Akumulatory z samochodów elektrycznych mogą mieć drugie życie3 min czytania
Produkcja akumulatory samochodów elektrycznych niestety pozostawia spory ślad węglowy. Trzeba zrobić wszystko, żeby taki akumulator, jak najdłużej służył. Jednym z pomysłów jest tworzenie z „zużytych” akumulatorów magazynów energii.
Firma Connected Energy daje drugie życie akumulatorom pojazdów elektrycznych. Ze współpracą z grupą Renault uruchomiło właśnie system magazynowania energii z akumulatorów drugiej generacji, E-STOR.
Przez pierwszy okres użytkowania baterii w samochodzie elektrycznym, który trwa od 10-15 lat, bateria nadal ma pojemność co najmniej 75%. Oznacza to, że można go zmienić na kolejne 10 lat w zastosowaniach takich jak stacjonarne magazynowanie energii. To jest tak zwane „drugie życie” baterii.
Connected Energy i Grupa Renault
Connected Energy i Grupa Renault rozpoczęła współpracę w zakresie technologii magazynowania energii akumulatorów drugiej generacji. Akumulatory w E-STOR były wcześniej używane do zasilania Renault Kangoo Z.E. użytkowanych we Francji. Ich łączna pojemność magazynowania energii wynosi 720 kilowatogodzin i może zapewnić moc 1,2 megawata godzin.
Nasze systemy magazynowania energii wykorzystujące ponownie akumulatory Kangoo Z.E. w drugim życiu zapewniają stabilne rozwiązanie zarówno operatorom sieci, jak i klientom. Siatka osiąga większą stabilność, klienci cieszą się lepszą jakością energii. Osiągamy to bez produkcji nowej baterii. – mówi Matthew Lumsden dyrektor generalny Connected Energy
Takie magazyny energii będą potrzebne w systemie energetycznym, który jest rozproszony np. z odnawialnych źródeł energii. Jednak odnawialne źródła energii są zmienne, mają wpływ na częstotliwość sieci. Magazynowanie energii może w tym pomóc. Ta zmienność energii jest prawdziwym problemem dla operatorów, a następnie dla klientów. Sieć energetyczna musi pozostać na stałym poziomie 50 Hz, aby zachować stabilność. Jeśli wytworzymy więcej energii to zapotrzebowanie musi wzrosnąć. I odwrotnie, jeśli generuje się jej mniej, to obciążenie sieci musi zostać zmniejszone.
„Nasze nowe, stabilne systemy odpowiedzi częstotliwościowej E-STOR współpracują z operatorami sieci, za pośrednictwem agregatorów zewnętrznych, w celu zrównoważenia zużycia energii” – mówi Matthew Lumsden.
„Nasze systemy magazynowania energii wykorzystujące ponownie akumulatory Kangoo Z.E. w drugim życiu zapewniają stabilne rozwiązanie zarówno dla operatorów sieci, jak i klientów. Sieć energetyczna osiąga większą stabilność, klienci cieszą się lepszą jakością energii. I osiągamy to bez produkcji nowej baterii. ”
Mówi się, że z rozwojem rynku energii odnawialnej – w celu osiągnięcia globalnych celów w zakresie zmian klimatu – popyt na usługi bilansujące energię elektryczną również wzrośnie.
Także wraz ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych na drogach, więcej akumulatorów wtórnego użytku może być ponownie wykorzystanych jako akumulatory energii odnawialnej, w przeciwieństwie do produkcji nowych akumulatorów. To też krok w kierunku systemu zerowego zużycia energii netto, nie tylko zmniejsza ślad węglowy akumulatora, ale także odciąża sieci elektryczne, oferując łatwiej przystępne magazynowanie energii.
Źródło: Easy Electric Life.
Autorem artykułu gościnnego jest Marcin Wirkus.