Hyundai IONIQ 5 już oficjalnie. Przestronny, nowoczesny, szybki i bardzo cyberpunkowy4 min czytania
Koreański producent oficjalnie zaprezentował pierwszy, produkcyjny model z nowej linii IONIQ. Hyundai IONIQ 5 wydaje się być pod każdym względem lepszy od konkurencji. Jest przestronny, ma sporą moc, jest też nowoczesny i przypomina pojazdy żywcem wyciągnięte z gier komputerowych, co spodoba się wielu osobom.
Zaprezentowany model to ten, który opiera się na koncepcyjnym IONIQ 45. Zasadniczo pojazd całkiem sporo odziedziczył po futurystycznym koncepcie, dzięki czemu dalej wygląda naprawdę ciekawie. Hyundai obiecał, że ten model będzie zachwycał i dotrzymał słowa. Wygląd to jednak nie jedyna zaleta tego modelu.
Hyundai Ioniq 5 to pojazd w granicach klasy C-SUV
Chociaż IONIQ 5 wydaje się być pojazdem kompaktowym to w rzeczywistości jest to sporych rozmiarów SUV. Wrażenie takie potęguje stylistyka, na papierze rozmiary wynoszą jednak 4635 długości, 1,890 mm szerokości oraz 1,605 mm wysokości. Bagażnik ma pojemność 531 litrów.
Unikalny wygląd zewnętrzny IONIQ-a 5 charakteryzuje się czystymi i ostrymi liniami, tworzącymi elegancki i wyrafinowany wygląd. Precyzyjnie wymodelowane powierzchnie i kształty nadają mu kanciastego, niemal geometrycznego wygląd. Ponadto projektanci Hyundaia zastosowali najnowocześniejsze światła 'Parametric Pixel’ z przodu i z tyłu. Ten wyjątkowy element projektu ma zostać zastosowany także w kolejnych modelach submarki IONIQ.
Przy takich rozmiarach nie trudno o wygodę we wnętrzu pojazdu. Mimo to projektanci postanowili jeszcze bardziej poprawić ergonomię wnętrza. Zaowocowało to całkowicie składanymi siedzeniami przednimi, na których można się niemal położyć. Całkowicie płaska jest podłoga, chociaż do tego przyzwyczaiły nas inne elektryczne pojazdy. Czymś unikalnym jest za to środkowa konsola, która jest przesuwna po całej kabinie. Deska rozdzielcza również została zminimalizowana, zarówno pod wpływem rozmiarów jak i uproszczonej formy. Teraz to para wyświetlaczy, każdy z nich ma po 12,3 cala.
Producent kładzie nacisk na szybkość przyspieszania – w najmocniejszym wariancie to 5.2 sekundy. Ultra szybkie jest ładowanie, które pozwala naładować samochód od 10% do 80% w zaledwie 18 minut. Co więcej, po pierwszych 5 minutach, samochód będzie w stanie przejechać 100 kilometrów a po pełnym naładowaniu nawet 500 km. Wartym odnotowanie jest też 44-calowy wyświetlacz Head-Up Display z rozszerzoną rzeczywistością, światła LED, złożone z 256-elementowej matrycy, aerodynamiczne 20-calowe alufelgi, a także dodatkowe schowki, które wraz z tylnym bagażnikiem oferują przestrzeń 588 litrów (521 litrów z tyłu).
Dostępne będą dwie wersje napędowe – z napędem na tylną oraz na obie osie. Dwie będą też wersje dostępnych akumulatorów – 58 kWh oraz 72,6 kWh. W zależności od napędu i pojemności akumulatora dostępne będą pojazdy o mocy 125 kW (170 KM), 173 kW (236 KM), 160 kW (218 KM), a nawet 225 kW (306 KM). Wersje z napędem na tył będą miały 305 Nm momentu obrotowego a wersja z napędem na obie osie aż 605 Nm. Więcej informacji o dostępnych jednostkach i parametrach technicznych, można znaleźć w tym komunikacie.
Wymiary | |||
Rozstaw osi | 3,000 mm | ||
Długość | 4,635 mm | ||
Szerokość | 1,890 mm | ||
Wysokość | 1,605 mm | ||
Przestrzeń ładunkowa | |||
Bagażnik z tyłu | 531 l / 1591 l | ||
Bagażnik z przodu | 57 l (2WD) or 24 l (AWD) | ||
Osiągi | |||
Platforma | Electric-Global Modular Platform | ||
Zasięg
(według cyklu WLTP) |
470~480 km
(wersja 2WD z baterią 72.6kWh) |
||
Long Range 72.6kWh Battery |
AWD | Moc | 225 kW |
Moment obrotowy | 605 Nm | ||
0-100 km/h | 5,2 s | ||
2WD | Moc | 160 kW | |
Moment obrotowy | 350 Nm | ||
0-100 km/h | 7,4 s | ||
Standard Range 58kWh Battery |
AWD | Moc | 173 kW |
Moment obrotowy | 605 Nm | ||
0-100 km/h | 6,1 s | ||
2WD | Moc | 125 kW | |
Moment obrotowy | 350 Nm | ||
0-100 km/h | 8,5 s | ||
Dostępne kolory | |||
Zewnętrzne: Gravity Gold Matte, Shooting-Star Gray Matte, Digital Teal-Green Pearl, Lucid Blue Pearl, Atlas White, Cyber Gray Metallic, Phantom Black Pearl, Galactic Gray Metallic, Mystic Olive-Green Pearl
Wewnętrzne: Obsidian Black, Dark Pebble Gray/Dove Gray, Dark Teal/Dove Gray |
Hyundai IONIQ 5 trafi do salonów w Azji i Europie w połowie tego roku. Nieznany jeszcze oficjalnych cenników na naszym rynku, ale w Wielkiej Brytanii, model premierowy, w najwyższej konfiguracji nazwany Project 45, kosztować będzie 48 000 funtów, co po dzisiejszym kursie wyniesie około 251 000 zł. Oczywiście spodziewamy się, że wersja z mniejszym akumulatorem oraz z napędem wyłącznie na tylną oś będzie znacznie tańsza.
Polski oddział Hyundai przygotował już oficjalną stronę tego modelu, która dostępna jest tutaj.