta. Ten test wymaga solidnej jak skała stabilności przy każdej prędkości. W rzeczywistości oznacza to również ogromną korzyść dla bezpieczeństwa podczas manewrów omijania przy mniejszych prędkościach. Inżynierowie Opla przyznają pieczęć zatwierdzenia dla niemieckiej autostrady (autobahn) dopiero wtedy, kiedy wrócą zadowoleni z szybkiej jazdy po owalu. Nowy Opel Mokka przeszedł już ten test z pozytywnym wynikiem. Jednak testy, testy i jeszcze testy będą trwały do lata. Gdy Mokka osiągnie gotowość produkcyjną, samochody zaczną zjeżdżać z linii montażowej pod koniec roku.

źródło: Materiały Prasowe