Czy powstanie w Polsce lewitująca kolej magnetyczna o prędkości 1200 km/h?4 min czytania
Z Gdańska do Warszawy w 35 minut? Lewitująca kolej magnetyczna, która będzie poruszała się z prędkością 1200 km/h to już nie science-fiction. To podstawy technologii hyperloop. Ten pomysł to najbardziej nowoczesny, najszybszy i najbardziej efektywny energetycznie, przez to też najbardziej „zielony” środek transportu. W Polsce tą technologią zajmuje się firma Hyper Poland. Najpierw będzie nakładać pasywną lewitację magnetyczną na istniejące tory.
Pod koniec lutego Hyper Poland, firma założona m.in. przez absolwentów Politechniki Warszawskiej, wystartowała z drugą rundą crowdfundingu udziałowego na brytyjskiej platformie Seedrs. Jej celem było zebranie 451 tysięcy euro na dalsze testy oraz rozwój kolei najnowszej generacji, opartej o lewitację magnetyczną i silnik liniowy, poruszającej się na istniejących torach kolejowych z prędkością do 415 km/h. Zebrano jednak ponad pół miliona euro, czyli 2,4 mln złotych. Pieniądze pomogą jej m.in. w badaniach nad technologią pasywnej lewitacji magnetycznej, jej adaptacją na kolei i budowie pełnowymiarowego toru testowego.
Zakładany pierwotnie przez Hyper Poland cel zbiórki – 451 500 euro, został znacznie przekroczony. Dzięki czemu spółce pozwoli to na intensyfikację badań nad unikalną, opracowaną przez Hyper Poland technologią magrail – rozwiązaniem pozwalającym na zastosowanie lewitacji magnetycznej w ramach istniejącej infrastruktury.
– Dzięki takiemu podejściu najnowocześniejszy dostępny środek transportu nie będzie wymagał gigantycznych inwestycji w budowę całkowicie nowych torów i trakcji – tłumaczy CEO Hyper Poland, Przemysław Pączek.
– Przekroczenie planu zbiórki, zakończenie jej na poziomie 119% pozwala nam śmielej patrzeć w przyszłość – dodaje CBO Hyper Poland, dr Katarzyna Foljanty. – W związku z tym, że efektami naszej pracy interesują się już transportowi i przemysłowi potentaci m.in. z Polski, Niemiec, Włoch, zamierzamy wzmocnić też nasz zespół biznesowy.
Polski pomysł na hyperloop
Hyper Poland od lat z sukcesami pracuje nad autorskim podejściem do koncepcji kolei próżniowej hyperloop. Dzięki pomysłowi podzielenia prac nad tą technologią na trzy etapy, pierwsze rozwiązania wprowadzające pasywną lewitację magnetyczną na istniejące tory mogą być gotowe do wdrożenia pilotażowego już w perspektywie około 3 lat. Pozwolą one na osiąganie prędkości nawet 415 km/h przez pojazdy poruszające się po istniejącej, choć zmodernizowanej infrastrukturze. Nie wyeliminują jednocześnie z torów tradycyjnych pociągów. Koszt takiej modernizacji będzie znacznie niższy od kosztu budowy nowych tras kolei dużych prędkości.
Magrail to dopiero pierwszy krok, o którym myślą inżynierowie z Hyper Poland. Drugim jest hyperrail, który – w skrócie – wiąże się z obudowaniem toru magrail tunelem próżniowym. W nim ruch magnetycznych pojazdów mógłby się odbywać z prędkością sięgającą nawet 1000 km/h. Wreszcie ostatni etap to hyperloop.
Na razie demonstra-tor
Podczas demonstracji, która odbyła się 22 października 2019 roku w Warszawie został pokazany przejazd pojazdu typu magrail po torze testowym. Tor o długości 48 metrów został wykonany w skali 1:5, przy czym kluczowe elementy w skali znacznie bliższej docelowej: silnik liniowy 1:1, a tor magnetyczny 1:2. Demonstrator umożliwił pomyślne wykonanie testów następujących podsystemów: lewitacji pasywnej i napędu liniowego, elektroniki – komunikacji oraz akwizycji danych, mechaniki.
Hyperloop to transport przyszłości
Hyperloop to nowy środek transportu umożliwiający przemieszczanie osób lub ładunków z bardzo dużą prędkością i w oparciu o koncepcję zrównoważonego transportu. To połączenie pociągu i samolotu. Umożliwi podróż np. z Krakowa do Gdańska w 35 minut z prędkością bliską prędkości dźwięku. Kapsuła porusza się w specjalnej rurze, w której ciśnienie jest tak niskie jak na wysokości 10 kilometrów, dzięki temu znacząco zredukowany jest opór powietrza. Pojazd porusza się bez kontaktu z podłożem wykorzystując magnetyczną lewitację oraz łożyska powietrzne. Hyperloop to już nie science-fiction.
Technologia hyperloop, która pozwoli na przemieszczanie się z prędkością do 1200 km/h będzie jednak wymagała stworzenia od podstaw przeznaczonej dla niej infrastruktury. Hyperloop i związane z nim pośrednie rozwiązania nie są już na arenie międzynarodowej zagadką. Na poziomie Unii Europejskiej uznano je za wart wsparcia kierunek rozwoju transportu. W tym celu w lutym państwa członkowskie UE powołały Wspólny Komitet Techniczny (Joint Technical Committee – JTC 20), dzięki któremu możliwe będzie stworzenie jednolitego systemu ultraszybkiego transportu na terenie całego kontynentu.
Technologia hyperloop ma wielkiego orędownika w osobie CEO Tesli Elona Muska. Hyper Poland nie jest w żaden sposób powiązany z Elonem Muskiem i SpaceX. Elon Musk był twórcą współczesnej koncepcji hyperloop, ale polska firma tylko częściowo inspiruje się tym pomysłem. Jednak część zespołu miała okazję poznać Elona podczas finałów konkursów SpaceX Hyperloop Pod Competition w USA, w których nasz zespół studencki znalazł się dwukrotnie.
źrodło: Materiały Prasowe