Poznajcie nuGen największą na świecie ciężarówkę wodorową z akumulatorem 1.2 MWh i udźwigiem 290 ton3 min czytania
Kilka dni temu międzynarodową firma wydobywcza Anglo American, zaprezentowała prototyp wozidła kopalnego napędzanego wodorem. To jeden z największych tego typu pojazdów i największy na świecie pojazd z napędem wodorowym — olbrzym może przewieść nawet 290 ton kopalnego kruszywa przy wykorzystaniu elektrycznego silnika o mocy 800 kW.
Pewnie to wiecie, największymi pojazdami kołowymi, które udało się stworzyć człowiekowi, są wozidła pracujące głównie na terenie kopalń odkrywkowych. Takie pojazdy ważą około 200 ton, a napędzają je silniki spalinowe o mocy kilku tysięcy KM. Rekordzistą jest pojazd z 2012 roku — białoruski BiełAZ 75710 – ważące 360 monstrum, ma silnik o mocy 4664 KM i może przewieść 450 ton ładunku. Co ciekawe to hybryda — spalinowy silnik generuje energię, z której zasilany jest potężny silnik elektryczny. Firma Anglo American postanowiła również na silnik elektryczny w swoim pojeździe, ale energia pochodzi z wodoru.
Wozidło nuGen to jeden z największych pojazdów tego typu
Wspomniany BiełAZ robi wrażenie jeśli chodzi o ładowność i niesamowicie mocny silnik. Wodorowy nuGen może się pochwalić podobnymi rozmiarami fizycznymi a reszta specyfikacji, mimo że nie bije rekordów, również imponuje. Zacznijmy jednak od początku.
Anglo American międzynarodowy potentaci w dziedzinie wydobywczej. Posiada kopalnie a Afryce, Chile, Peru, Brazylii, Argentynie, Australii i Kanadzie. Głównym zainteresowaniem firmy są diamenty, żelazo, miedz, pallad, węgiel metalurgiczny oraz inne rzadkie metale i minerały. Firma od wielu lat próbuje jednak zmienić charakterystykę tego trudnego rynku, dążąc do odpowiedzialnych środowiskowo i humanitarnie działań (to jedna z firm, których zarząd otwarcie potępiał Apartheid w ubiegłym wieku).
Do 2040 firma chce być neutralna pod kątem emisji dwutlenku węgla. To ciężkie zadanie biorąc pod uwagę profil działalności firmy. Wyliczono jednak, że całkiem możliwe! Jednym z kluczowych kroków ma być stworzenie, nowych pojazdów do transportu kruszyw na terenach kopalń. Wozidło nuGen zasilane wodorem to cześć programu Zero Emission Haulage Solution (ZEHS). Firma ma zamiar tworzyć blisko kopalń farmy instalacji fotowoltaicznych, które będą produkować energię do procesu produkcji wodoru. Następnie, wodorowe stacje tankować będą wozidła nuGen.
Wozidła nuGen wodór zamieniają w energię i magazynują w akumulatorach ciężarówek. Wodorowy nuGen dysponuje pakietem akumulatorów, który ma pojemność aż 1.2 MWh i silnikiem elektrycznym o mocy 800 kW (prawie 1100 KM) – na tle konkurencji to nie dużo, ale firma zapewnia, że to więcej niż oferuje spalinowy pojazd, którego używa się obecnie. Wodorowe wozidło będzie mogło przewieść jednorazowo nawet 290 ton materiału. Waga pojazdu neto to 220 ton, co jest wynikiem podobnym do konkurencyjnych pojazdów.
Anglo American podaje też ciekawe dane. Gotowy pojazd nuGen ZEHS ma być w pełni gotowy już w 2026 roku. Planuje się, że w najbliższych latach wymienione zostaną wszystkie z 40 spalinowych wodzideł pracujących w regionie Mogalakwena w RPA. Docelowo firma chce też wymienić wszystkie z 400 takich pojazdów, które posiada na całym świecie. Pilotażowy program ma obniżyć o 80% emisję dwutlenku węgla w firmie. Podkreśla się też, że jedno wozidło spala rocznie 900 000 litrów oleju napędowego. 400 takich pojazdów we flocie firmy spala więc 360 000 000 litrów oleju rocznie. To szalone liczby, które mają znaczenie!
Więcej informacji na stronach: