Coraz więcej Polaków rozważa zakup auta elektrycznego, przy czym cena pojazdów i dostępność ładowarek odgrywają najważniejszą rolę2 min czytania
Rośnie zainteresowanie Polaków zakupem samochodów elektrycznych. Według najnowszego Barometru Nowej Mobilności zmieniają się preferencje zakupowe, a co za tym idzie, blisko 30% Polaków zastanowi się nad zakupem auta elektrycznego przy kolejnej zmianie pojazdu.
Od jakiegoś czasu możemy zauważyć, że w Polsce rejestrowanych jest coraz więcej aut elektrycznych. Na rynku samochodów z takim napędem nie ma próżni. Obserwujemy premiery kolejnych ciekawych modeli, które również trafiają do Polski. Ważne też, że rozrasta się infrastruktura ładowarek do samochodów elektrycznych. Może nie jest to szybki przyrost liczby punktów ładowania, ale dobrze, że coś w tym temacie się dzieje. To jeden z czynników, który warunkuje zakup auta elektrycznego w naszym kraju, zwłaszcza że zainteresowanie zakupem takiego typu pojazdu jest na całkiem niezłym poziomie.
Blisko 30% Polaków rozważy kupno auta elektrycznego lub hybrydowego
Według najnowszego Barometru Nowej Mobilności wydanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, 29,4% Polaków wskazuje, że zastanowi się nad zakupem auta elektrycznego lub hybrydowego typu plug-in przy najbliższej okazji zmiany samochodu, która miałaby nastąpić w ciągu najbliższych trzech lat. Twórcy badania podają, że to wzrost o 1,4% w stosunku do ubiegłego roku, a aż o 17,4% w porównaniu do 2017 r. Tym samym ankietowani w znacznie mniejszym stopniu zadeklarowali, że rozważą zakup auta z silnikiem diesla. Co ciekawe, takie stanowisko wyraziło tylko 17% osób. To spadek aż o 21%, biorąc pod uwagę 2017 r. Potencjalni kupujący nowe auta coraz częściej zwracają uwagę na ekologię i to jeden z aspektów, który jest podstawą decyzji o zakupie auta elektrycznego lub hybrydowego. Oprócz niego podawane są również niskie koszty eksploatacji oraz pochlebne opinie dotyczące elektromobilności. W tej grupie nie zabrakło fanów mocniejszych wrażeń podczas jazdy samochodem, którzy doceniają lepsze osiągi aut elektrycznych w porównaniu do tych samych modeli napędzanych benzyną lub ropą.
Cena i dostępność ładowarek najważniejsze przy wyborze auta
Mimo tych czynników najważniejsze i tak są cena, a także dostęp do ładowarek, o czym wspomniałem wyżej. Z badania wynika, iż 95% osób, które rozważy zakup auta elektrycznego, przy wyborze będzie kierować się jego ceną. Zasobność portfela ma tutaj ogromne znaczenie. 23% Polaków będzie w stanie przeznaczyć na zakup samochodu elektrycznego od 100 do 150 tys. zł, a 32% kwotę mieszczącą się w przedziale od 50 do 100 tys. zł.