Volvo LIGHTS rozświetli transport elektrycznymi ciężarówkami4 min czytania
W Stanach Zjednoczonych, gdzie ponad 70 proc. wszystkich towarów codziennego użytku przewożonych jest samochodami ciężarowymi, powstał nowatorski projekt Volvo LIGHTS, który może zmienić oblicze tamtejszego transportu. Może kiedyś doczekamy się też takiego rozwoju elektromobilności w naszym kraju jak w Kalifornii.
Volvo LIGHTS (Low Impact Green Heavy Transport Solutions) jest częścią California Climate Investments — ogólnostanowej inicjatywy, w ramach której miliardy dolarów uzyskanych z handlu prawem do emisji zanieczyszczeń są przeznaczane na ograniczanie emisji gazów cieplarnianych, wzmacnianie gospodarki oraz poprawę zdrowia publicznego i środowiska, zwłaszcza wśród społeczności znajdujących się w trudnym położeniu. Łączny koszt projektu wynosi 90 mln USD, z czego 44,8 mln USD pochodzi z dotacji.
Projekt Volvo LIGHTS realizowany jest w południowej Kalifornii. Ten amerykański stan przoduje w zastosowaniu zeroemisyjnego transportu. Celem projektu jest wprowadzenie na drogi elektrycznych samochodów ciężarowych wraz z odpowiednią infrastrukturą. W ramach projektu firma ABB dostarczy stacje do ładowania wysokiego napięcia. Rozwiązanie umożliwi ładowanie akumulatorów prądem stałym o napięciu do 920 V, a tym samym szybsze uzupełnianie zapasu energii i poprawę efektywności floty.
Wiele starszych, obecnych oraz nowoprojektowanych modeli samochodów elektrycznych jest przystosowana do ładowania prądem stałym o napięciu 400 woltów. Jednak część pojazdów elektrycznych, w tym autobusy, samochody ciężarowe, a nawet niektóre samochody osobowe, są wyposażone w akumulatory ładowane prądem stałym o napięciu 800 woltów. Takie pojazdy muszą być podłączane do zaawansowanych systemów ładowania, z funkcją optymalizacji poboru mocy niezbędnej do pełnego naładowania baterii. Skrócenie czasu ładowania pozwala lepiej wykorzystać zarówno pojazdy, jak i potencjał infrastruktury ładowania.
Volvo LIGHTS to przejście dużego transportu na elektromobilność
Projekt Volvo LIGHTS jest realizowany wspólnie przez Volvo Group, Volvo Trucks i Greenlots oraz kliku innych branżowych liderów, a także podmioty działające w obszarze transportu i infrastruktury ładowania. Projekt ma zademonstrować możliwości dużych pojazdów elektrycznych w zakresie optymalizacji procesu transportu i magazynowania, zmniejszenia poziomu emisji i poprawy jakości powietrza. Volvo Trucks zaprezentowała swoje w pełni elektryczne, demonstracyjne samochody ciężarowe Volvo VNR w ramach Volvo LIGHTS Innovation Showcase w Kalifornii. Komercyjna produkcja tych pojazdów, służących do regionalnej dystrybucji towarów, ma rozpocząć się jeszcze w 2020 roku.
– Projekt jest wyjątkowy ze względu na jego zakres. Obejmuje cały system: od stacji ładowania poprzez holowniki do naczep, panele słoneczne, szkolenie personelu aż po same ciężkie pojazdy ciężarowe — powiedział Peter Voorhoeve, prezes Volvo Trucks North America.
Na potrzeby projektu ABB dostarczy wysokonapięciowe stacje ładowania, w tym Terra 54HV (50 kW, CCS) oraz HVC 150 Depot Box (150 kW, CCS). Wszystkie systemy ładowania ABB są wyposażone w łącza pozwalające na zdalne monitorowanie, diagnostykę i modernizację. Urządzenia są zgodne z otwartymi protokołami sieciowymi OCPP i Autocharge, które umożliwiają inteligentne ładowanie pojazdów flotowych, a także funkcje uwierzytelniania i zabezpieczenia zasobów. Ten rodzaj łączności zapewnia też bezproblemową integrację z platformą Greenlots SKY.
Greenlots oferuje oprogramowanie i usługi dla kierowców, firm hostingowych oraz operatorów sieci, umożliwiające efektywną instalację i eksploatację infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych, a także pełne wykorzystanie jej potencjału. Technologia Greenlots łączy najnowocześniejsze oprogramowanie do zarządzania siecią, zintegrowaną optymalizację ładowania, usługi równoważenia obciążenia sieciowego oraz przyjazną dla kierowcy aplikację mobilną na jednej platformie.
– Jako partner projektu, firma Greenlots dostarcza narzędzia do zarządzania inteligentnym ładowaniem i optymalizacją obciążenia, które bez przeszkód współpracują z systemami ładowania ABB. Dzięki nim operatorzy flot mogą przewozić towary w sposób bardziej racjonalny, rentowny i ekologiczny, przy zrównoważonym poborze energii z sieci – dodał Jeff Tolnar z Greenlots.
Technologie rodem z Formuły E
ABB od ponad 10 lat pełni wiodącą rolę w technologiach związanych z eksploatacją pojazdów elektrycznych. W 2010 r. wprowadziła na rynek pierwszą ładowarkę prądu stałego. W 2012 r. uruchomiła pierwszą na świecie ogólnokrajową sieć ładowania prądem stałym, a w 2016 r. zaoferowała pierwszą w Europie ładowarkę do autobusów. ABB udostępniła również jako pierwsza publiczną stację ładowania dużej mocy (350 kW) na kontynencie amerykańskim. Firma sprzedała dotychczas ponad 13 000 szybkich ładowarek DC w ponad 80 krajach świata.
ABB jest też partnerem Formuły E – pierwszej na świecie serii wyścigów w pełni elektrycznych samochodów pod egidą FIA. ABB FIA Formula E to platforma, która umożliwia testowanie technologii elektryfikacji i cyfryzacji związanych z elektromobilnością.
źródło: Materiały Prasowe.