Hyundai KONA Electric z nagrodami4 min czytania
Hyundai zalicza dobry miesiąc. Bowiem dwie nagrody w kwietniu 2020 dostaje ich mały elektryczny SUV Hyundai KONA Electric. Zwycięża jako samochód elektryczny w plebiscycie Best Electric Vehicle od U.S. News & World Report oraz Electric Awards magazynu Top Gear. Wcześniej Kona Electric otrzymała też Best Buy Kelley Blue Book 2020 w kategorii Najlepszy samochód elektryczny. Całkiem możliwe, że samochód jest taki dobry, choć możliwe jest także, że zespół PR-owy koreańskiej marki ma na to swoje sposoby.
Troszkę o Hyundai KONA Electric
Hyundai KONA Electric to mały rodzinny elektryczny SUV, zbudowany na wzorcu swojego spalinowego odpowiednika. Jest dostępny w Polsce, co ciekawe jest budowany po sąsiedzku w fabryce Hyundai Motor Manufacturing Czech w Nošovicach w Czechach.
KONA Electric ma dwie wersje układu napędowego. Samochód w wersji z akumulatorami gwarantującymi zwiększony zasięg jest w stanie pokonać do 470 kilometrów (WLTP), dostarczając maksymalną moc 204 KM (150 kW). Cena tej wersji w Polsce zaczyna się od 193 500 zł. Dysponująca akumulatorami o pojemności 39,2 kWh, bazowa wersja ma zasięg do 300 kilometrów (WLTP) i silnik o mocy 135 KM (99 kW). Cena tej wersji w Polsce zaczyna się od 155 900 zł. Dzięki 395 Nm dostępnego natychmiast momentu obrotowego i przyspieszeniu od 0 do 100 km/h w 7.6 sekundy, ten elektryk może dostarczyć prawdziwą przyjemność z jazdy.
Coraz więcej nagród dla Kony Electric
W tegorocznych rankingach „Najlepszych Zielonych Samochodów” zespół US News & World Report zidentyfikował siedem kategorii pojazdów ekologicznych i dokonał wyboru, łącząc ogólny wynik US News, cenę początkową, przebieg paliwa i dane zasięgu z EPA dla 64 hybryd, samochodów hybrydowych i elektrycznych. Zwycięzcy reprezentują najlepsze połączenie jakości, wartości i wydajności w swoim segmencie.
„Trudno jest przewyższyć kombinację jakości, wydajności i wartości Kony” – powiedział Matt Rand, kierownik badań oraz Isaac R. Braun, analityk badań w amerykańskim News & World Report
Hyundai KONA Electric zdobył też tytuł najlepszego małego samochodu rodzinnego w pierwszej edycji Electric Awards magazynu Top Gear. To ciekawy, praktyczny test użytkowania elektryków w Europie. W grudniu 2019 w 24-godzinną podróż roku udał się Charlie Turner, redaktor naczelny magazynu BBC Top Gear. Korzystając z europejskiej sieci szybkich ładowarek, KONA Electric pobrała 316 kWh energii elektrycznej. Podczas podróży przez 9 krajów zdecydowano się na ładowanie baterii do 80% pojemności (szybką ładowarką zajmie to SUV-ie Hyundaia niecałą godzinę), aby zmaksymalizować czas jazdy. Podróż rozpoczęła się w Czechach, a trasa biegła kolejno przez Niemcy, Austrię, Liechtenstein, Szwajcarię, Francję, Luksemburg oraz Belgię i zakończyła się Holandii, po przejechaniu 1 600 kilometrów.
Teraz, kiedy znajdujemy się w zamknięciu, swobodne podróżowanie przez wiele krajów, brzmi jak nierealny sen. Pocieszający jest jednak fakt, że elektryfikacja staje się coraz większą częścią naszej samochodowej przyszłości. Samochody, takie jak KONA Electric już ją zwiastują i chociaż większość użytkowników nie pokona tyle kilometrów co my, to udowodniliśmy, że podczas dalekich podróży obawa o rozładowanie baterii jest nieuzasadniona – powiedział Charlie Turner redaktor naczelny magazynu BBC Top Gear
Kona Electric budowany jest też w Czechach
Hyundai rozpoczął produkcję Kona Electric w czeskiej fabryce Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) w marcu 2020 roku. Fabryka HMMC znajdująca się w miejscowości Nošovice w Czechach, jest jednym z największych i najnowocześniejszych zakładów produkcji samochodów w Europie. Czeska fabryka planuje produkować 30 000 sztuk modelu Kona Electric rocznie. Łączna produkcja w fabrykach Hyundai w Nošovicach w Czechach oraz w Ulsan w Korei, zwiększy ponad trzykrotnie dostępność modelu Kona Electric dla klientów w Europie. Zwiększona produkcja samochodów Kona Electric prowadzić będzie do znacznego skrócenia czasu oczekiwania na dostawę samochodu.
Hyundai wprowadzi również możliwość śledzenia przez klientów szacowanego czasu przybycia ich samochodu Kona Electric do salonu. Po złożeniu zamówienia, narzędzie pozwala klientom śledzić status produkcji oraz planowaną dostawę samochodu za pośrednictwem dealera.
Wraz z rozpoczęciem produkcji modelu Kona Electric w HMMC, Hyundai chce się umocnić na pozycji wiodącego dostawcy rozwiązań z dziedziny elektromobilności w Europie. Uruchomienie produkcji w Europie, postrzega jako rozszerzenie filozofii „wyprodukowany w Europie dla Europy” , ma to także poprawić obsługę europejskich klientów. Również baterie do modelu Kona Electric będą pochodziły z Europy. Gwarantuje to stabilne dostawy oraz stałą dostępność baterii w procesie produkcji modelu Kona Electric.
W 2020 roku Hyundai planuje dostarczyć dla klientów z Europy w sumie około 80 000 samochodów o całkowicie elektrycznym napędzie. Będą to modele Kona Electric, IONIQ Electric i elektryczny SUV z wodorowymi ogniwami paliwowymi NEXO.
Źródło: Materiały prasowe Hyundai