Etergo to holenderska Tesla na dwóch kołach3 min czytania
Jest kilka firm na rynku elektromobilności, o których mogliście nie słyszeć, a warto śledzić ich poczynania. Jedną z nich jest Etergo, które nieskromnie mówi o sobie jako „holenderskiej Tesli na dwóch kołach”. Może w tym jednak być trochę racji.
Etergo, jak już wspomniałem, jest holenderskie. Jest to młody startup, który dalej szuka inwestorów, mimo iż pozyskali już przeszło 20 milionów euro. Firma stale się rozwija, jej pracownicy pozyskiwani są z takich firm, jak BMW, Yamaha, czy Tesla. Ich pierwszy produkt, elektryczny skuter AppScooter rozszedł się jak ciepłe bułeczki. Teraz Etergo zaprasza do składania preorderów, by nie przegapić kolejnej szansy na zakup.
Co wyjątkowego jest w Etergo? Skupiają się na dostarczeniu produktu „inteligentnego”, zrywają z dotychczasowym statusem głupich, spalinowych skuterów — co trochę upodabnia ich do Super Soco oraz NIU. Etergo, jak wspomina w manifeście na swojej stronie, nie tylko przeprojektowywało dotychczasowe pojęcie skutera, ale stworzyło całą gamę nowych wartości. Począwszy od sposobu, w jaki jest konstruowany i produkowany, poprzez sposób sprzedaży, a na serwisie kończąc.
Wszystko, co robi Etergo ma uczynić transport osobisty bardziej mobilnym, łatwym i wydajnym. Etergo próbuje dostarczyć inteligentne produkty, które są bezpieczne, trwałe, a przy tym tanie. Sposobem osiągnięcia tego celu była decyzja o wybudowaniu własnej fabryki, która może sprostać produkcji nawet 100000 skuterów rocznie. Jak zaznaczono, firma działa w strukturze „Dream Team” otaczając się wyjątkowo inteligentnymi ludźmi, którzy uwielbiają budować — i robią to od lat. Kolejnym cel, który stawia sobie firma to przyśpieszenie przejścia na transport zrównoważony ekologicznie i położenie podwalin pod nowoczesny, inteligentny transport osobisty w przyszłych dziesięcioleciach.
Etergo AppScooter w 3 wersjach
Od samej firmy i jej celów ważniejszy jest już tylko produkt, który oferują. Na razie ich portfolio oferuje tylko jeden model o nazwie AppScooter. Występuje on w 3 wersjach, z silnikami 2, 4 oraz 7 KW. Pozwalają one osiągnąć prędkość kolejno 50, 70 oraz 95 km/h. Skuter rozpędza się do 45 km/h w 3.9 sekundy. Na pewno wpływ na to ma niewielka waga – 74 kg (bez modułu akumulatora).
Akumulator skutera, który nazywany jest modułem ma pojemność 1155 Wh i pozwala na przejechanie 80 km (przy 20 km/h). Producent mówi o module, bo można go wyciągnąć i dzięki specjalnej budowie nosić jak torbę na ramieniu (pojedynczy moduł waży 8,5 kg). W skuterze mieszczą się 3 takie moduły. Mogą one działać razem, dzięki czemu zasięg wzrasta 3-krotnie, nawet do 240 km, na jednym ładowaniu. Warto też wspomnieć, że od tego, z jakim silnikiem nabędziemy skuter, otrzymamy 1, 2 lub 3 moduły w zestawie.
Ważnym elementem skutera jest 7-calowy system infotainment. Opiera się on na androidzie, łączy się z telefonem kierowcy (obsługuje iOS i Android) i pozwala na obsługę bez odrywania rąk od kierownicy. To ważne, bo taka możliwość była kluczowym założeniem Etergo. System ma wbudowany układ diagnostyczny, a moduł GPS i modem LTE pozwoli używać nawigacji bez parowania ze smartfonem. Co więcej, system obsługuje dwa 10-watowe głośniki, które umożliwią słuchanie muzyki podczas jazdy i postoju. W pojemnym schowku (50 L) zmieszczą się torby z zakupami, dwa kaski, a na nawet skrzynka z bezalkoholowym piwem.
Więcej dowiecie się na stronie Etergo, klikając tutaj.