Wieści

Fiat swoimi elektrykami będzie stabilizować sieć energetyczną3 min read

1 czerwca 2020 2 min read

autor:

Fiat swoimi elektrykami będzie stabilizować sieć energetyczną3 min read

Włosko-amerykański producent samochodów Fiat Chrysler Automobiles (FCA), w swojej fabryce w Mirafiori, rozpoczął pierwszą fazę pilotażowego projektu Vehicle-to-Grid (V2G) z partnerem ENGIE Eps. Projekt ten ma na celu dwukierunkową interakcję między elektrycznymi pojazdami a siecią energetyczną. Oprócz ładowania samochodów urządzenia V2G wykorzystają akumulatory samochodów do świadczenia usług stabilizacji sieci. Akumulatory samochodowe są bowiem w stanie magazynować energię, a poprzez infrastrukturę V2G, mogą zwrócić ją do sieci w razie potrzeby. Jest to okazja do optymalizacji kosztów eksploatacji samochodów i konkretna możliwość przyczynienia się do bardziej zrównoważonego systemu elektrycznego.

„Średnio samochody pozostają nieużywane przez 80-90% dnia. W tym długim okresie, jeśli są podłączone do sieci za pomocą technologii Vehicle-to-Grid, klienci mogą otrzymywać pieniądze lub bezpłatną energię w zamian za oferowaną usługę bilansowania, bez uszczerbku dla ich potrzeb mobilności. – powiedział Roberto Di Stefano, szef EMEA e-Mobility w FCA.

Zapotrzebowanie na „bilansowanie zasobów” w sieci energetycznej powinno znacznie wzrosnąć w przyszłości. Po pierwsze trzeba wspierać rozwój rozproszonych źródeł energii odnawialnej, w których produkcja energii jest z założenia niepewna. Po drugie aby zarządzać coraz większą ilością na rynku pojazdów elektrycznych, które wymagając doładowania mogą dodatkowo zdestabilizować system energetyczny. W najbliższym czasie wdrożenie infrastruktury do inteligentnego zarządzania akumulatorami, na przykładzie systemu rozwijanego w Mirafiori, będzie zatem kluczowym elementem w równoważeniu zapotrzebowania i produkcji energii w czasie rzeczywistym.

Technologia Vehicle-to-Grid pomoże stabilizować sieć energetyczną

Technologia V2G stanowi zatem jeden z najsilniejszych bodźców do rozpowszechniania prawdziwie zrównoważonej mobilności elektrycznej. Mogło to też pomóc w szybkim przejściu na czystą energię przy jednocześnie zrównoważonym rozwoju infrastruktury sieci elektrycznych.

Budowę infrastruktury dla pierwszego etapu projektu rozpoczęto w centrum logistycznym Drosso w kompleksie Mirafiori. Prace budowlane obejmują powierzchnię około 3000 m2 z już wykopanymi rowami o długości 450 m. W tych rowach zostanie ułożonych ponad 10 km kabli wymaganych do połączenia sieci elektrycznej z 64 dwukierunkowymi punktami szybkiego ładowania, o mocy do 50 kW. Scentralizowana infrastruktura i zaawansowany system sterowania – zapewniający oprócz sieci szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych usługi sieciowe Vehicle-to-Grid – zostały zaprojektowane, opatentowane i zbudowane przez firmę ENGIE Eps.

Faza 1 projektu obejmie instalację 32 kolumn V2G zdolnych do podłączenia 64 pojazdów elektrycznych, a jej zakończenie zaplanowano na lipiec. Do końca 2021 r. infrastruktura zostanie rozbudowana w celu połączenia do 700 pojazdów elektrycznych, zdolnych do świadczenia ultraszybkich usług sieciowych operatorowi sieci przesyłowej, a także do ładowania samych pojazdów.

W ostatecznej konfiguracji projekt będzie w stanie dostarczyć do 25 MW mocy regulacyjnej, co czyni go największym obiektem V2G, jaki kiedykolwiek zbudowano na świecie. Ponadto poprzez połączenie z innymi „aktywami” FCA w Mirafiori – w tym 5 MW mocy paneli słonecznych – ta infrastruktura V2G stanie się prawdziwą wirtualną elektrownią, a nawet najbardziej innowacyjną we Włoszech. Będzie dawało to możliwość zapewnienia wysokiego poziomu optymalizacji zasobów odpowiadającej 8500 domom oraz szerokiego zakresu usług dla operatora sieci, w tym ultraszybkiej regulacji częstotliwości.

Szacuje się, że do 2025 r. całkowita pojemność magazynowa pojazdów elektrycznych w Europie wyniesie ponad 300 GWh. Będą to największe zasoby rozproszone dostępne dla europejskiego systemu energetycznego. Rynek infrastruktury V2G, dotychczas składający się prawie wyłącznie z projektów eksperymentalnych, jest teraz gotowy do startu. Całkiem możliwe, że w przyszłości podczas ładowania samochodu elektrycznego będziesz świadczył usługi stabilizacji sieci energetycznej i pobierał za to jakieś dodatkowe fundusze. To ciekawa idea.

Źródło: engie-eps.com