Auto Wieści

Już wkrótce więcej stacji ładowania. Będzie można łatwiej naładować elektryka3 min read

10 kwietnia 2020 2 min read

autor:

Już wkrótce więcej stacji ładowania. Będzie można łatwiej naładować elektryka3 min read

Do końca 2020 roku w wielu polskich dużych miastach powstaną setki ogólnodostępnych stacji ładowania. Taki obowiązek nakłada na nich artykuł 60 ust. 1 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Ustawa ma za zadanie rozwój elektromobilności na szeroką skalę i upowszechnienie samochodów zasilanych energią elektryczną. I bardzo dobrze, bo do tej pory podróżowaniem elektrykiem po Polsce było uciążliwe. Dzięki nowym stacjom, będziemy mogli przeskakiwać z miasta do miasta. Teraz wg Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych mamy w naszym kraju prawie 1100 stacji ładowania.

Zerknijmy więc do zapisów art. 60 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych:

Art. 60. 1. Minimalna liczba punktów ładowania zainstalowanych do dnia 31 grudnia 2020 r. w ogólnodostępnych stacjach ładowania, zlokalizowanych w gminach wynosi:

  1. 1000 – w gminach o liczbie mieszkańców wyższej niż 1 000 000, w których zostało zarejestrowanych co najmniej 600 000 pojazdów samochodowych i na 1000 mieszkańców przypada co najmniej 700 pojazdów samochodowych;
  2. 210 – w gminach o liczbie mieszkańców wyższej niż 300 000, w których zostało zarejestrowanych co najmniej 200 000 pojazdów samochodowych i na 1000 mieszkańców przypada co najmniej 500 pojazdów samochodowych;
  3. 100 – w gminach o liczbie mieszkańców wyższej niż 150 000, w których zostało zarejestrowanych co najmniej 95 000 pojazdów samochodowych i na 1000 mieszkańców przypada co najmniej 400 pojazdów samochodowych;
  4. 60 – w gminach o liczbie mieszkańców wyższej niż 100 000, w których zostało zarejestrowanych co najmniej 60 000 pojazdów samochodowych i na 1000 mieszkańców przypada co najmniej 400 pojazdów samochodowych.

W Częstochowie będzie dostępnych 100 stacji ładowania, w Poznaniu 210

Zerknijmy więc, jak to będzie wyglądało na podstawie Częstochowy. Na miasto zostanie nałożony obowiązek zlokalizowania na swoim terenie 100 stacji ładowania. Według danych z GUS na dzień 31 grudnia 2018 r. miasto zamieszkiwało 222 tys. mieszkańców, na 1000 ludności zarejestrowanych było 563,5 pojazdów, co daje ogółem zarejestrowanych 125 097 samochodów.

W grudniu 2019 w Częstochowie było 11 sprawnych punktów ładowania. Do spełnienia obowiązku ustawowego miasto musi stworzyć kolejnych 89.
Zgodnie z art. 62 wskazanej wyżej ustawy, prezydent miasta zobowiązany jest w terminie do 15 marca 2020 r. sporządzić plan budowy ogólnodostępnych stacji ładowania. Niestety pewnie teraz prezydenci miast nie za bardzo mają siły i czas na zajmowanie się elektromobilnością przez sytuację z koronawirusem. Wydłużono więc termin konsultacji nie później niż do 31 maja 2020.

W Częstochowie już przedłużono czas na konsultacje społeczne do 30 kwietnia 2020. Tak samo zrobiono w Poznaniu. W stolicy Wielkopolski będzie do dyspozycji łącznie 210 punktów ładowania. W Płocku na Mazowszu radni zdążyli już przegłosować plan budowy stacji. Łącznie będzie tam 60 takich punktów. Mamy nadzieję, że temat rozwoju elektromobilności w Polsce już niedługo wróci na prawidłowe tory.

W Warszawie ponad 1000 punktów ładowania

W Warszawie powstanie minimum 1000 punktów ładowania samochodów elektrycznych w ponad 500 stacjach ma powstać. Informują tym stołeczni urzędnicy. Przewiduje to projekt „Planu budowy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych”. Ratusz rozpoczął konsultacje społeczne na temat ich lokalizacji. Potrwają one do końca maja. W tym czasie mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi dotyczące inwestycji.

W tej chwili w stolicy jest uruchomionych 144 punkty ładowania zlokalizowane w ponad 50 stacjach. To oczywiście najwięcej w Polsce. W tym roku ma powstać ponad nowych 40 punktów w przeszło 20 stacjach. Każda z planowanych stacji ma posiadać dwa punkty ładowania o mocy 22 kW. Nie będą to więc szybkie ładowarki. W każdej z dzielnic Warszawy ma się pojawić kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt stacji. Miejsca ich instalacji zostały wybrane wspólnie przez Biuro Infrastruktury, zarządców stołecznych dróg oraz operatorów systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych.

Źródło: ZDM Poznań, BO w Częstochowie.


Autorem artykułu gościnnego jest Marcin Wirkus.