Elektryczne ciężarówki bez kierowcy dowiozą towar do sklepów Lidla3 min czytania
W magazynie zaopatrującym sklepy Lidla pakowane są towary na ciężarówkę. Po zapakowaniu ciężarówka rusza do sklepu. To standard. Później zaczyna się magia. Ponieważ ciężarówka jest w pełni elektryczna i nie ma kierowcy na pokładzie. Jest w pełni autonomiczna. Sama zawozi towar do sklepu i sama wraca do magazynu. Na razie może ją prowadzić operator będący np. zdalnie w domu 😉. Później ma sobie poradzić sama.
Na razie oczywiście w przyszłości, ale wydaje się że w niedalekiej. Bowiem już teraz w Szwecji firma Einride dostarczy ciężarówki elektryczne do Lidl-a w tym roku. To pierwszy krok w długoterminowej współpracy w celu przekształcenia łańcucha dostaw Lidl w taki sposób, aby był ekologiczny.
Lidl i Einride
Lidl i Einride rozpoczęli współpracę w 2017 r. Celem współpracy było zelektryfikowanie i zautomatyzowanie dostawy do sklepów Lidla w Szwecji. Przekształcenie w sieć transportową o zerowej emisji nastąpi etapowo i będzie koncentrować się głównie na elektryfikacji w krótkim okresie, a automatyzacja nastąpi w następnej fazie.
Początkowo projekt będzie się koncentrował na regionie Sztokholmu, gdzie tej jesieni rozpocznie się regularny transport między centralnym magazynem Lidl a sklepami w okolicy pojazdami elektrycznymi. Zakres zostanie następnie rozszerzony, aby objąć większą liczbę operacji Lidl w całej Szwecji. Taki cel ma Lidl do 2025 roku. Do tego czasu znaczna część całego transportu Lidl odbędzie się pojazdami elektrycznymi Einride, a także wiele przesyłek zrealizowanych zostanie bez kierowcy w pojeździe.
Platformą umożliwiającą przejście na transport ekologiczny jest Einride Freight Mobility Platform, czyli inteligentny silnik planowania i wykonywania transportu, zbudowany do obsługi transportu wszystkimi rodzajami pojazdów, ale skupiający się na pojazdach elektrycznych – z kierowcą lub bez. Platforma zbiera dane transportowe i automatycznie optymalizuje trasy i harmonogramy, zapewniając jednocześnie szczegółowe plany wprowadzenia transportu elektrycznego do floty. Służy również jako interfejs cyfrowy do interakcji i komunikacji z pojazdami bez kierowcy Einride. W październiku Lidl spodziewa się rozpocząć pierwszy transport elektryczny wraz z Einride.
Einride pod – autonomiczna ciężarówka sterowana zdalnie
W 2018 roku DB Schenker i Einride uruchomili instalację do pierwszego komercyjnego zastosowania Einride pod – całkowicie elektrycznej, autonomicznej ciężarówki – w zakładzie DB Schenker w Jönköping w środkowej Szwecji. Einride pod będzie podróżować w sposób ciągły do i z magazynu, torując drogę do zrównoważonego przejścia transportu drogowego towarów.
Einride pod nie ma kabiny kierowcy, ale jest nadzorowana i może być zdalnie sterowana przez operatora z odległości setek kilometrów. Brak kabiny kierowcy umożliwia mniejszy pojazd, większą ładowność, większą elastyczność, niższe koszty produkcji, niższe koszty operacyjne i zoptymalizowane zużycie energii, dzięki czemu kapsuła działa wyłącznie na akumulatorach.
O Einride
Einride to szwedzka firma technologiczna, która opracowuje i dostarcza rozwiązania w zakresie transportu towarowego oparte na pojazdach elektrycznych i autonomicznych. Firma została założona w 2016 roku przez Roberta Falcka, Linnéa Kornehed i Filipa Lilję. To pierwsza na świecie firma, która eksploatuje autonomiczny, całkowicie elektryczny pojazd towarowy na trasie komercyjnej na drodze publicznej.
Źródło: https://www.einride.tech/press/sustainable-freight-lidl-einride-to-electrify-transport-sweden