SEAT przedstawia nową markę SEAT MÓ. To krok w stronę mobilności — na początek elektryczny skuter i hulajnoga.4 min czytania
SEAT MÓ czy też Seat Mo, bo pewnie tak będzie to zapisywać i wymawiać więcej osób, to nowa marka hiszpańskiej firmy. Tym razem firma z Martorell nie koncentruje się na sportowych osiągach a na mobilności. Dwa pierwsze pojazdy marki to elektryczny skuter SEAT MÓ eScooter 125 oraz elektryczna hulajnoga SEAT MÓ eKickScooter 65.
O tym, że Seat ma zamiar produkować elektryczne skutery i hulajnogi, już pisaliśmy. Teraz plany przekuto w konkretne działania, dzięki czemu na rynku wkrótce pojawią się dwa ciekawe pojazdy.
SEAT MÓ jak mobilność
Sama idea marki SEAT MO została zaprezentowana już rok wcześniej na City Expo World Congress, ale rozwijano ją już znacznie wcześniej. Pojazdy ostatniej mili mają być wybawieniem dla osób, które mają problem w poruszaniu się po zatłoczonych miastach. SEAT MO to odpowiedź na ich problemy.
Z pomocą marki SEAT MÓ chcemy zapewnić dostęp do mobilności każdemu. Przy tym projekcie CASA SEAT będzie centrum dowodzenia – mówi Wayne Griffiths. – Barcelona stanie się polem doświadczalnym dla nowych rozwiązań mobilnych, które później będziemy mogli rozpowszechnić na całym świecie.
SEAT zaprezentował dwa (a właściwie trzy) pojazdy, które reprezentować będą markę MO. Pierwszy z nich to elektryczny skuter, odpowiednik spalinowej „125-ki” oraz elektryczną hulajnogę w dwóch wersjach — z większym i mniejszym akumulatorem.
SEAT MÓ eScooter 125 – nie tylko do osobistych podróży
SEAT zaprezentował produkcyjną wersję swojego pierwszego, całkowicie elektrycznego skutera MÓ eScooter 125, który ma ułatwić podróżowanie po mieście i uczynić je bardziej przyjaznym dla środowiska. Pojazd będzie dysponował silnikiem o mocy 9 kW – co stanowi ekwiwalent silnika spalinowego o pojemności 125 cm³ – który zapewni prędkość maksymalną 95 km/h i przyspieszenie od 0 do 50 km/h w jedyne 3,9 sekundy.
Podczas jazdy kierowca będzie mógł korzystać z trzech trybów jazdy: City, Sport oraz Eco. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 5,6 kWh zapewni zasięg do 125 km, co oznacza, że prywatnym użytkownikom jedno ładowanie wystarczy średnio na tydzień jazdy po mieście. Ładowanie eScootera 125 będzie możliwe nie tylko na stacjach ładowania, ale też we własnym domu – akumulator pojazdu można łatwo wyjąć i podłączyć do normalnego gniazda zasilania. Rozwiązanie to pozwala również na szybką wymianę akumulatora, co szczególnie przyda się w przypadku wykorzystywania eScootera w ramach floty.
SEAT MÓ eScooter 125 będzie dostępny w trzech kolorach: Daring Red, Dark Aluminium oraz Oxygen White. W jednośladzie przewidziano wiele wygodnych rozwiązań, jak schowek mieszczący dwa kaski oraz dwa porty USB umożliwiające podróżującym naładowanie telefonu. W przypadku użyczenia pojazdu, jego właściciel może śledzić pozycję i status eScootera z pomocą aplikacji mobilnej. Wersja flotowa pojazdu, oferowana w kolorze Dark Aluminium, będzie wyposażona dodatkowo we wsteczny bieg ułatwiający manewrowanie, kufer na kaski oraz uchwyt na telefon.
SEAT MÓ eKickScooter 65 – stworzony do współdzielenia jazdy
Drugim z modeli zaprezentowanych w CASA SEAT jest elektryczna hulajnoga MÓ eKickScooter 65. Pojazd został stworzony, by zapewnić łatwy sposób poruszania się po mieście, zgodny z założeniami gospodarki współdzielenia.
Akumulator pojazdu o powiększonej pojemności 551 Wh zapewnia zasięg do 65 km. Moc 350 W pozwoli na pokonanie podjazdów o nachyleniu 20 stopni. By zapewnić wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa jazdy, w eKickScooterze 65 zamontowano bezdętkowe opony pneumatyczne oraz hamulec elektroniczny w tylnym kole. Większą widoczność hulajnogi zapewniają boczne i tylne powierzchnie odblaskowe, przednie i tylne światła oraz oddzielne światło stop. Prędkość maksymalna została dostosowana do regulacji wprowadzanych w kolejnych krajach europejskich i wynosi 20 km/h. Kierujący eKickScooterem 65 będzie mógł wybrać jeden z trzech trybów jazdy – Eco, Drive lub Sport.
Uzupełnieniem oferty jednośladów SEAT-a jest hulajnoga elektryczna MÓ eKickScooter 25, znany wcześniej pod nazwą SEAT EXS KickScooter. Pojazd umożliwia przejazd do 25 km na jednym ładowaniu, a prędkość maksymalna została ustalona na 25 km/h.
SEAT inwestuje w innowacje
Dzięki współpracy z władzami Barcelony SEAT ma możliwość testowego wprowadzania innowacyjnych rozwiązań mobilnych na ulice miasta. Marka pozostaje największym inwestorem przemysłowym w dziedzinie badań i rozwoju w Hiszpanii. W 2019 roku przeznaczył rekordową w historii firmy kwotę 1,259 miliarda euro na swój program inwestycyjny. W ubiegłym roku SEAT m.in. rozpoczął projekt 5G Barcelona testujący platformę 5G Connected Car we współpracy z operatorem Telefónica. Inicjatywa pozwoliła zbadać możliwości komunikacji między samochodem, otaczającą go infrastrukturą oraz innymi uczestnikami ruchu.
SEAT MÓ eScooter 125
Silnik | 7 kW (Moc szczytowa 9 kW) |
Przyspieszenie (0-50 km/h) | 3,9 sek. |
Moment obrotowy | 240 Nm |
Prędkość maks. | 95 km/h |
Pojemność akumulatora | 5.6 kWh |
Zasięg | do 125 km |
SEAT MÓ eKickScooter 65
Moc znamionowa silnika | 350 W |
Pojemność akumulatora | 551 Wh |
Prędkość maks. | 20 km/h |
Zasięg | 65 km |
Czas ładowania | 6 godzin |
Nachylenie podjazdu | 20 stopni |
SEAT MÓ eKickScooter 25
Moc znamionowa silnika | 300 W |
Pojemność akumulatora | 187 Wh |
Prędkość maks. | 25 km/h |
Zasięg | 25 km |
Czas ładowania | 3,5 godziny |
Więcej informacji można znaleźć w materiale prasowym na stronie producenta.