Audi electric mountain bike inspirowany Dakarem, stworzony przez Włochów elektryczny rower, debiutuje w cenie 42,000 ZŁ4 min czytania
Audi przy współpracy z marką Fanctic wypuściło na rynek ciekawy i dość nisko wyceniony elektryczny rower enduro. Kosztuje 42,000 PLN i niedługo wjedzie do niektórych do salonów — to cena sporo mniejsza od konkurencji.
Kilka razy donosiliśmy już o tym, że producenci samochodów żywo interesują się branżą rowerową, a w szczególności ebike. To naturalna kolej rzeczy, aby dostarczyć klientowi produkt ostatniej mili z własnym logiem na ramie. Niektórzy producenci jak Porsche próbują tworzyć prawdziwe imperium, skupując inne firmy, o czym pisaliśmy w tym artykule. Inne firmy jak Audi zadowalają się wspomnianym logo na ramie. Nie mniej to dalej bardzo ciekawa i całkiem rozsądnie wyceniona propozycja.
Audi electric mountain bike
Audi nie po raz pierwszy, ani nawet drugi romansuje z rowerami elektrycznymi. Zdarzało się to już kilka razy. W 2012 roku Audi stworzyło prototypowy elektryczny rower, a film z jego prezentacją stał się viralem. Nic dziwnego całkowicie autorska konstrukcja, zaledwie 21 kg wagi (w 2012 roku to było coś) oraz silnik o mocy 2,3 kW i 250 Nm momentu obrotowego zdolny rozpędzić rower do 80 km/H. Rower miał łączność ze smartfonem i kilka ciekawych funkcji jak programy do wheelie (w kilku stopniach zaawansowania) gdzie sam utrzymywał balans dzięki sterowaniu silnikiem.
Przez pewien czas Audi oferowało również elektryczne rowery MTB na silniku Boscha, które oferowało dzięki znanemu i cenionemu producentowi, marce Haibike w limitowanej do 100 sztuk ilości. Oferty używanych rowerów można znaleźć czasami nawet na polskich portalach aukcyjnych i ogłoszeniowych ale uważajcie, bo ten z numerem 68, to skradziony z salonu model, o czym kiedyś było bardzo głośno.
Audi ponownie rozpoczyna przygodę z elektrycznymi rowami i robi to z chyba najważniejszym dla siebie okresie, który dotyczy zmian na rynku oraz całkiem dobrych wzrostów sprzedaży pojazdów EV.
Audi electric mountain bike, jak łatwo zauważyć, nie porywa nazwą. Znacznie ciekawszy jest jednak jego Włoski producent Fantic, który ma spore doświadczenie w produkcji rowerów, rowerów elektrycznych, a nawet motocykli i elektrycznych skuterów. Zresztą pokazywaliśmy Wam jeden z nowych elektryków tej firmy, zaprezentowanych podczas ostatniej edycji targów EICMA.
Elektryczny rower zainspirowany jest modelem dakarowej elektrycznej terenówki Audi RS Q e-tron E2. Dlatego to rower o ramie typu Enduro i właściwym dla niego osprzęcie jak 180 mm amortyzatory Öhlins czy hamulce firmy Braking z elementami z kevlaru (to już w sumie biżuteria nie sprzęt). Rower wykorzystuje system napędu Brose. Konkretnie najmocniejszy z oferty producenta silnik Brose S-MAG o mocy 250 W i momencie obrotowym 90 Nm. Bateria roweru to ogniwo Fantic Integra o pojemności 720 Wh.
Całkiem ciekawie producent oszacował cenę tego pojazdu — to 8,900 EUR co po przeliczeniu daje około 42,000 PLN. To sporo pieniędzy gdy myśli się o tradycyjnym rowerze lub nie śledzi się tego rynku. Jeśli jednak porównamy ten model z konkurencją lub pamiętamy, o rowerach Treka za ponad 70,000 PLN to trzeba uznać ofertę Audi, za atrakcyjną. Warto też pamiętać o niezłym wyposażeniu roweru — sam przedni amortyzator to koszt 9000 zł, zestaw klamek i zacisków hamulca to prawie 4000 zł. Nie ma tu wiec przypadkowych części.
Oczywiście to nie jest najtańszy sposób na zakup elektryka Audi, firma oferuje też elektryczne hulajnogi w cenie około 6000 zł 😉
Specyfikacja techniczna
Motor | Brose S-MAG 36 Volt, max. power: 250 Watt, torque: 90 Nm |
Battery | Fantic Integra, Lithium Ion, 36 Volt, 720 Wh |
Display | Brose-Remote thrust assisted selection unit |
Frame | Aluminium, sizes: S – M – L |
Fork | Öhlins – RXF38 M.2 29, travel 180 mm |
Shock | Öhlins TTX 22M T205x65 |
Chain rings | Sram 34t Steel Eagle |
Crank arm | FSA DIE-CAST CK-320/ISIS – 155 mm |
Rear derailleur | Sram GX Eagle 12 V |
Shift levers | Sram GX Eagle 12V (single click) |
Cassette | Sunrace SilverRed 12 V, 11-51 |
Chain | Sram NX Eagle 12 V |
Brake (front) | Braking IN, CA.S disc brake |
Brake (rear) | Braking IN, CA.S disc brake |
Disc (front) | Bracking S3 Battfly, 220 mm – 6 hole |
Disc (rear) | Bracking S3 Battfly, 203 mm – 6 hole |
Tyres (front) | Vittoria E-MAZZA 29“ x 2.6 |
Tyres (rear) | Vittoria E-MARTELLO 27,5“ x 2.8 |
Wheels | Mavic E-DEEMAX Tubeless Ready |
Handlebar | Renthal FATBAR V2 800 mm – 35 RISE20 |
Stem | Renthal APEX 40 mm – 35 RISE6° |
Seatpost | 30,9-100 mm/ 125 mm-CAVO-INT |
Saddle | Sella Italia Novus Boost EVO |
Knobs | Switch Supergrip |
Więcej informacji o rowerze na stronie sklepu Audi (rower dostępny w UK).
Szkoda że nie wygląda jak na filmie.