Elektryczna Toyota bZ4X oficjalnie. Chciałoby się krzyknąć nareszcie!2 min czytania
Toyota to jeden z liderów rynku motoryzacyjnego. Japońska firma kazała nam jednak bardzo długo czekać na pierwszy szeroko dostępny elektryczny pojazd. Toyota bZ4X została wreszcie pokazana oficjalnie!
Toyota długo broniła się przed w pełni elektrycznymi pojazdami. Jej wizją były hybrydy i alternatywne pojazdy zasilane wodorem. Oczywiście przez kilkanaście ostatnich lat japońska firma pracowała również nad pojazdami elektrycznymi. Kilka lat temu stworzono model RAV4 EV, który oparty był o podzespoły Tesli. Na zakończonych niedawno igrzyskach w Tokyo, pojawiły się też autonomiczne, elektryczne taksówki e-Palette. Teraz pora rynkowy debiut pierwszego elektrycznego pojazdu stworzonego od podstaw.
Toyota bZ4X to więcej niż elektryczna RAV4
Nowy model otwiera całkiem nową linię pojazdów, wykorzystujących akronim bZ (Beyond Zero). Wymiary zewnętrzne tego średniej wielkości SUV-a pokazują korzyści, jakie niesie platforma e-TNGA. W porównaniu z Toyotą RAV4 bZ4X jest o 85 mm niższy, ma krótsze zwisy, a jego rozstaw osi jest o 160 mm większy. Linia maski jest położona o 50 mm niżej. Wiodący w klasie jest również promień skrętu, który wynosi tu jedynie 5,7 m.
Stylistyka samochodu to coś, co można określić połączeniem najlepszych cech nowego RAV4 oraz dynamicznego CH-R. Pojazd zaprezentowano na dużych 20-calowych obręczach. Producent chwali się też panoramicznym, dwuczęściowych szklanym dachem, w którym umieszczono panele słoneczne. Toyota szacuje, że jest on w stanie zgromadzić w ciągu roku energię pozwalającą przejechać dodatkowe 1800 km. Nowa platforma oprócz korzyści jezdnych przynosi też sporo miejsca, jest go ponoć bardzo dużo na nogi. Bagażnik pojazdu ma pojemność 452 litrów.
Jeśli chodzi o osiągi, Toyota przygotowuje dwie wersje pojazdu — z napędem na jedną i dwie osie. Toyota bZ4X w wersji z napędem na przednią oś ma dynamiczny silnik elektryczny, który wytwarza 204 KM (150 kW) mocy i osiąga 265 Nm momentu obrotowego. Samochód z napędem na cztery koła ma moc maksymalną wynoszącą 217 KM oraz 336 Nm momentu obrotowego. Przyspieszanie tej wersji od 0 do 100 km/h trwa 7,7 sekundy (wstępne dane sprzed homologacji).
W toku prac rozwojowych nad baterią upewniono się, że redukcja jej parametrów będzie marginalna – po 10 latach lub 240 tys. km, w zależności, co nastąpi pierwsze, jej pojemność zmniejszy się najwyżej o 10 procent.
Litowo-jonowa bateria o wysokiej gęstości mocy ma 71,4 kWh pojemności, co oznacza spodziewany zasięg ponad 450 km (zgodnie z normą WLTP). Szczegółowe parametry będą zależały od wersji auta i w tej chwili pozostają przybliżone ze względu na trwający proces homologacji.
Więcej informacji o tym samochodzie poznamy już niedługo. Toyota bZ4X będzie miał swoją europejską premierę 2 grudnia.
Źródło: materiały prasowe Toyota.