Bosch eBike Systems prezentuje nowy silnik CX, ABS Pro, wyświetlacz i akumulatory. To kolejna ewolucja na drodze do doskonałości7 min czytania
Informacje o nowych produktach krążyły w kuluarach już od targów Eurobike 2024 w lipcu. Niemiecki producent szykował dla nas niespodziankę, o której teraz można już oficjalnie powiedzieć. Bosch eBike Systems powiększa się o nowy wyświetlacz Kiox 400, dwa akumulatory oraz nową jednostkę napędową.
Co ciekawe, wiele osób uważa, że nowy silnik Bosch Performance Line CX to nowa, piąta już generacja. W komunikacie prasowym w żadnym miejscu nie znajdziemy jednak takiej informacji. Od debiutu najnowszego systemu, nie używamy już nazw odnoszących się do generacji silnika, który przestał być głównym elementem systemu.
Bosch z wieloma nowościami na jesień
Zacznijmy od najciekawszej nowości. Właśnie wprowadzono na rynek nową jednostkę napędową. Zmartwię tu jednak miłośników mocy, jednostka ta ma nadal 85 Nm momentu obrotowego, są jednak ku temu naprawdę dobre powody.
„Nowy Performance Line CX (BDU384Y) z momentem obrotowym 85 niutonometrów, maksymalną mocą 600 watów i wspomaganiem do 340 procent zapewnia idealną równowagę między mocą, dynamiką, wydajnością i zasięgiem” – mówi Claus Fleischer, Prezes Bosch eBike Systems. „Niezależnie od tego, czy chodzi o delikatne ruszanie z miejsca na stromych trasach, czy o mocne, doskonale kontrolowane wyjścia z zakrętów: dzięki precyzyjnej, czułej reakcji nasza nowa jednostka napędowa pozwala sportowym e-rowerzystom doświadczyć wyjątkowej dynamiki jazdy, zapewniając doskonałe wrażenia z jazdy eMTB”.
Zamiast koncentrować się na poprawianiu wartości w specyfikacji technicznej, Bosch skupia się na rzeczywistym doskonaleniu systemu. Chodzi tu o dopracowywanie systemu do perfekcji. Nowy silnik o symbolu BDU384Y, ma co prawda tę samą moc i moment obrotowy, ale znacząco zminimalizowano wydany przez niego dźwięk. Firma Bosch zoptymalizowała przekładnię nowego napędu Perfomance Line CX (BDU384Y) w celu osiągnięcia odpowiedniej równowagi między dostarczaniem mocy, wydajnością i poziomem hałasu. Podczas jazdy w dół, zewnętrzny układ napędowy (łańcuch, zębatka, kaseta) jest odłączony od wewnętrznego układu napędowego (wolnobieg, przekładnia, silnik). Pozwoliło to jeszcze bardziej zredukować hałas mechaniczny generowany przez jednostkę napędową na trasie.
Dodatkowo cała jednostka jest teraz lżejsza. Udało się zaoszczędzić tu 100 gramów, dzięki obudowie ze stopu magnezu. Jednostka napędowa jest dzięki temu niezwykle wytrzymała – zapewni bezpieczeństwo podczas jazdy oraz długotrwałą eksploatację. Czarna powłoka proszkowa chroni przed odpryskami kamieni i uszkodzeniami, a także korozją.
Są też dwa nowe usprawnienia. Pierwszym jest całkiem nowy asystent pomocy przy ruszaniu pod górę, który pomoże utrzymać kontrolę w najbardziej wymagającym terenie. Drugim jest usprawnienie funkcji wspomagania pchania (Walk Assist). Od teraz w trybie tym, jednostka napędowa dostosowywać będzie prędkość do naszego kroku. Nowa jednostka odziedziczyła również po Performance Line SX metodę mocowania na dwie śruby. Stosowana będzie więc tylko w nowych rowerach z odpowiednią ramą.
Nowy wyświetlacz Purion 400
Bosch konsekwentnie rozwija swoją ofertę, w tym również wyświetlaczy dedykowanych systemowi. Po minimalistycznym Purion 200 zintegrowanym z pilotem sterowania, pora na model 400. To kolejny, jeszcze bardziej minimalistyczny produkt. Dysponuje on wyświetlaczem 1,6 cala i rozdzielczością 320 × 160 pikseli. Oczywiście jest on zabezpieczony przed warunkami atmosferycznymi. Ma też zintegrowany brzęczyk, dla komunikatów systemowych oraz nawigacji.
Model ten montowany jest za kierownicą. To typowe dla modeli przeznaczonych dla aktywnych rowerzystów, którzy jeżdżą w trudnym terenie i liczą się, że mogą położyć rower podczas jazdy albo zderzyć się z gałęziami drzew.
Więcej informacji pod tym adresem.
Nowy system ABS Pro
Na trasie zjazdowej wymagający rowerzyści górscy chcą skoncentrować się bardziej na linii jazdy niż na hamowaniu. Bosch eBike Systems ma teraz dla nich rozwiązanie: nowy układ Bosch eBike ABS Pro do wysokowydajnych układów hamulcowych. Zwiększa stabilność jazdy, umożliwiając późne i mocne hamowanie bez poślizgu przedniego koła. Podczas prac rozwojowych Bosch wykorzystał doświadczenie i technologię z zawodów eMTB Racing. Zaowocowało to dwoma trybami ABS Pro: ABS Trail Pro dla wymagających rowerzystów górskich i ABS Race dla zawodników Enduro. Nowy eBike ABS Pro zapewnia optymalną równowagę między stabilnością jazdy a maksymalną skutecznością hamowania.
Wspomniane dwa tryby cechują się całkiem innym sposobem działania. Tryb ABS Trail Pro to nowy standard hamowania podczas wymagających zjazdów, który cechuje się wydajnym, stabilnym i kontrolowalnym hamowaniem na luźnych nawierzchniach. Pozwala on maksymalnie skupić się na przyjemności z jazdy, oferując bezpieczeństwo i maksymalną kontrolę nad torem jazdy. System ten zawiera również funkcję sterowania podnoszenia tylnego koła. Czasem gdy za mocno hamujemy, może ono oderwać się od ziemi, a my tracimy kontrolę nad torem jazdy. ABS Trail Pro dba o to, by do tego nie dopuścić poprzez odpowiednią dystrybucję siły hamowania, zapewniając przy tym równocześnie jego wysoką efektywność.
Drugi tryb – ABS Race oferuje system i obsługę hamowania, skrojony pod oczekiwania i umiejętności profesjonalistów oraz zawodników eMTB. System dopuszcza tu możliwość celowego podnoszenia tylnego koła. To specjalny ukłon dla miłośników stoppie, które może dawać przewagę zwłaszcza w ciasnych zakrętach podczas zjazdów. Bosch otrzymał od współpracujących z firmą sportowców informację, że dzięki takiej możliwości są oni po prostu szybsi. Dodatkowo czują się bezpieczniej i osiągają lepsze wyniki, co jest kluczowe dla nich oraz miłośników ostrej jazdy. To zaleta dla wymagających rowerzystów, którzy chcą przekroczyć granice swoich możliwości na szlaku – mówi Claus Fleischer, prezes zarządu Bosch eBike Systems
Wyświetlacze Kiox 300, Kiox 500, Purion 200 i Purion 400 pokazują na ekranie wybrany tryb ABS, informację o drodze oraz czasie hamowania. Co więcej, dzięki aplikacji eBike Flow można śledzić je po zakończeniu jazdy i porównać proporcje hamowania z regulacją przez układ ABS Pro i bez niej. Układ Bosch eBike ABS Pro jest kompatybilny z hamulcami tarczowymi MT7 od firmy Magura i DH-R EVO firmy TRP i nie ma możliwości doposażenia w niego. Jest dostępny tylko do e-rowerów z inteligentnym systemem. Pierwsze rowery wyposażone w ten system powinny być dostępne u dystrybutorów jeszcze w 2024 roku.
Chociaż dla wielu naszych czytelników jest to nowość, okazuje się, że system ten sprawdził się już praktyce. Sportowcy Bosch korzystają z trybu ABS Race podczas zawodów eMTB. Mistrzyni świata eMTB, Nathalie Schneitter, mówi wprost – dzięki ABS Race zachowuję większą kontrolę na zjeździe, mogę hamować później i mocniej bez utraty przyczepności i prędkości. To pozwala mi skupić się idealnie na linii jazdy.
Tryby ABS Trail Pro i ABS Race można wybrać za pomocą aplikacji eBike Flow lub menu Ustawienia na wyświetlaczu. Warto też pamiętać, że Bosch oferuje też rozwiązania dla innych typów rowerów elektrycznych. W 2022 roku zaprezentowano najmniejsze takie rozwiązanie na rynku. Bosch eBike ABS dostępny oferuje też tryby ABS Allroad i ABS Trail, które zostały opracowane z myślą o bezpieczeństwie i stabilności. Tryby ABS Touring i ABS Cargo wykorzystają osoby, które poruszają się na rowerach zwłaszcza w mieście, na rowerach ogólnego zastosowania oraz modelach cargo.
Więcej informacji pod tym adresem.
PowerTube 600 i PowerTube 800
Bosch opracował PowerTube 800 – największy jak dotąd akumulator PowerTube w inteligentnym systemie, idealnie dopasowany do nowej jednostki Performance Line CX. Akumulator ma najwyższą gęstość energii w ofercie, sięgającą około 205 Wh/kg. Portfolio uzupełnia nowy PowerTube 600.
Więcej informacji pod tym adresem.
Materiał powstał w ramach współpracy z firmą Bosch