Jazda na e-rowerach bezpieczniejsza o 39%. To już tylko 4 urazy na milion przejechanych kilometrów!2 min czytania
Byłem pewny, że jest inaczej. Dobrze się jednak mylić, bo ilość wypadków z udziałem mikromobilności (e-bike, e-hulajnogi) spadła po raz trzeci z rzędu. Wartości, o których sobie zaraz powiemy, dotyczyły 680 milionów kilometrów i obejmowały aż 30 krajów, w tym Polskę.
To zaskakujące dane, zwłaszcza że co rusz słyszy się o kolejnych przypadkach łamania przepisów i poważnych wypadkach. Okazuje się jednak, że dzięki innowacjom technologicznym oraz kampaniom edukacyjnym (które sponsorowali producenci, firmy sharingowi oraz miasta) udało się dramatycznie zmniejszyć ilość wypadków.
Raport organizacji Micro-mobility for Europe

Micro-mobility for Europe (MMfE) to koalicja na rzecz rozwoju mikromobilności. Jej celem jest rozkwit i unormowanie tej gałęzi transportu. Do koalicji przystąpiło wielu ekspertów, urbanistów, producentów sprzętu oraz firmy sharingowe.
Niedawno opublikowano specjalny raport, który ujawnia wyniki badań, które przeprowadzono w 27 krajach Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Norwegii i Izraelu. Dane zostały zagregowane na podstawie raportów o incydentach firm Bird, Bolt, Dott, Lime, TIER i Voi i są zgodne z tą samą metodologią, co w latach 2021 i 2022. Dane MMfE z 2023 roku opierają się na ponad 300 milionach przejazdów e-hulajnogami obejmujących ponad 540 milionów kilometrów oraz ponad 58 milionach przejazdów e-rowerami obejmujących ponad 139 milionów kilometrów.
Ze wspomnianego raportu wynika, że w porównaniu do 2022 roku, liczba wszystkich zgłoszonych urazów na milion podróży zmalało aż o 44% w przypadku e-hulajnóg. Liczba wypadków, które skutkowały koniecznością leczenia oraz śmiertelnych wypadków zmalała o 19%.
Nas jednak bardziej interesują rowery elektryczne. Tu jednak trend jest bardzo zbliżony. Okazuje się, że liczba wypadków na milion podróży zmalała o 39%. Liczba poważnych wypadków, lub tych, w których ktoś poniósł śmierć zmalała o 16%.
Zaskakującym jest też fakt, że ryzyko obrażeń, które wymaga leczenia, jest nieco wyższe podczas jazdy rowerem elektrycznym niż elektryczną hulajnogą. W przypadku rowerów to 3,9 przypadka na milion przejechanych kilometrów. Jeśli chodzi o hulajnogi to zaledwie 3,3 przypadka na milion kilometrów.
Więcej informacji na oficjalnej stronie MMfE.