Gdynia wzorem dla innych miast. Znowu będzie dotować zakup roweru, tym razem elektrycznego!4 min czytania
To już fakt. Gdynia jako pierwsze miasto w Polsce będzie dofinansowywało zakup elektrycznego roweru. Będąc wzorem dla innych Polskich miast, Gdynia przyłoży czynny udział do reformowania nawyków transportowych. To szalenie istotna sprawa!
Nie wiem, czy wiecie, ale Gdynia jest miastem, które znalazło się na 3 miejscu pod względem jakości życia (LivCom Awards 2019, miasta od 150K do 400K mieszkańców). Nic dziwnego, gdynianie mogą kochać wiele rzeczy w swoim mieście. Pewnie gdyby mieli wymienić jedną ulubioną rzecz, mieliby problem. Ja wskazałbym inicjatywy związane z rowerami i ich infrastrukturą. Niecałe dwa lata temu Miasto Gdynia dofinansowywało zakup rowerów cargo, teraz ma zamiar dofinansowywać elektryki. Decyzja już zapadła, a ja już zazdroszczę mieszkańcom tego miasta!
Elektryczne rowery coraz ważniejsze
Nie da się już polemizować z sensem jazdy na elektrycznym rowerze. Zbyt dużo argumentów leży po ich stronie. Na niektórych europejskich rynkach, nawet za 70% ogólnej sprzedaży odpowiadają elektryczne rowery. Nic dziwnego. Statystycznie znaczna większość podróży odbywa się na dystansie 8 km (i dotyczy to większości krajów EU). Statystycznie 5-osobowy samochód przewozi jedynie 1,5 osoby. Jeśli chodzi o ekologię, rowery elektryczne są 10-razy lepsze dla miast niż samochody elektryczne. Rekordowe ceny paliw skłoniły do transformacji nawyków transportowych wielu ludzi. Sam codziennie widzę kolejne nowe osoby, które szukają pomocy w doborze roweru elektrycznego do dojazdów do pracy. Sam też jeżdżę rowerem elektrycznym i to coś, czego żałuje, że nie robiłem wcześniej.
W naszym kraju rynek kształtuje się trochę inaczej. Wolumen rynku sprzedaży to 1.2 mln rowerów sprzedawanych rocznie. Co dziesiąty sprzedany rower to elektryk. Według badań polskiego producenta Kross, aż 84% respondentów wskazuje, że rower elektryczny może być wygodnym środkiem transportu. Szacuje się, że w 2026 roku, aż 26% sprzedawanych rowerów w naszym kraju będzie elektrycznych. Wzrost ten odnotowywany byłby szybciej, gdyby nie istotny problem. Jest nim stosunkowo wysoka kwota zakupu odpowiedniego elektryka. Średnia cena zakupu tradycyjnego roweru to około 2 tys. zł. Koszt elektrycznego jest więc kilkukrotnie większy. W tym miejscu pojawia się wspaniała inicjatywa miasta Gdynia.
Gdynia dofinansuje elektryczne rowery
Niecałe dwa lata temu, miasto Gdynia prowadziło ciekawy projekt, w którym można było uzyskać dotację do zakupu roweru cargo. Zarówno dla przedsiębiorców jak i osób prywatnych. Wiele mieszkańców pytało wtedy o dotację na rowery elektryczne. Władze miasta poinformowały 21 kwietnia, że na sesji Rady Miasta Gdyni w dniu 27 kwietnia 2022 roku poddana głosowaniu zostanie uchwała dotycząca zasad udzielania dotacji celowej na zakup roweru elektrycznego.
– W Polsce nie ma obecnie krajowego systemu dotacji do rowerów, co jest praktykowane w wielu innych państwach i regionach UE. Dotacja jako forma zachęty do zmiany, choćby częściowo, nawyków transportowych jest jednym z elementów realizacji Europejskiego Zielonego Ładu oraz innych dokumentów strategicznych, mających na celu przeciwdziałanie zmianom klimatu, a także poprawę jakości życia, w tym zdrowia Europejczyków. Na poziomie krajowym, Gdynia jest pierwszym miastem, które zdecydowało się dofinansowywać zakup rowerów elektrycznych dla mieszkańców. – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Zgodnie z założeniami ustawy, mieszkańcy Gdyni będą mogli uzyskać dofinansowanie na zakup elektrycznego roweru i otrzymać częściowy zwrot inwestycji. Pewnie zastanawiacie się nad kwotą — wyniesie ona do 50% kosztów zakupu, przy czym kwota dotacji to nie więcej niż 2,500 zł.
– Poza działaniami infrastrukturalnymi, co jest wieloletnim procesem, wychodzimy z założenia, że istotne są również działania miękkie, które zachęcają różne grupy mieszkańców do aktywnej mobilności i częściowe zrezygnowanie z samochodów. Stąd prowadzimy od wielu lat kampanie np. „Do pracy jadę rowerem”, „Odprowadzam Sam”, wypożyczalnie rowerów cargo czy właśnie teraz dotacje, które mogą i mają wpływ na wybór alternatywnego środka transportu. – podsumowuje Marcin Wołek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni.
To już pewne – 27 kwietnia wspomniana ustawa została przegłosowana. Tym samym ułatwi ona zakup elektrycznego roweru wielu osobom, które nie mogły sobie na to pozwolić lub potrzebowały dodatkowego bodźca. Co ciekawe zasady przyznawania dofinansowania zostały w znaczniej mierze uproszczone.
Aby uzyskać dotację, należy:
- złożyć wniosek o dotację do Urzędu Miasta Gdyni (będzie dostępny na BIP UM Gdynia i w siedzibach urzędu),
- zawrzeć umowę z Gminą Miasta Gdyni, (po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku)
- kupić rower elektryczny zgodny z art. 2 pkt 47 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2021 r. poz. 450 z późn. zm.),
- złożyć do Urzędu Miasta dokumenty potwierdzające dokonany zakup roweru zgodnie z uchwałą,
Źródłem materiału jest artykuł w serwisie Urząd Miasta Gdyni, w nim można znaleźć również wszelkie inne ważne informacje.