Wieści

Lot elektrycznym 9-miejscowym Caravanem będzie kosztował 25 zł zamiast 1200 zł5 min read

5 czerwca 2020 3 min read

autor:

Lot elektrycznym 9-miejscowym Caravanem będzie kosztował 25 zł zamiast 1200 zł5 min read

Dotychczas całkowicie elektryczne samoloty były małe – dwuosobowe, planowano w przyszłości czteroosobowe. Jednak niedawno udało się „przelecieć” elektrycznym samolotem, który mógł pomieścić nawet 9 osób na pokładzie. Co ciekawe nie jest to całkowicie nowy model elektryczny, a zmodyfikowana Cessna Grand Caravan 208B. Na razie większego elektrycznego samolotu nie wyprodukowano. Koszt 30 minutowego przelotu zamknął się w kwocie 25 złotych. Gdyby to była oryginalna spalinowa Cessna, koszt paliwa kosztowałby prawie 1200 zł.

28 maja 2020 magniX, firma napędzająca rewolucję w lotnictwie elektrycznym, oraz AeroTEC, wiodąca niezależna firma zajmująca się testowaniem, inżynierią i certyfikacją w lotnictwie, ogłosiły udany lot całkowicie elektrycznego samolotu Cessna Grand Caravan 208B. Udany lot samolotu eCaravan, z 750-konnym (560 kW) silnikiem elektrycznym  magni500, odbył się w AeroTEC Flight Test Center na międzynarodowym lotnisku hrabstwa Grant w Moses Lake w Waszyngtonie. To największy na świecie całkowicie elektryczny samolot komercyjny. Ten testowy lot to znaczący krok w zmianie w branży transportowej i przyspieszaniu rewolucji w lotnictwie elektrycznym. – przeczytamy w komunikacie prasowym po udanym locie.

Cessna Grand Caravan zwana jest przez niektórych „przyczepą kempingową” lata już od dziesięcioleci. Jej celem jest przewóz ludzi i towarów na krótkich trasach. Testowe loty jej zmodyfikowaną elektryczną wersją nazwaną e-Caravanem sprawiają że obsługa tego typu samolotów, będzie kosztowała ułamek kosztów wersji spalinowej, jednocześnie przy zerowej emisji.  Loty na mniejsze lotniska przez elektryczne samoloty komercyjne umożliwią zaoferowania tanich usług latania osób i paczek.

Testowe loty eCaravanem służą w tej chwili procesowi certyfikacji i zatwierdzania możliwości systemu napędowego magni500. Ma to umożliwić w przyszłości konwersję  samolotów spalinowych na całkowicie elektryczną wersję dzięki technologii napędu tworzoną przez magniX. Na tych testach sprawdzane były bowiem wydajności Cessny 208B Grand Caravan napędzanej układem elektrycznym MagniX o mocy 750 koni mechanicznych.

Tesla Powietrza

„Wybór Cessny Grand Caravan był przemyślany” – powiedział Roei Ganzarski, szef MagniX po zakończeniu lotu – „Postanowiliśmy znaleźć samolot, który wszyscy na świecie znają i używają. Dzięki naszej modyfikacji dajmy mu nową energię. Zróbmy z niego samolot elektryczny. Zróbmy z niego Teslę powietrza. ”

Wydaje się że plan modyfikacji ze spalinowych samolotów na elektryczne może spowodować duże zmiany w tej branży. Nie wymyślamy nowych wersji. W pełni elektryczne wersje samolotów, takich jak dziewięcioosobowa Cessna Grand Caravan, mogą być kiedyś powszechnym widokiem na niebie.

Oprócz konwersji z samolotów spalinowych na elektryczne, systemy MagniX będą też umieszczone w całkiem nowych projektach samolotów elektrycznych. Firma Eviation z Izraela pracuje bowiem nad nowym rodzajem samolotu, który od samego początku ma być całkowicie elektryczny. Ten samolot ma być ostatecznie przetestowany również w Moses Lake. Jedną z opcji napędzających dziewięcioosobowy samolot Eviation Alice używałby trzech silników elektrycznych Magni250 o mocy 375 KM każdy. Zarówno MagniX, jak i Eviation są powiązane ze sobą. Są bowiem własnością firmy Clermont Group z siedzibą w Singapurze, a Ganzarski szef MagniX pełni też kieruje izraelskim Eviation.

Eksperyment z eCaravanem jest częścią starań MagniX o uzyskanie certyfikatu systemu Magni500. Chce bowiem mieć możliwość konwersji samolotów Cessny do końca 2021 roku. AeroTEC, który koncentruje się na testowaniu inżynierii i certyfikacji w przestrzeni kosmicznej jest kluczowym partnerem w tych staraniach.

Elektrycznym samolotem polatamy dużo taniej

Strategią MagniX jest oferowanie w pełni elektrycznych samolotów latających na krótkich trasach. Na teraz głównie miało by się to skupić na przewozie kilku pasażerów lub transporcie rzeczy podczas lotów o długości do 100 mil, czyli jakieś 160 km. Zasięg ten ma być stopniowo zwiększany wraz z ulepszeniami technologii akumulatorów i napędu elektrycznego. Obecny model biznesowy wymaga od AeroTEC zastąpienia konwencjonalnego układu napędowego samolotu całkowicie elektrycznym układem napędowym MagniX. Jeszcze nie wiadomo ile taka modyfikacja miała by kosztować. Bowiem obie firmy nie opracowały jeszcze cennika za modernizację. Na dłuższą metę ma się to jednak opłacać.

„Warto spojrzeć na pięcioletnie i dziesięcioletnie okresy eksploatacji tradycyjnych, silników spalinowych w tego typu samolotach. Po jakimś czasie musisz zamienić zużyty silnik, konserwować, zatankować, zmieniać oleje, przeprowadzać mniejsze lub większe remonty itd.” – powiedział Ganzarski – „Oczekujemy, że przejście na modele elektryczne poprzez modernizacją samolotu z systemem napędowym MagniX – zmniejszy te koszty o połowę.”

Największym atutem elektrycznego samolotu może być latanie bez kosztów „analogowego” paliwa. 30-minutowy lot testowy kosztowałby w tradycyjnym Grand Caravan (za samo paliwo) około 300 dolarów (ok. 1200 złotych). W Moses Lake i hrabstwie Grant, gdzie testowano samolot 80% energii elektrycznej jest odnawialne i kosztuje około 2 centów (jakieś 0,08 złotego) za kilowatogodzinę. Zatem 30-minutowy lot kosztuje około 6 USD (ok. 25 złotych) za prąd, w porównaniu do około 300 dolarów (ok. 1200 złotych) za zużyte paliwo lotnicze. W naszym pięknym kraju koszt byłby jednak większy – licząc 0,65 złotego za 1 kWh (koszt domowego prądu, a nie firmowego) – wychodzi nam za podobny lot około 200 złotych. Więc i tak duuużo taniej niż analogowo.

Lotnictwo całkowicie elektryczne ma też inne zalety. Znane i lubiane z elektrycznych samochodów cichsza praca maszyny czy oczywista zerowa emisja CO2, gdy prąd pochodzi z odnawialnych źródeł energii. Lee Human, dyrektor generalny AeroTEC, uważa, że ważne jest też znaczne obniżenie kosztów przyszłej konserwacji takiego elektrycznego samolotu:

„Klasyczne silniki samolotowe wymagają gruntownych remontów gdy przelatają około 4000 godzin. Dla tego typu samolotu remont kosztuje od 350000 do 400000 dolarów” .

Roei Ganzarski, szef MagniX powiedział, że napęd elektryczny może zrewolucjonizować lotnictwo tak, jak Tesla rewolucjonizuje rynek samochodów elektrycznych.

źródło: www.aerotec.com, www.geekwire.com