Subaru Solterra EV pierwszy elektryk tej marki. Kopia Toyoty czy niezwykła współpraca?3 min czytania
Subaru Solterra EV to pierwszy elektryczne pojazd tej japońskiej marki. Został stworzony we współpracy z Toyotą, dlatego wygląda jak model bZ4X.
Może Ci się wydawać, że gdzieś już widziałeś nowy model Subaru. To bliźniaczy model Toyoty bZ4X, którą opisywałem w osobnym artykule w zeszłym tygodniu. Nie jesteśmy w stanie, powiedzieć jak bardzo oba modele są do siebie podobne. Subaru ani Toyota nie zdradzają zbyt wielu informacji przed swoimi oficjalnymi premierami. Ta Subaru ma odbyła się wczoraj (11 listopada), wtedy poznamy wszelkie szczegóły i parametry nowego pojazdu. Tymczasem zdradzamy pierwsze informacje o tym modelu, które do nas dotarły.
Subaru Solterra EV to pierwszy elektryk firmy
Subaru kojarzymy z rajdową legendą — modelem Impreza. Inni kojarzą też świetny terenowy model Forester, który ma rzeszę fanów na całym świecie. Oczywiście to nie jedyne modele, które mogły zapaść nam w pamięć, w końcu Subaru to uznana marka. Inną sprawą jest natomiast fakt, że misja elektryfikacji firmie idzie dość topornie.
Ostatnio mogliśmy zauważyć, że Suzuki musiało skorzystać z „pomocy” projektując modele Swace (Toyota Corolla) oraz Across (Toyota RAV4). Również Mazda poszła tym śladem i oczekujemy nowej „dwójki”, która oparta tej na modelu Yaris najnowszej generacji. Taka kolej losu sprawie, że przychylniejszym okiem patrzymy na Subaru Solterra.
Subaru Solterra to podobnie jak bZ4X elektryczny SUV średniej wielkości. Nie bez powodu nazwa składa się z dwóch członów — sol (słońce) oraz terra (ziemia). Połączeni tych słów to sposób na docenienie natury, która od początku istnienia firmy jest bardzo ważną kwestią produkcji własnych pojazdów.
Według informacji przekazanych w informacji prasowej Subaru Solterra EV stworzona zostanie na platformie e-Subaru (e-Subaru Global Platform), przy którego opracowywaniu również pomagała Toyota. Ma ona posłużyć również innym w pełni elektrycznym modelom, które planuje Subaru.
Platforma e-Subaru Global, opracowana wspólnie przez Subaru i Toyotę, umożliwia efektywne wdrażanie różnych typów pojazdów elektrycznych poprzez połączenie wielu modułów i komponentów, takich jak przód, środek i tył pojazdu. Podczas gdy obie firmy połączyły swoją wiedzę, aby stworzyć zupełnie nową platformę, Subaru dążyło do osiągnięcia najwyższego poziomu bezpieczeństwa biernego i stabilności pojazdu, do czego Subaru zawsze zmierzało, również na tej dedykowanej platformie BEV.
Nie tylko platforma, SUV „SOLTERRA” został również opracowany wspólnie przez Subaru i Toyotę, a szeroki zakres współpracy obejmuje planowanie produktu, projekt i ocenę osiągów. W ramach tego rozwoju obie firmy łączą swoje mocne strony, takie jak nagromadzona od dawna technologia napędu na wszystkie koła Subaru I znakomita technologia elektryfikacji pojazdów Toyoty, aby stworzyć nowego SUV-a z atrybutami, które może zaoferować tylko pojazd całkowicie elektryczny.
Subaru Solterra EV pojawi się w sprzedaży do połowy 2022 roku na rynkach takich jak: Japonia, Stany Zjednoczone, Kanada, Europa i Chiny.
Nowe Subaru Solterra EV zadebiutuje w dwóch wersjach — z napędem na jedną lub obie osie. Ta pierwsza legitymuje się mocą 200 KM, 256 Nm i zasięgiem 530 km. Wersja z napędem na obie osie będzie miała jedynie 215 KM, znacznie większy moment obrotowy 336 Nm – to wszystko kosztem mniejszego zasięgu 460 km.
Źródło: Informacja prasowa.