Publicystyka Wieści

Sprzedaż samochodów w kwietniu 2020. Ogromne spadki ale elektryki dają radę7 min read

7 maja 2020 5 min read

autor:

Sprzedaż samochodów w kwietniu 2020. Ogromne spadki ale elektryki dają radę7 min read

Znamy już dane sprzedaży samochodów z kwietnia 2020. To ciekawy (niestety) miesiąc – bo w samym środku ogólnoświatowej pandemii związanej z COVID-19. Sprzedaż samochodów spadła i to mocno. W Wielkiej Brytanii nawet prawie się zatrzymała. Niektóre rynki są interesujące, ale ogólnie koronawirus zamieszał w sprzedaży samochodów. Elektryki się bronią i zdobywają kolejne punkty w rynkach.

W Niemczech sprzedaż elektryków spadła o 55%

W Niemczech w kwietniu 2020 roku zarejestrowano 120840 nowych samochodów osobowych. Nowe rejestracje spadły aż o 61,1 procent w porównaniu z tym samym miesiącem w poprzednim roku – podało Kraftfahrt-Bundesamt (KBA).

W kwietniu zarejestrowano w Niemczech dokładnie 4 635 samochodów elektrycznych. To spadek o 55%, ponieważ to o 5 694 mniej niż w marcu (10 329 sztuk). W porównaniu do analogicznego miesiąca ubiegłego roku – kwiecień 2019 – segment ten również odnotował spadek o 2,8 procent. Od początku roku w Niemczech na ulice wyjechało 30610 samochodów elektrycznych. To o prawie 10 tysięcy więcej niż w analogicznym okresie 2019, kiedy zarejestrowano 20669 nowych rejestracji samochodów elektrycznych.

Ponadto KBA odnotowało w kwietniu 16573 rejestracji samochodów hybrydowych, co stanowi spadek o 1,4 procent w porównaniu z kwietniem 2019 r. Wśród hybryd było 5618 hybryd plug-in. Segment ten przekroczył ten sam miesiąc poprzedniego roku o 87,1 procent, ale PHEV również odnotował znaczny spadek w porównaniu do poprzednich miesięcy.

Jeśli chodzi o nowe rejestracje, w kwietniu udział samochodów czysto elektrycznych w Niemczech wynosił 3,8 procent. Udział samochodów hybrydowych wyniósł 13,7 procent. Hybrydy plug-in osiągnęły 4,6 procent.

Norwegia – 70% nowych rejestracji to elektryki

W kwietniu udział norweskiego rynku samochodów elektrycznych wzrósł do 70%. To gwałtowny skok w porównaniu z 50% rok temu. To największy wzrost rok do roku, od dwóch lat. Popularne kwietniowe modele elektryków to: Audi e-tron, VW e-Golf i Nissan LEAF. Ogólnie norweski rynek motoryzacyjny odnotował spadek o 34%.

W Norwegii, pojazdy o napędzie wyłącznie elektrycznym (BEV) były preferowane w porównaniu z hybrydami typu plug-in (PHEV), w stosunku około 5:2. Pięć najlepszych ulubionych modeli BEV w kwietniu to Audi e-tron (832 sztuk), Volkswagen e-Golf (517), Nissan LEAF (349), Hyundai Kona EV (257) i BMW i3 (234). Pojazdy Tesli w kwietniu nie dotarły do Norwegii.

Wielka Brytania – sprzedaż samochodów spadła o 97,3%. Tesla 3 numerem 1!

Kryzys koronawirusa najbardziej chyba dotknął motoryzację w Wielkiej Brytanii. Rynek samochodów w Wielkiej Brytanii był najniższy w historii! W kwietniu notowano nie więcej niż 4 321 nowych samochodów to spadek o 97,3%. Co ciekawe samochody elektryczne, szczególnie Tesla, znalazły się na pierwszym miejscu, a sprzedaż pozostała stosunkowo stabilna rok do roku.

Dane od Towarzystwa Producentów i Sprzedawców Silników (SMMT) wskazują na udział rynkowy w wysokości 31,8 procent w samochodach całkowicie elektrycznych w kwietniu w związku ze spadkiem ogólnej liczby nowych rejestracji. Tylko 4 321 nowych pojazdów zostało sprzedanych w kwietniu, w porównaniu do 161064 w analogicznym okresie ubiegłego roku (-97,3%).

Spadek liczby samochodów elektrycznych był znacznie niższy, ponieważ pochodzą one z niższych poziomów w 2019 r. Brytyjscy nabywcy kupili w kwietniu 1374 pojazdów w pełni elektrycznych, o 9,7% mniej niż w kwietniu 2019 r.

Spośród nich najbardziej popularny był Model 3 Tesli. W rzeczywistości samochód Tesli znalazł się na szczycie listy wszystkich (spalinowych i elektrycznych) najlepiej sprzedających się modeli i uzyskał łączny udział w rynku wynoszący 15 procent (658 sztuk). Ta najbardziej nietypowa lista modeli zawierała też Jaguara I-Pace, który uplasował się na drugim miejscu w kwietniu z 367 sprzedanymi pojazdami. Nissan Leaf znalazł się na 9 miejscu najlepiej sprzedających się samochodów w Wielkiej Brytanii, choć w tym miesiącu sprzedał zaledwie 72 egzemplarze.

Stosunkowo wysoka sprzedaż tych samochodów elektrycznych prawdopodobnie wynika z flot firmowych. SMMT twierdzi, że stanowiły one 70% całej sprzedaży w kwietniu. Ostatnie zmiany wprowadzone w brytyjskim systemie podatku akcyzowego od pojazdów spowodowały, że EV stały się zwolnione z podatku od świadczeń rzeczowych, zwiększając tym samym ich atrakcyjność dla nabywców flot. W przypadku Tesli zrealizowali oni również dużą liczbę zamówień w przedsprzedaży przed blokadą, sugeruje Autocar.

Inna zelektryfikowana sprzedaż obejmowała 95 PHEV (-95,1%) i 48 pojazdów HEV (-99,3%) w kwietniu 2019 r.

Ogólnie rzecz biorąc, SMMT sugeruje gwałtowny spadek ogólnego rynku samochodów w tym roku i obniżył prognozę nowego rynku samochodów na 2020 r. do zaledwie 1,68 mln rejestracji. Jeżeli sprawdzi się ta prognoza, to będzie najgorszy wynik od 1992 roku. Mimo to oczekuje się, że rynek elektryków podwoi się w 2020 roku. Prognozuje się, że będzie to 77 300 sztuk.

Szwecja – sprzedaż elektryków się podwoiła

Szwecja utrzymała rosnący udział w rynku pojazdów elektrycznych w kwietniu, osiągając 22,6%, co oznacza ponad dwukrotny wzrost w porównaniu z 10,1% w kwietniu 2019 r. Całkowita wielkość rynku motoryzacyjnego spadła w Szwecji o 38%. Jak widać Skandynawowie są bardziej odporni niż w większych sąsiadach Francji,  Niemczech, czy Wielkiej Brytanii. Stowarzyszenie branżowe podkreśliło względną siłę elektryków w przeciwdziałaniu najgorszemu kryzysowi.

Jak zwykle w Szwecji hybrydy plug-in (PHEV) były bardziej popularne niż czysta elektryka (BEV), ze stosunkiem 3:1. Ulubione modele były dość stabilne w porównaniu z wynikiem z ubiegłego miesiąca, z wyjątkiem najlepiej sprzedającego się modelu Tesla 3, który w kwietniu do Szwecji nie dotarł. Dzięki temu Volvo S60/V60 PHEV mogło zająć pierwsze miejsce.

Stowarzyszenie branżowe BIL Szwecja przewiduje obecnie roczną sprzedaż samochodów osobowych na poziomie 270 000 w porównaniu do 356 000 w 2019 r. Jednak sprzedaż elektryków plug-in z udziałem w rynku wynoszącym 26,8%, pozostanie względnie jasnym punktem dla rynku motoryzacyjnego w tym kraju.

We Francji spadek rejestracji o 88%. Elektryki zdobyły 7.8%

Sprzedaż samochodów osobowych we Francji spadła w kwietniu o 88,8% rok do roku. Chociaż w drugiej połowie miesiąca pojawiły się oznaki ożywienia. Pojazdy elektryczne z wtyczką miały 7,8% udziału w rynku, a ulubionymi modelami były Renault Zoe, Peugeot e-208 i Tesla Model 3.

Sprzedaż samochodów elektrycznych typu plug-in wyniosła w kwietniu 7,8% udziału w rynku, przy czym czysta elektryka akumulatorowa (BEV) dominowała nad hybrydami typu plug-in w stosunku około 3:1. Ogólne udziały w rynku układów napędowych były dość spójne w porównaniu ze średnią z poprzednich miesięcy, pomimo znacznego zmniejszenia całkowitych wolumenów.

Nie mamy jeszcze szczegółowych danych dotyczących sprzedaży modeli EV za kwiecień, ponieważ sprzedaż modeli z wieloma układami napędowymi, takich jak Peugeot 208 i DS 3 Crossback, nie jest zróżnicowana w danych CCFA. Jednak w poprzednich miesiącach Renault Zoe konsekwentnie zajmowało najwyższe miejsce w kategorii EV, średnio około 3000 sztuk miesięcznie (i wystarczająco, aby zająć ogólną pozycję 6 w sprzedaży samochodów w kraju).

Peugeot e-208 był na drugim miejscu w stosunku do Zoe z około 2500 sprzedaży miesięcznie w pierwszym kwartale, tuż poza 10 najlepszymi samochodami ogółem. W pierwszym kwartale model Tesla 3 odnotował średnią sprzedaż wynoszącą około 1000 sztuk miesięcznie, co czyni go trzecim najlepiej sprzedającym się pojazdem EV, co jest godne uwagi, ponieważ w segmencie premium prawie dwukrotnie przewyższa cenę Zoe lub e-208.

DS3 Crossback EV jest regularnie na czwartej pozycji przy około 500 do 600 sztuk sprzedaży miesięcznie. Wszystkie pozostałe konsekwentnie w pierwszej dziesiątce (Nissan LEAF, Hyundai Kona EV, Kia Niro EV, Mini Electric) mają sprzedaż na poziomie poniżej 300 sztuk miesięcznie i doświadczają zmiennych ilości, prawdopodobnie z powodu kłopotu z dostawami.

Wyraźnym trendem na 2020 r. jest to, że wszystkie pojazdy elektryczne szybko rosną, a spalinowce maleją. Obecny kryzys COVID-19 tymczasowo wpływa na wolumeny, ale zasadnicza zmiana udziału w rynku jest nadal widoczna w asortymencie sprzedaży. Możliwe, że w tym roku pojazdy plug-in zajmą około 10% całego rynku we Francji.

W Polsce zarejestrowano 205 osobowych elektryków

W kwietniu zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 205 osobowych samochodów elektrycznych. Dla porównania w marcu liczba ta wynosiła 282, a w lutym 293. W sumie ilość osobowych samochodów elektrycznych zarejestrowanych w naszym kraju wynosi 5 442. Najwięcej, spośród 10 najliczniejszych marek elektrycznych samochodów osobowych na koniec kwietnia było aut marki BMW (1 283), na drugim miejscu znalazł się Nissan (1 240). W tym roku wśród samochodów osobowych zarejestrowanych po raz pierwszy w Polsce najwięcej było Nissanów. Liczba wszystkich pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy na terenie Polski w kwietniu 2020 roku wyniosła 67159 dla porównania w marcu było to 106009, a w lutym liczba ta wynosiła 149826.

Źródło: electrive.com , cleanerenergy.pl, cleantechnica.com