Falectra NoEmission to polski motocykl elektryczny dla każdego3 min czytania
Od czasu do czasu w mediach można zobaczyć lub przeczytać materiały poświęcone polskiej myśli motoryzacyjnej. Nowe modele, które świetnie prezentują się na koncepcyjnych grafikach, a nawet prezentowane są na branżowych targach, nigdy jednak nie wyjeżdżają na publiczne drogi. Nie będziemy szukać przyczyn, poszukamy czegoś bardziej prawdopodobnego. Kilka dni temu znalazłem ciekawy projekt elektrycznego motocykla w klasie AM. Poznajcie Falectra NoEmmision!
Kolejnym projektem elektrycznego jednośladu po opisywanym niedawno LEM jest Falectra NoEmission. Stoi za nim młody projektant Piotr Krzyczkowski, który stworzył koncept wygodnego, ekonomicznego i przyjaznego środowisku jednośladu. Co ciekawe w procesie powstawania tego motocykla istotne znaczenie odegrał druk 3D.
Motocykl klasy AM z drukarki 3D
Pomysł stworzenia elektrycznego motocykla pojawił się w głowie Piotra Krzyczkowskiego, gdy młody projektant przebywał w Mediolanie. Zatłoczone ulice i wąskie ulice przemierzały z gracją i bez postojów jedynie jednoślady. Piotr miał niełatwe zadanie, musiał opracować swoją koncepcję koncentrując się nawet na najmniejszych szczegółach. Musiał też pozyskać środki na projektowanie i produkcję pojazdu, a to nie kaszka z mleczkiem. Aby pozyskać środki, musiał też uwiarygodnić swój projekt tworząc działający prototyp. Taki prototyp wykonany z laminatu koszt około 150 do nawet 200 tysięcy złotych.
Jak pewnie się domyślacie to dość duża kwota, jaką trzeba wyłożyć już na początku. Tu pojawiła się współpraca z potentatem na rynku druku 3D z pochodzącą z naszego kraju firmą Zortrax. Dzięki zastosowaniu druku 3D udało się obniżyć koszt produkcji obudowy pojazdu 7-krotnie.
Wiedzieliśmy, że priorytetem jest wysoka wytrzymałość wydruku, tak aby motocykl stworzony przez Piotra był w pełni sprawny i gotowy do użytkowania. Wybraliśmy materiał Z-ULTRAT, który wytrzymuje duże obciążenia oraz wykorzystaliśmy drukarki M200 Plus i M300 Plus. Dzięki temu udało się nam stworzyć elementy, które w pełni oddają wygląd i funkcjonalność, tych już niebawem produkowanych seryjnie, motocykli – dodaje Miłosz Bertman Lead 3D Designer w firmie Zortrax.
Pierwsze modele wyjadą na drogę w tym roku!
Nie znamy wielu szczegółów dotyczących silnika, pojemności baterii czy wyposażenia. Falectra wygląda jednak bardzo nowocześnie. Wygląda też jak rasowy streetfighter — animuszu dodają mu ostre rysy, nowoczesne oświetlenie LED oraz żywe kolory. Motocykl, jak wspomniałem na początku tego artykułu, będzie produkowany w klasie AM. Oznacza to, że ze względów homologacyjnych jego prędkość nie będzie przekraczać 45 km/h. Producent zapewnia jednak, że Falectra potrafi się rozpędzić nawet do 60 km/h. Dystans, jaki pokonać będzie można na jednym ładowaniu ma wynosić 70 km. To całkiem przyzwoite osiągi w tej klasie pojazdów.
Jeszcze w tym roku na ulice wyjedzie 10 testowych maszyn. Będą się legalnie poruszać jako obiekty badawcze. Seryjna produkcja planowana jest na przyszły rok. Cena Falectra NoEmission będzie podobna do konkurencyjnych produktów i wyniesie około 15000 zł.
Więcej informacji na stronie producenta, na profilu FB oraz Instagramie.