Moto UTO Wieści

Seat pokazał swój elektryczny skuter, e-hulajnogę i system komunikujący auto z sygnalizacją4 min read

20 listopada 2019 4 min read

Seat pokazał swój elektryczny skuter, e-hulajnogę i system komunikujący auto z sygnalizacją4 min read

Podczas 9. edycji Smart City Expo World Congress w Barcelonie SEAT ogłosił trzy nowości w ramach autorskiej strategii miejskiej mobilności. Stworzenie działu SEAT Urban Mobility oraz przedstawienie dwóch koncepcyjnych pojazdów – hulajnogi elektrycznej e-Kickscooter oraz elektrycznego skutera e-Scooter podkreślają nowy etap w niemal 70-letniej historii hiszpańskiej marki.

Mobilność w mieście

Nowy oddział biznesowy SEAT Urban Mobility będzie odpowiedzilany za wszystkie kwestie dotyczące produktów, usług oraz platform obsługujących miejską mobilność. Pierwszą premierą, koordynowaną przez nową jednostkę, będzie wejście na rynek całkowicie elektrycznego pojazdu e-Scooter, planowne na 2020 rok. Kolejnym projektem biura jest elektryczna hulajnoga e-Kickscooter, która poszerzy ofertę elektrycznych jednośladów firmy zaprezentowaną w 2018 roku wraz z premierą modelu SEAT eXS. Nowe pojazdy będą przeznaczone zarazem dla klientów indywidualnych, jak i firm świadczących usługi wynajmu i współdzielenia.

SEAT

W celu kompleksowego rozwoju projektów SEAT Urban Mobility będzie kontynuował współpracę z miastami i przedstawicielami administracji publicznej. Wśród głównych zadań nowego oddziału znajdzie się również analiza zrównoważonego charakteru pojazdów zaprojektowanych do miejskiej mobiliności. Przykładem takiego samochodu jest SEAT Minimó, zaprezentowany podczas ostatniej edycji Mobility World Congress.

Strategiczny oddział SEAT Urban Mobility otwiera nowy, kluczowy etap w ewolucji marki zapewniał podczas konferencji prasowej 19 listopada Luca de Meo, Prezes SEAT-a. – Umożliwi nam wyjście naprzeciw potrzebom klientów, którzy coraz większą uwagę przykładają do zrównoważonej mobilności. SEAT jest liderem mikromobilności dla całej Grupy Volkswagen, a nowa jednostka organizacyjna pozwoli nam rozwijać autorskie produkty zaprojektowane specjalnie do miejskiej mobilności.

Prezentacja SEAT-a e-Scooter

Pierwszego dnia kongresu producent zaprezentował projekt w pełni elektrycznego skutera SEAT e-Scooter, odznaczającego się zwartą konstrukcją i geometrycznym designem. SEAT zawarł umowę z barcelońskim producentem skuterów Silence, który zajmie się montażem pojazdów marki w swoich zakładach zlokalizownych w Molins de Rei, w połowie drogi między Barceloną a Martorell.

Dążymy do tego, aby stać się sojusznikiem miast, a projekt e-Scooter to odpowiedź SEAT-a na rosnące zapotrzebowanie na bardziej zwrotne środki transportu – powiedział nowy szef SEAT Urban Mobility, Lucas Casasnovas. – Nasza współpraca z Silence to dowód na to, że wspólne działanie dwóch partnerów owocuje zwiększoną wydajnością.

Koncepcyjny SEAT eScooter jest wyposażony w 7-kilowatowy silnik elektryczny o maksymalnej mocy 14,8 koni mechanicznych, zapewniający maksymalny moment obrotowy 240 Nm. Jest to ekwiwalent silnika spalinowego o pojemności 125 cm³. Skuter osiąga maksymalną prędkość 100 km/h i potrafi rozpędzić się do 50 km/h w 3.8 sekundy. Jedno ładowanie pozwala przejechaćdystans 115 km (wynik testu WMTC).

Akumulator e-Scootera można łatwo wyjąć i ładować w domu lub na publicznych stacjach. Ponadto w prototypie uwzględniono bagażnik pod siodełkiem, który pomieści dwa kaski. Elektryczny pojazd połączony jest z aplikacją mobilną umożliwiającą śledzenie jego lokalizacji oraz poziomu naładowania baterii.

Nowy e-Kickscooter

Trzecią nowością hiszpańskiego producenta jest nowa wersja e-Kickscootera. Model hulajnogi SEAT-a została wzbogacona o dwa niezależne układy hamulcowe i akumulator o znacznie większej od poprzednika pojemności, który umożliwia pokonanie trasy 65 km po jednym naładowaniu. Do tej pory sprzedano 10 000 sztuk pierwszej hulajnogi SEAT-a eXS, zaprezentowanej w 2018 r.

DGT 3.0: samochód połączony z bezpieczeństwem

Na stoisku SEAT-a zaprezentowano także nową inicjatywę firmy – DGT 3.0. To pilotażowy projekt stworzony we współpracy z hiszpańskim urzędem ds. ruchu drogowego. Inicjatywa ma pozwolić na opracowanie narzędzi umożliwiających wymianę informacji między pojazdem a sygnalizacją świetlną i tablicami informacyjnymi na autostradach w czasie rzeczywistym. Wśród głównych celów przedsięwzięcia wymieniane są poprawa płynności ruchu drogowego, zwiększenie bezpieczeństwa, a także większy komfort jazdy.

W ostatnich latach SEAT konsekwentnie zwiększał swoje zaangażowanie w rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej – ogłosił takie inicjatywy, jak zakup carsharingowego startupu Respiro, wprowadzenie elektrycznej hulajnogi i pierwszego w historii marki elektrycznego skutera, a także rozwinięcie projektu koncepcyjnego SEAT-a Minimó. Zgodnie z deklaracją złożoną na Smart City Expo teraz tę kluczową dla firmy kwestię przejmie dedykowany dział SEAT Urban Mobility.

Zdaniem Rozładowanych:

Seat otrzymał zadanie reprezentowanie grupy VAG w kategorii mikromobilności. Początkowo wydawałoby się, że to raczej funkcja „honorowa” niż prawdziwa strategia. W końcu Volkswagen również pokazał kilka ciekawych pojazdów na targach w Genewie. Hulajnogi z serii Streetmate stworzone we współpracy z Seegway zrobiły na odwiedzających targi spore wrażenie.

SEAT konsekwentnie trzyma się jednak wytyczonego planu. SEAT e-Scooter produkowany razem z firmą Silence, nowa i lepsza e-hulajnoga, zakup startupu Respiro, projekt systemu DGT 3.0 oraz powstanie oddziału biznesowego SEAT Urban Mobility, który będzie to wszystko nadzorował pozwala sądzić, że mamy do czynienia z ciekawem obrotem sprawy na rynku elektromobilności. Seat rozpoznawany za sprawą produkcji pojazdów osobowych może stać się liderem rozwiązań i pojazdów z kategorii małych pojazdów elektrycznych i mikromobilności.