Polskie elektryczne Vosco EV2 zamiast Syrenki z Kutna — premiera samochodu już niedługo4 min czytania
W Jaworznie w miejscu, gdzie miała powstać fabryka Izery, dalej stoi problematyczny las. W Kutnie, w siedzibie Vosco Automotive, trwają przygotowania do premiery elektrycznego Vosco EV2. To nie mrzonka, te pojazdy są już w fazie przedprodukcyjnej i lada moment zobaczymy je na żywo!
Jeśli śledzicie temat rodzimej motoryzacji, to pewnie pamiętacie, że Izera to nie jedyny pomysł na „Polski samochód elektryczny”. Równie dobry albo i nawet lepszy plan ma Vosco Automotive — bo tak teraz nazywa się firma, którą wcześniej kojarzyliśmy jako Syrenkę z Kutna.
Syrena z Kutna, czyli Vosco EV2
Wspomniany wyżej artykuł o alternatywach Izery, przedstawił postać Mieczysława Wośko. Nazwa firmy dla wielu jest nowa i obco brzmiąca, to jednak hołd dla zmarłego w lutym tego roku Pana Mieczysława. Od teraz FSO Syrena w Kutnie, nosi oficjalną nazwę Vosco Automotive.
Wszystko zaczęło się w 2014 roku, gdy Mieczysław Wośko postanowił odbudować rodzimą motoryzację. W 2016 zaczęto budowę pojazdu, który inspirowany był FSO Syrena. W 2018 roku otrzymano homologację małoseryjną na produkcję tego modelu. Ideą była budowa samochodu elektrycznego, na bazie pojazdu spalinowego. Elektryczna „Syrenka” ma zasięg od 200 do 250 kilometrów. Prędkość maksymalna to około 140 km/h. Akumulatory pojazdu ładują się przy wykorzystaniu szybkiej ładowarki w 1,5 godziny i około 6 godzin za sprawą przydomowego gniazdka.
Już za tydzień, podczas Kongres Nowej Mobilności 2021 będzie miała miejsce premiera modelu EV2 od Vosco. Chociaż do tego czasu zostało kilka dni, wiemy już całkiem dużo o tym pojeździe. Model jest całkiem nową konstrukcją, chociaż wykorzystano w niej wiedzę i doświadczenie, które zdobyto podczas tworzenia modelu Vosco S106 (który posiadał homologację pojazdu małoseryjnego, na bazie wersji spalinowej powstał elektryczny Vosco EV).
Za projekt nadwozia odpowiada Damian Woliński, laureat konkursu organizowanego przez ElectroMobility Poland na projekt nadwozia polskiego samochodu elektrycznego. Będzie to czterodrzwiowy pojazd segmentu B. Jego wymiary to 4221 mm długości, 1719 mm szerokości oraz 1513 mm wysokości.
Ciekawa lina nadwozia w połączeniu z dwutonowym malowaniem (jak w Mercedesie 😉 ) nadaje lekkości. Od razu widać tu miejskie przeznaczenie. W środku pojazd ma być minimalistyczny, ale nowoczesny. Znajdziemy w nim wszystko to co w pojazdach innych marek, w tym duży 9-calowy ekran systemu infotainments. Pojazd będzie posiadał elektryczny hamulec postojowy oraz 17-calowe koła ze stopu aluminium, oraz podgrzewaną przednią szybę. Zaoferuje również kilkustopniowy system rekuperacji energii oraz dostęp do trzech trybów jazdy Normal/Eco/Sport.
Vosco EV2 dysponować będzie silnikiem o mocy 115 kW (157 KM) oraz aż 175 kW w „peaku”, co jak zdradzili mi pracownicy firmy, zmierzono podczas testu na hamowni. Warto to powtórzyć, w szczycie Vosko EV2 będzie miało 240 KM mocy — to tyle, co sportowa Cupra Born!
EV2 dysponuje akumulatorem o pojemności 31,5kWh i architekturą 700 V. Auto wyposażone jest złącze Combo2 i w możliwość ładowania prądem stałym, co przy standardowej ładowarce o mocy 30 kW pozwala naładować akumulator w ok. godzinę. Dodatkowo pojazd wyposażony jest w ładowarkę pokładową o mocy 3,3 kW, takie urządzenie pozwala naładować samochód z gniazdka sieciowego w domu w ok. 10-11 godzin. Według standardu WLTP powinno to się przełożyć na 290 km zasięgu. Producenci podają też ralny zasięg w cyklu mieszanym od 210 do około 250 km.
Pozyskiwanie inwestorów, kampery i sprzedaż technologii
W przeciwieństwie do innych projektów, które powstają w naszym kraju, Vosco ma pewny, sprawdzony i przede wszystkim racjonalny plan. Firma skupiła się na samochodzie segmentu B. Próbuje stworzyć nie tylko gotowy pojazd, ale również stworzyć go w procesie, który obniży cenę rynkową tego pojazdu.
Oprócz tego działania firmy są zdywersyfikowane — nie są tu tworzone jedynie marzenia. Firma już od jakiegoś czasu oferuje inne produkty. Tym największym jest z pewnością kamper — Campervan EveryRoad. Powstał z myślą o użytkownikach ceniących niezależność i swobodę w podróżowaniu i niedawno zadebiutował na targach Caravans Salon w Poznaniu.
Oprócz tego Vosco Automotive rozwija również wizję komercjalizacji swojego KNOW-HOW platformy pojazdu elektrycznego. Domyślam się, że z takiego produktu w przyszłości skorzysta wiele firm.
Więcej informacji na oficjalnej stronie.