Nawet w Polsce samochód elektryczny emituje mniej CO2 niż pojazdy spalinowe2 min czytania
W Europie samochód elektryczny jest odpowiedzialny za prawie trzy razy mniej CO2 w całym cyklu życia niż porównywalny samochód napędzany benzyną lub olejem napędowym. Nawet w Polsce, gdzie większość prądu jest z węgla samochód elektryczny z akumulatorem wyprodukowanym w Chinach emituje 22% mniej CO2 niż porównywalny samochód z silnikiem Diesla i 28% mniej niż samochód z benzyną. Wynika z danych opublikowanych przez fundację Transport & Environment (T&E).
W scenariuszu najbardziej optymistycznym (pojazd użytkowany w Szwecji z akumulatorem wyprodukowanym w tym samym kraju) redukcja emisji wynosi odpowiednio 80 i 81%.
Z obliczeń T&W wynika, że samochody elektryczne w Europie generują średnio prawie trzykrotnie mniej CO2 niż pojazdy spalinowe. W Polsce, przy wysokim odsetku energii elektrycznej z węgla wykorzystywanej do ładowania, oszczędności CO2 wynoszą nadal 29 procent, podczas gdy w Niemczech odsetek ten wynosi 56 procent. Największe oszczędności występują we Francji i Szwecji, odpowiednio 77 i 79 procent. Średnio w UE redukcja emisji CO2 wciąż wynosi 63 procent.
44 miliony aut elektrycznych w Europie w 2030 roku.
Oferta i sprzedaż pojazdów elektrycznych gwałtownie rośnie. A to dopiero początek elektromobilnej rewolucji. Producenci samochodów dążą do zmniejszenia emisji CO₂ z ich pojazdów, aby spełnić unijne przepisy dotyczące samochodów w 2020 i 2021 roku. W latach dwudziestych elektryczny samochód trafi na rynek masowy. Prognozuje się, że łączna liczba pojazdów elektrycznych na drogach wzrośnie ponad 30 razy w całej Europie do 2030 r. Oznacza to, że 97% samochodów elektrycznych, które będą dostępne na rynku w 2030 r. nie zostały jeszcze sprzedane. Będzie to skok z 1,3 mln pojazdów elektrycznych na koniec 2019 r. do 44 mln pojazdów w 2030 r. w samej tylko Unii Europejskiej.
T&E informuje ponadto, że w związku z coraz większym udziałem źródeł odnawialnych w produkcji energii elektrycznej w Unii Europejskiej średnie emisje generowane przez pojazdy elektryczne spadną aż czterokrotnie do 2030 r.
Fundacja T&E przygotowała też narzędzie internetowe umożliwiające porównywanie emisji CO2 samochodów elektrycznych oraz pojazdów z silnikami benzynowymi lub Diesla. Narzędzie uwzględnia najważniejsze czynniki wpływające na ilość dwutlenku węgla powstającą w całym cyklu życia pojazdu. Pod uwagę wzięto m.in. emisje wytwarzane przy spalaniu paliwa, wytwarzaniu energii elektrycznej, czy też ślad węglowy wydobywania materiałów służących do produkcji akumulatorów litowo-jonowych lub przy budowie elektrowni.
Narzędzie dostępne jest na stronie Transport Environment.
Autorem artykułu gościnnego jest Marcin Wirkus.