Volkswagen inwestuje w baterie. Wyda 450 milionów euro4 min czytania
Volkswagen inwestuje 450 milionów euro w fabrykę ogniw akumulatorowych w Salzgitter. Wspólne przedsięwzięcie Grupy Volkswagen i szwedzkiego producenta akumulatorów Northvolt AB nabiera tempa. Volkswagen wybuduje budynki i infrastrukturę dla wspólnej fabryki ogniw akumulatorowych.
Najpierw badania, później produkcja
Ogniwa akumulatorowe są kluczowymi komponentami e-mobilności. Właśnie dlatego Volkswagen chce samodzielnie rozwinąć technologię akumulatorów jako podstawową kompetencję, aby zapewnić wiodącą pozycję pod względem kosztów akumulatorów, a tym samym konkurencyjność swoich pojazdów elektrycznych.
Linia pilotażowa do montażu ogniw akumulatorowych w Salzgitter została uruchomiona we wrześniu 2019 roku. Ogniwa akumulatorów litowo-jonowych produkowane są w Dolnej Saksonii. Centrum doskonałości ogniw akumulatorowych odgrywa kluczową rolę w Grupie Volkswagen. Akumulatory stanowią 40 procent wartości dodanej pojazdów elektrycznych. Właśnie dlatego Grupa Volkswagen intensywnie pracuje nad tym, aby akumulatory i ogniwa akumulatorowe stały się kolejną podstawową kompetencją w przyszłości. Oprócz badań grupowych Centrum Doskonałości dla ogniw akumulatorowych odgrywa kluczową rolę w strategii akumulatorów Volkswagena. Centrum odpowiada dla całej grupy VW za rozwój, zaopatrzenie i zapewnienie jakości ogniw akumulatorowych.
Na razie w Salzgitter pracuje około 300 ekspertów w dziedzinie elektrochemii i technologii ogniw, a także w tradycyjnych obszarach, takich jak zarządzanie jakością, projektowanie i zaopatrzenie – w obrębie całej grupy VW i granic funkcjonalnych. Linia pilotażowa zbuduje kompetencje procesowe i produkcyjne. Ponadto będzie badać i uprzemysławiać innowacyjne procesy produkcyjne. W ten sposób Volkswagen tworzy wejście do produkcji ogniw. Dzięki montażowi pilotażowemu możliwe jest pogłębienie wiedzy o procesach produkcyjnych w bardzo krótkim czasie i pod własną parą. Jest to ważne dla kształtowania przyszłych zmian, a tym samym dla zapewnienia wydajności, kosztów i jakości.
450 milionów euro na fabrykę ogniw
Zakład w Salzgitter to wspólne przedsięwzięcie Grupy Volkswagen i szwedzkiego producenta akumulatorów Northvolt. Zdecydowano, że sam Volkswagen wybuduje budynki i infrastrukturę dla fabryki joint venture „Northvolt Zwei”, która ma produkować ogniwa akumulatorów litowo-jonowych w celu wykorzystania synergii w zakładzie Salzgitter – w oparciu o istniejące już Centrum Doskonalenia ogniw akumulatorowych. W ten projekt zostanie zainwestowanych około 450 milionów euro. Wspólne przedsięwzięcie zajmie dodatkową powierzchnię fabryczną. Rozpoczęcie produkcji ogniw akumulatorowych w zakładzie planowane jest na początku 2024 r. przy początkowej zdolności produkcyjnej wynoszącej 16 gigawatów godzin.
„Optymalizujemy strategiczną pozycję Grupy Volkswagen w kluczowym przyszłym obszarze akumulatorów”, powiedział dr Stefan Sommer, członek zarządu grupy Volkswagen ds. Komponentów i zaopatrzenia oraz członek zarządu Northvolt AB. „Oprócz bardzo bezpiecznej bazy dostaw z producentami zewnętrznymi, systematycznie budujemy również dalsze zdolności”.
We wrześniu 2019 roku Volkswagen i Northvolt utworzyły spółkę joint venture w celu przygotowania produkcji na dużą skalę akumulatorów litowo-jonowych w Niemczech. Zaangażowanie Volkswagena w budowę budynków i infrastruktury to kolejna kluczowa decyzja strategiczna. Prace budowlane na budowie mają rozpocząć się przed końcem tego roku.
„Produkcja ogniw akumulatorowych w Salzgitter jest ważnym krokiem na drodze do przejścia na e-mobilność”, powiedział Thomas Schmall, CEO Volkswagen Group Components. „Łączymy wiedzę specjalistyczną w zakładzie Salzgitter z możliwościami produkcyjnymi i Centrum Doskonałości dla ogniw akumulatorowych, dlatego też rozwijamy rozwój ogniw akumulatorowych, opracowując nowe standardy i przenosząc je bezpośrednio na proces produkcyjny”.
Grupa Volkswagen gromadzi wiedzę technologiczną w dziedzinie produkcji ogniw akumulatorowych w ramach swojej strategii elektryfikacji. Główna produkcja ma się jednak rozpocząć na przełomie 2023/2024 roku. Wydajność 16 GWh jest planowana na pierwszy rok, a „w następnych latach” Volkswagen i Northvolt zamierzają ją zwiększyć do 24 GWh. Dla porównania Fabryka LG Chem we Wrocławiu ma produkować do 65 GWh. Pisaliśmy o tym tutaj.
Przy średniej pojemności akumulatora samochodu elektrycznego wynoszącej 50 kWh – produkcja zakładanych 16 GWh wystarcza na około 320 000 samochodów elektrycznych. To mniej więcej możliwości głównej fabryki samochodów elektrycznych VW w Zwickau. Volkswagen będzie musiał więc nadal kupować duże ilości ogniw od innych dostawców. W przypadku planów w Europie i Azji grupa potrzebuje rocznej pojemności ogniw akumulatorowych o pojemności ponad 300 gigawatogodzin.
Grupa Volkswagen utrzymuje strategiczne stosunki z kilkoma producentami w celu zabezpieczenia dostaw baterii we wszystkich regionach świata. Obecnie tymi dostawcami są LG Chem, Samsung i SKI dla Europy, a także CATL dla Chin i Europy. Ponadto SKI dostarczy również ogniwa akumulatorowe na rynek amerykański.
źródło: Materiały Prasowe