Wieści

Toyota PROACE Electric: elektryczny dostawczak z gwarancją akumulatora na milion kilometrów4 min read

2 czerwca 2020 4 min read

autor:

Toyota PROACE Electric: elektryczny dostawczak z gwarancją akumulatora na milion kilometrów4 min read

Toyota pokazała dane swojego elektrycznego dostawczaka PROACE Electric. Pojazd ma zasięg do 330 km (WLTP), dużą ładowność i spory uciąg. Do wyboru mamy dwa rodzaje akumulatorów 50 kWh lub 75 kWh. Samochód może być ładowany za pomocą 3 faz do 11 kW i szybkiego ładowania do 100 kW. Oferowany będzie w szerokim zakresie modeli od kompaktowego do ciężarówki z wywrotką. Od 2021 r. w ofercie będzie także w postaci 9-osobowego minibusa. Toyota oferuje dla tego pojazdu unikatowy pakiet gwarancyjny na akumulator do 15 lat i jeden milion przejechanych kilometrów. Ma być dostępny w niektórych krajach europejskich od października 2020 roku. PROACE Electric będzie współtworzony przy pomocy grupy PSA, która już wcześniej pokazała swoje elektryczne dostawczaki od Opla, Citroena czy Peugeota.

Toyota rozpocznie dostawy całej serii pojazdów użytkowych PROACE Electric w wybranych krajach europejskich od października 2020 roku. Będziemy mieli do wyboru dwie pojemności akumulatorów 50 kWh lub 75 kWh. Przy większej pojemności zasięg samochodu ma wynosić do 330 kilometrów (WLTP). Ładowność PROACE Electric wynosi do 1275 kilogramów. Uciąg wynosi 1000 kilogramów (z hamulcem).

PROACE Electric to kolejny samochód elektryczny nastawiony na zeroemisyjną logistykę miejską na tzw. „ostatniej mili”. Toyota chce także zająć swoje miejsce w tym segmencie.

Wiele wariantów modeli: Compact, Worker, Long Worker, Double Cab i Truck

Toyota oferuje dla PROACE Electric wieke różnych wariantów modeli: Compact (4,6 m3), Worker (5,3 m3) i Long Worker (6,1 do 6,6 m3). Będzie też wersja z podwójną kabiną, gdzie podróżować będzie mogło sześcć osób z dodatkową pojemnością ładunkową 4 m3. Natomiast elektryczna ciężarówka PROACE to wersja z platformą lub wywrotką. Specjalnie skonstruowana ciężarówka o pojemności załadunkowej do 10,5 m3 jest interesująca między innymi dla usług dostawy do domu.

Akumulator litowo-jonowy PROACE Electric ma do wyboru 50 kWh lub 75 kWh. Pełny zasięg elektryczny wynosi odpowiednio do 230 i 330 kilometrów (WLTP). Akumulator PROACE Electric jest umieszczony pod podłogą przestrzeni ładunkowej. Dzięki temu rozmieszczeniu akumulator nie zajmuje cennej przestrzeni ładunkowej. Ponadto obniża to środek ciężkości PROACE, co zapewnia doskonałą stabilność i atrakcyjne właściwości jezdne.

Moc silnika elektrycznego wynosi 100 kW/136 KM, maksymalny moment obrotowy wynosi 260 Nm. Maksymalna prędkość PROACE Electric jest ograniczona do 130 km/h.

Ładowność wynosi co najmniej 1000 kilogramów. W wersji 50 kWh można ją zwiększyć do około 1 275 kilogramów, najwyższego w segmencie. Wszystkie wersje oferują uciąg o masie 1000 kilogramów (z hamulcem).

PROACE Electric można ładować w różny sposób. Może być więc ładowany napięciem przemiennym (AC) przez zwykłe gniazdo (10A), 1 fazą do 32A (7,4 kW) i 3 fazami do 16A (11 kW). To opcja do ładowania w domu lub firmie, oraz w publicznych punktach ładowania. Szybkie ładowanie jest możliwe dzięki połączeniu CCS2 i maksymalnej mocy 100 kW. Gniazdo ładowania PROACE Electric znajduje się w pobliżu przedniego błotnika, co sprawia że jest bardzo łatwo dostępne. Oczywiście pojazd może się również ładować regenerując energię hamowania i przechowując ją w akumulatorze. Producent wymagane kable ładujące w trybie 2 (10 A) i w trybie 3 (32 A) dołączy w standardowej wersji samochodu.

W punkcie szybkiego ładowania (DC) o mocy 100 kW akumulator 50 kWh można naładować do 80 procent w około pół godziny. Przy trójfazowym napięciu przemiennym można naładować akumulator samochodu do zasięgu 100 km w mniej niż 2 godziny.

Do 15 lat i 1 000 000 km gwarancji na akumulator

Unikalna na rynku pojazdów użytkowych jest pełna gwarancja na pojazd wynosząca 5 lat z limitem 200 000 kilometrów. Dodatkowo na akumulator gwarancja trwa nawet 15 lat z maksymalnym przebiegiem 1 000 000 kilometrów (jeden milion kilometrów), oczywiście gdy samochód jest serwisowany przez dealera Toyoty i zachowując do 75% pierwotnej pojemności. Jeżeli nieoczekiwanie rozładuje ci się Twoja Toyota to dedykowana pomoc drogowa Toyoty szybko zabierze klienta do jednego z punktów ładowania. Ma to pokazać, że przedsiębiorcy mogą zawsze polegać na samochodzie służbowym, nawet przy jego całkowicie elektrycznej wersji.

Dodatkowo do pojazdu dostępna będzie firmowa usługa ładowania. Ma to zapewnić kompleksowe rozwiązanie do ładowania pojazdów elektrycznych. Korzystając z 7-calowego ekranu nawigacyjnego i aplikacji, punkty ładowania mają być szybko odnajdywane i można będzie szybko z góry sprawdzić, czy są one dostępne i jakie są koszty ładowania. W domu lub pracy dostępne są punkty ładowania, które są w pełni zainstalowane i utrzymywane w imieniu Toyoty. Uwzględniono również rozliczanie energii elektrycznej pobieranej przez pracowników od pracowników. Usługa ładowania Toyota jest obsługiwana w Holandii przez Vattenfall InCharge. Jak będzie w Polsce dowiemy się pewnie kiedy PROACE Electric będzie dostępny w sprzedaży.

Mini bus PROACE Electric w wersji SHUTTLE ze standardowymi 9 miejscami (kierowca + 8 pasażerów) ma być sprzedawany na początku 2021 r. Wyposażony będzie w akumulator o mocy 75 kWh, który umożliwia przejechanie ponad 300 kilometrów (WLTP). To ciekawa opcja dla taksówkarzy i przewoźników lokalnych.

Pierwsze egzemplarze będą dostępne w niektórych europejskich krajach w październiku 2020 r. Toyota nie podała jeszcze ceny swojego dostawczaka, ma to nastąpić na późniejszym etapie.

źródło: toyota.nl