Japońska Toyota i chiński BYD łączą siły3 min czytania
BYD Company Ltd. i Toyota Motor Corporation ogłosiły niedawno, że utworzyły nową firmę BYD Toyota EV Technology. Firma ma na celu prowadzenie badań i rozwoju akumulatorów dla pojazdów elektrycznych. Oficjalne rozpoczęcie działalności planowane jest na maj 2020 r. Hirohisa Kishi z Toyoty będzie pełnił funkcję przewodniczącego, a Zhao Binggen z BYD zostanie dyrektorem generalnym (CEO).
Pojazdy BYD Toyota na razie mają spełniać potrzeby klientów w Chinach. Nie wiadomo czy produkowane samochody będą sprzedawane globalnie.
Nowo mianowany dyrektor generalny Zhao Binggen skomentował w komunikacie dla mediów:
„Ta spółka joint venture skoncentruje się na badaniach i rozwoju pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami dzięki technologii i „know-how” zarówno z Chin, jak i Japonii. Firma jest zaangażowana w promowanie i wprowadzanie wysokiej jakości technologii wytwarzających akumulatory oraz pojazdy elektryczne bardziej przyjazne dla środowiska, które są także bezpieczne, wygodne i inteligentne. Naszą wizją jest stworzenie stylu mobilności opartego przede wszystkim na klientach oraz harmonijnego społeczeństwa dla ludzi i przyrody.”
BYD specjalizuje się w hybrydach plug-in, pojazdach elektrycznych oraz ogniwach litowo-żelazowo-fosforanowych. Firma powstała w 1995 jako firma zajmująca się produkcją akumulatorów i rozwinęła się w kompleksową firmę zajmującą się rozwiązaniami energetycznymi, produkującą nie tylko zelektryfikowane pojazdy, ale także inne produkty, takie jak wielkogabarytowe ogniwa magazynujące energię. W 2008 r. to właśnie BYD stała się pierwszą firmą na świecie, która zaczęła produkcję hybrydowych pojazdów z napędem elektrycznym typu plug-in (PHEV).
Szczególnie ciekawa jest nowa generacja ogniw nazwanych BYD Blade, które mają sporo zalet w porównaniu do klasycznych ogniw litowo-jonowych: nie wykorzystują drogiego kobaltu, są bardziej stabilne, wytrzymują więcej cykli ładowania, nie ulegają gwałtownemu zapłonowi, gdy ulegną uszkodzeniu.
Toyota do tej pory dominuje na rynku aut spalinowych i mocno promuje pojazdy hybrydowe. Japoński producent to wielka globalna firma, która do tej pory omijała temat pojazdów elektrycznych. Ale warto pamiętać o wyśmiewanym dziś Priusie, czyli pierwszym seryjnie produkowanym hybrydowym pojazdem elektrycznym (HEV). Miało to miejsce w 1997 roku. Do tej pory Toyota sprzedała na całym świecie ponad 14 milionów zelektryfikowanych pojazdów i zgromadziła rozległą wiedzę dotyczącą rozwoju, produkcji i sprzedaży zarówno pojazdów HEV, jak i powiązanych z nimi podstawowych komponentów. Toyota oprócz współpracy z BYD poprzez spółkę córkę Toyota Motor Engineering & Manufacturing (China) Co., Ltd. (TMEC) współpracuje z centrami badawczo-rozwojowymi utworzonymi w chińskich spółkach joint venture z China FAW Group Corporation (FAW) i Guangzhou Automobile Group Co., Ltd. (GAC).
Chiński rynek pojazdów elektrycznych jak widać jest dla Toyoty wart biznesowego zainteresowania. Całkiem możliwe, że bez spółek joint-venture nie udałoby się w nim w znaczący sposób zaistnieć. Ciekawe jest też, czy przy pomocy BYD uda się Toyocie stworzyć globalnego stuprocentowego elektryka, bo jak na razie lubują się w swoich hybrydach.
Źródło: Materiały prasowe.
Autorem artykułu gościnnego jest Marcin Wirkus