Can-Am Origin oraz Can-Am Pulse dwa nowe elektryczne motocykle od producenta trójkołowców4 min czytania
Nie jest łatwo połączyć najlepsze ze świata samochodowego i motocykli. Can-Am to jednak potrafi, tworząc niesamowite trójkołowce. Teraz producent zapowiada nowe, elektryczne motocykle Can-Am Orygin oraz Can-Am Pulse.
Chociaż początek firmy Can-Am to właśnie świat sportowych motocykli, dziś kojarzymy je ze świetnymi trójkołowcami, które zyskały sławę i uznanie. Po 50 latach firma postanawia przypomnieć o swoim dziedzictwie i rysuje nowe elektryzujące plany.
BRP czyli wizjonerzy i potentaci z Kanady
Wszystko zaczęło się od jednej osoby pochodzącej ze śnieżnej Kanady. Joseph-Armand Bombardier, to założyciel firmy znanej dziś jako BRP. Był on wielkim i wielokrotnie odznaczanym inżynierem i wynalazcą. To jemu przypisuje się największy udział w wynalezieniu skutera śnieżnego i maszyn, które dziś nazywamy ratrakami. Stworzył też kilka innych firm, które dziś, chociaż w rękach innych, tworzą samoloty i pociągi (tak to ten Bombardier!).
Zresztą marka ta ma swoje muzeum. Co znaczy, że miała ogromny wpływ na rozwój przemysłu i motoryzacji. Link tutaj.
BRP skoncentrowało się na małych pojazdach rekreacyjnych i użytkowych. Do tej grupy należą marki skuterów śnieżnych Ski-doo (którzy pierwszy skuter wyprodukowali już w 1960 roku) oraz Lynx, skuterów wodnych i foil Sea-Doo, marki silników Rotax, pojazdów ATV i Quad Can-Am Offroad, łodzi Manitou, motorówek Alumacraft oraz tych wspaniałych trójkołowców Can-Am, o których już pisałem wcześniej. Tutaj pełna lista na stronie korporacyjnej.
Can-Am bardzo dobrze się rozwija, niedawno zaprezentował nową gamę modelową, która znów wyznacza trendy w motoryzacji, która skoncentrowana jest na przyjemności z jazdy. Zapowiedziano również coś całkiem elektrycznego!
Can-Am Origin oraz Can-Am Pulse dziedzicami firmy
Can-Am ma sporo doświadczenia w produkcji pojazdów. Firma powstała w 1972 jako nowa spółka powołana do życia przez BRP. Miała skupić się na produkcji wyczynowych motocykli motocrossowych i enduro. Już rok później oferowano gotowy model, który z powodzeniem brał udział w zawodach. Mało tego w pierwszym roku startów udało się zdobyć dwa razy potrójne pudło (sytuacja, gdy jeden zespół lub firma zajmuje 1, 2 i 3 miejsce na podium). Ustanowiono też wiele rekordów prędkości i przejazdów. To wszystko wskazywało, że Can-Am stworzył niesamowicie efektywne motocykle. Były też efektowne dzięki charakterystycznej czerwono-żółtej liberii, którą często malowano na białej bazie. Ważnym elementem tej historii jest również autorski silnik Rotax — którego ewolucja napędza również trójkołowce i ATV firmy Can-Am.
Po przeszło 50 latach firma przypomina o swoim dziedzictwie i prezentuje dwa nowe pojazdy, to jak wcześniej pisałem modele Can-Am Origin oraz Can-Am Pulse. Pierwszy z nich to model, który nawiązuje to początkowych modeli i ma sportowy charakter, który pozwoli zjechać z utwardzonych dróg. Drugi model to Pulse, który kierowany jest do wszystkich podróżujących na co dzień jednośladami. Przy czym firma zaręcza, że zwykły commuting zamieni w elektryzujące przeżycie. Szefowie firmy mówią też o tym, że to dla kompletnie inaczej stworzone pojazdy, które zadowolić mają dwie całkowicie inne grupy osób.
Oba natomiast zasilane będą nowym wcieleniem silnika Rotax. Rotax e-Power będzie oczywiście jednostką elektryczną i w pełni autorską. Nowe, elektryczne Can-Amy ładowane będą za pośrednictwem złącza Type 2. Mają też dostać całkowicie nową i ulepszoną łączność i system infotainment wspierany przez aplikacje BRP Connect.
Niestety nie mamy szczegółowych danych na temat tych maszyn. Producent zapowiedział, że poznamy je w przyszłym roku w okolicach sierpnia. Can-Am już teraz prowadzi testy maszyn, które są w wysokiej fazie rozwoju, tak aby móc je wypuścić na rynek już w lecie 2024 roku.
Nie wiem jak Wy, ale ja czekam z niecierpliwością.
Photos of the Can-Am Origin and Can-Am Pulse from CanAmMotorcycles
Strona internetowa firmy Can-Am.
Strona Can-Am Origin i Can-Am Pulse.
Profil FB BRP i Can-Am Polska.