Rowerem po sukces — Nextbike Polska zamyka najlepszy kwartał w 11-letniej historii spółki4 min czytania
Rowerem po sukces tak można by skrócić informacje, które przesyła nam Nextbike Polska. Nextbike Polska zamyka najlepszy kwartał w 11-etniej historii spółki i to na wielu płaszczyznach.
Chociaż wydawać by się mogło inaczej z racji rowerowego boomu, firmom z tego rynku dokucza wiele problemów. Wystarczy wspomnieć o nowej postpandemicznej rzeczywistości, inflacji i rosnących kosztach oraz problemach z pozyskiwaniem części i sprzętu rowerowego. Dodatkowo Nextbike Polska przechodził wewnętrzną restrukturyzację, co pewnie również nie ułatwiało sprawy. Mimo to firma ma wiele powodów do zadowolenia.
Nextbike Polska z ogromnymi sukcesami
W okresie od stycznia do września br. przychody ze sprzedaży wzrosły o blisko 8 proc. do 48,5 mln zł, a na poziomie operacyjnym osiągnięto 6 mln zł zysku w porównaniu do 1,8 mln zł w tym samym okresie 2021 r. Równie imponujący okazał się też 35-procentowy wzrost zysku brutto ze sprzedaży.
Nextbike Polska właśnie opublikował swój raport finansowy za ostatni kwartał tego roku, tym samym z sukcesem zamykając ten sezon rowerowy. Osiągnięte wyniki są najlepsze w 11-letniej historii firmy.
ylko w trzecim kwartale 2022 roku przychody ze sprzedaży Grupy Nextbike wzrosły o 10,9 proc. (z 20 mln zł do 22,4 mln zł), podczas gdy zysk brutto ze sprzedaży zwiększył się o ponad 26 proc. (8,5 mln zł w porównaniu do 6,3 mln zł w trzecim kwartale 2021 r.). Na poziomie operacyjnym spółka osiągnęła 6,9 mln zł zysku w porównaniu do 4,3 mln zł rok wcześniej (wzrost o 37,6 proc.), a zysk netto wyniósł 5,0 mln zł w porównaniu do 3,5 mln zł w trzecim kwartale 2021 r. (wzrost 29,2 proc.). Co więcej, wynik EBITDA spółki wzrósł o 17 proc. do poziomu 9,4 mln zł.
Jak podkresla firma Nextbike Polska to dobra prognostyka dla całego roku. Podsumowując ten okres, odnotowano wzrosty wszystkich kluczowych pozycji – przychody ze sprzedaży wzrosły do poziomu 48,5 mln zł z 44,7 mln zł. W porównaniu do poprzedniego roku zysk brutto ze sprzedaży wzrósł o 3,9 mln, czyli ponad 35 proc. Od początku roku do 30 września uruchomiono na terenie całej Polski blisko 17 tysięcy rowerów. Oznacza to, że dostęp do rowerów ma ponad 10 mln mieszkańców miast, w których jednoślady oferuje Nextbike. Tylko w tym sezonie aktywnych było ponad 400 tysięcy użytkowników, którzy łącznie wypożyczyli rowery miejskie blisko 8 mln razy (aktualnie to niemal 7,8 miliona wypożyczeń).
– 2022 rok był i nadal jest wyzwaniem dla każdej firmy. Skutki wojny w Ukrainie, w połączeniu z wysoką inflacją i pogłębiającym się kryzysem gospodarczym na świecie – to wszystko mogłoby zwiastować zapaść, a nie najlepszy rok finansowy w 11-letniej historii spółki. Wzrost przychodów ze sprzedaży do poziomu 22,4 mln zł i 6 mln zysku na poziomie operacyjnym są świetnym wynikiem i stanowią dla nas przede wszystkim zwieńczenie naszej ciężkiej pracy. Z kryzysu wychodzimy obronną ręką i wzmacniamy swoją pozycję lidera rynku mikromobilności. To silny impuls do dalszego działania i wejścia w nową dekadę w jeszcze szybszym tempie – stwierdza Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Nextbike Polska.
Zwiększa się ilość wypożyczeń
W całej Polsce aktywnych jest 39 systemów rowerowych, które są dostępne łącznie w 60 miastach. W tym roku Polacy korzystali ze współdzielonych rowerów przez aż 216,5 mln minut, co daje ponad 400 lat ciągłej jazdy. W skali całego kraju Nextbike odnotował wzrost wypożyczeń o 10 proc. – w szeregu miast osiągając rekordowe wyniki. Przykładem jest Żyrardów z 80-procentowym wzrostem wypożyczeń czy duże aglomeracje jak Warszawa, w której liczba wypożyczeń wzrosła o imponujące 15 proc. Średni pokonany dystans dla jednego wynajmu roweru wynosi 3,89 km, oznacza to, że użytkownicy Nextbike mogliby w tym sezonie objechać Ziemię aż 756 razy.
Nowa platforma z GPS
Sukces firmy zachęca ją do jeszcze większej pracy i ulepszania systemu. Już w 2023 roku oferta zostanie poszerzona o rowery 4 genracji z dodatkowym systemme GPS. Pozwoli to poruszać się użytkownikom z większą swobodą. Znacznie dokładniej będzie można określić najchętniej wybierane kierunki i trasy co wpłynie pozytywnie na logistykę i rozmieszczenie rowerów, włączając to również planowanie i budowanie ścieżek i dróg rowerowych przez miasta.
Dodatkowym rozwiązaniem, które firma wprowadzi w warszawskim systemie Veturilo w nowym sezonie, będzie możliwość parkowania rowerów poza stacjami w wyznaczonych do tego miejscach, a nie tylko w stojakach rowerowych przy stacjach, wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców stolicy.