Yamaha E01 i E02 – nowe elektryki Japończyków już w przyszłym roku3 min czytania
Długo, naprawdę długo musieliśmy czekać na kolejne wieści o japońskich elektrykach. Wszystko wskazuje jednak, że jesteśmy już na ostatniej prostej i niedługo naprawdę zobaczymy elektryczne jednoślady na naszych drogach. Na początek Yamaha zaproponuje dwa elektryczne skutery w klasie 50 cc i 125 cc.
Yamaha świetnie sobie poczyna na rynku e-bike, znacznie gorzej jest niestety w przypadku motocykli i skuterów. Niestety nic się nie zmieniło w ofercie producenta od 2018, gdy firma zdradziła się patentami na elektryczne skutery (które są tematem tego wpisu). W międzyczasie zobaczyliśmy crossowy model, stworzony jednak był on z myślą wyłącznie o zawodach — Yamaha TY-E. Nie tak dawno słyszeliśmy też o partnerstwie z Gogoro, czyli dość popularną marką elektrycznych skuterów i rowerów. Na kanwie tej współpracy powstał model EC-05 – który niestety był tylko skuterem Gogoro z logiem Yamaha. Wreszcie przyszła jednak pora na konkrety.
Yamaha E01 i E02 na dobry początek
Oba modele to coś, co już mogliście widzieć. Zaprezentowano je już w 2019 roku podczas targów Tokyo Motor Show. Zademonstrowano tam też kilka innych prototypów jak elektryczne rowery i motocykle cross. Tylko dwa modele z tych zaprezentowanych gotowe są do produkcji. Prawdopodobnie, to jednak najciekawsze z modeli, nad którymi procowała Yamaha.
Pierwszy z zapowiedzianych elektrycznych skuterów to Yamaha E01. Model otwierać ma zelektryfikowane portfolio producenta. Będzie to pojazd wyprodukowany w klasie 125 cc. Niestety nie znamy dokładnych danych technicznych tego pojazdu, ale pewnie jego moc będzie ograniczona przez kategorie pojazdu i nie będzie większa niż 11 kW, czyli prawie 15 KM. Wiemy natomiast, że Yamaha zdecydowała się na centralną jednostkę napędową, która będzie wykorzystywać łańcuch bądź pasek napędowy. Tuż obok niej znalazło się miejsce dla zestawu akumulatorów. Wcześniejsze patenty sugerowały, że akumulator będzie można szybko demontować w celu wymiany lub ładowania w innym miejscu.
Yamaha E02 to model mniejszy i lżejszy. Jak łatwo się domyśleć, to pojazd w kategorii 50 cc. Jego prędkość będzie więc ograniczona do 45 km/h a moc nie będzie większa niż 4 kW, czyli około 5,4 KM. W przypadku tego modelu zdecydowano się na silnik zintegrowany w tylnym kole i akumulator pod siedziskiem.
Yamaha zapowiada, że oba modele trafią do produkcji już w przyszłym roku, dzięki czemu równie szybko będzie można zobaczyć je na ulicach naszych dróg. Modele stworzono z myślą o rynku europejskim i azjatyckim.
Źródło: Electrek.