Audi AI:Trail Quattro – nowy koncept elektrycznej terenówki3 min czytania
Podczas targów IAA we Frankfurcie nie tylko Volkswagen zaprezentował swój najnowszy samochód elektryczny. Pośród przedstawianych konceptów moją uwagę najbardziej przykuła propozycja od Audi, która znacznie różni się od dotychczasowych modeli. Właśnie przez wzgląd na niecodzienną konstrukcję, przypominającą pojazd kosmiczny, na pewno nie trafi ona nigdy do sprzedaży — chociaż biorąc pod uwagę połączenie innowacyjnego wyglądu z ciekawą specyfikacją, mogłaby ona zyskać wielu zwolenników. Jesteście ciekawi nowego Audi AI:Trail?
Najnowszy koncept od Audi daje możliwości autonomicznej jazdy nie tylko po powierzchniach utwardzonych. Model ten powstał z myślą o wielbicielach dzikich terenów, którzy niekoniecznie trzymają się wytyczonych szlaków. Nic więc dziwnego, że niemiecki koncern odszedł od standardowego wyglądu samochodów elektrycznych, stawiając na jego off-road’owy styl.
Przeszklony samochód terenowy, czyli Audi AI:Trail
Niemiecki producent samochodów luksusowych przedstawiając swój koncept, ukazał wiele połączeń technologicznych. Model Trail to nie tylko pojazd z napędem elektrycznym o dużym zasięgu i mocy, ale również rozbudowany system jazdy autonomicznej, który w samochodach terenowych jest nowością. Skąd pomysł na takie zestawienie? Już sama nazwa oznaczająca „szlak”, nawiązuje do przeznaczenia Audi Trail. Nie znajdziemy więc we wnętrzu takiego pojazdu żadnych dodatkowych monitorów, ich miejsce zajął bowiem przeszklony kokpit. Ma on pozwolić zarówno kierowcy, jak i wszystkim pasażerom podziwiać widoki podczas pokonywania trasy na łonie natury.
Cała karoseria została umieszczona na konstrukcji z 22-calowymi kołami, które posiadają specjalnej ogumienie. To, że jest to samochód terenowy, widać już na pierwszy rzut oka, chociażby po prześwicie wynoszącym aż 35 cm, co umożliwi przejazd przez wodę o głębokości ponad pół metra. Brzmi imponująco? A to oczywiście nie wszystko, co postanowiło zaprezentować nam Audi.
Największą ciekawostką okazały się drony, umieszczone w miejscach standardowych świateł. W dowolnym momencie można je podłączyć do podwozia, aby służyły do oświetlenia drogi, jednak ich podstawowym zadaniem jest unoszenie się nad pojazdem, generowanie obrazu oraz przesyłanie wideo do wewnątrz. W ten sposób wszystkie off-road’owe wyczyny zostaną zarejestrowane.
Czas na dane techniczne
Audi AI:Trail nie powstało z myślą o maksymalnym przyspieszeniu czy rozwijaniu niesamowitych prędkości. Tym razem producent postawił na komfort jazdy po terenie pozbawionym infrastruktury, w tym przede wszystkim asfaltu. Duże znaczenie podczas tworzenia takiego pojazdu ma również zasięg, o czym Audi oczywiście nie zapomniało. Na pełnej mocy akumulatora samochód może pokonać od 400 do nawet 500 km na lekkim terenie, a około 250 km w trudniejszych warunkach.
Oczywiście tworząc samochód terenowy, nie mogło zabraknąć napędu na cztery koła – każde jest zasilane osobnym silnikiem elektrycznym, dzięki czemu mają naprawdę dużą moc. Łączna moc wynosi 435 KM, jednak największe wrażenie robi moment obrotowy, wynoszący aż 1000 Nm. Prędkość maksymalna, ze względu na charakter jazdy, została ograniczona do 130 km/h. W zupełności wystarczy ona podczas objazdów terenowych.
Cały pomysł na Audi AI: Trail prezentuje się naprawdę niesamowicie. Ten nowoczesny design w połączeniu z innowacyjnymi technologiami mógłby cieszyć się naprawdę dużym zainteresowaniem. Niestety prawdopodobnie samochód terenowy ani żaden inny z przedstawionych konceptów nie pojawi się na rynku z możliwością kupna. Mimo to Audi odwaliło kawał naprawdę dobrej roboty.