Japonia: elektryczne tankowce kwestią czasu2 min czytania
Japońska firma Asahi Tanker po raz pierwszy na świecie postanowiła zbudować dwa tankowce całkowicie elektryczne, wyposażone w akumulatory litowo-jonowe. Mieliśmy małe elektryczne łódki rekreacyjne, ale żeby stworzyć elektryczny tankowiec? Nie będzie to oczywiście ogromna jednostka pływająca, a statek dostarczający paliwo morskie w ramach okolic portów w Zatoce Tokijskiej.
Firma Asahi Tanker zajmuje się ogólnym transportem morskim. Jest agencją wysyłkową, zarządza wysyłką frachtu morskiego. Sprzedaje, importuje i eksportuje ropę naftową i wyposażenie statków.
Japońska firma postanowiła zbudować dwa pierwsze na świecie tankowce z napędem elektrycznym o zerowej emisji. Specyfikacje statku będą wykorzystywać projekt „e5 Tanker” – zaplanowany i zaprojektowany przez biuro projektowe e5 Lab. Elektryczne tankowce powstaną jako projekt firm Exeno Yamamizu, MOL, Mitsubishi Corporation i Asahi Tanker. Zostaną zbudowane od marca 2022 do marca 2023 roku.
Tankowiec będzie zasilany przez akumulatory litowo-jonowe o dużej pojemności. Całkowicie zelektryfikowany system energetyczny statku jest po to, aby osiągnąć zerową emisję CO2 (dwutlenek węgla), NOx (tlenek azotu), SOx (tlenek siarki), dymu itp. lub dążyć do znacznej ich redukcji wraz z hałasem i wibracjami.
Statek ma być wyposażony w różne nowoczesne narzędzia cyfrowe, które mają zautomatyzować pracę załogi na pokładzie i poprawić wydajność operacyjną.
Asahi Tanker i e5 Lab będą pracować nad poprawą środowiska pracy załogi i ochroną środowiska globalnego, które są teraz pilnymi kwestiami dla żeglugi przybrzeżnej, poprzez rozwój i wprowadzanie zaawansowanych jednostek pływających. Będą też nadal zapewniać bezpieczniejsze i wyższej jakości usługi transportowe. Jednocześnie przyczyniamy się do rozwoju przyszłych gałęzi przemysłu, aby nadal wspierać japońskie społeczeństwo i gospodarkę – można przeczytać w komunikacie firmowym
Specyfikacje elektrycznego tankowca
– Wymiary: Długość całkowita (LOA) 62 metry / szerokość (BEAM) 10.30 metrów / zanurzenie 4.15 metrów
– Klasyfikacja: NK
– Cargo: Ciężki olej
– Tonaż brutto: około 499 ton
– Prędkość: około 11 węzłów
– Pojemność zbiornika: około 1300 m3
– Urządzenie napędowe: pędnik azymutalny 300kW x 2
– Pędniki boczne: 68kW x 2
– Podstawowa pojemność baterii 3500 kWh
Źródło: materiały prasowe