Nie tylko Magura! Bosch eBike Systems zapowiada system ABS również dla hamulców Tektro3 min czytania
System ABS przeznaczony z myślą o rowerach elektrycznych to jedna z najciekawszych nowości, które zobaczyliśmy na przestrzeni ostatnich kilku lat. Bosch eBike Systems walczy o to by system stał się powszechny, zapowiada wsparcie dla produktów firmy Tektro.
Gdybym miał wymienić najciekawsze trendy w rowerowym świecie, wymieniłbym rozwój rynku ebike i cargo. Gdybym miał wymieniać najciekawsze rozwiązania techniczne, wymieniłbym bezprzewodowe przerzutki oraz system ABS. Te ostatnie są dość egzotyczną technologią, ale Bosch mocno pracuje nad tym, by stała się ona bardziej powszechna. Chwała mu za to, serio!
Bosch eBike Systems i ABS
Na co komu ABS w rowerze? Pamiętam gdy na przełomie wieku w mojej rodzinie pojawił się pierwszy samochód z tą technologią. Pytanie było podobne, do pierwszej przejażdżki w deszczu i śniegu. Niewątpliwie od tamtej chwili systemu ABS uratowały miliony ludzi, którzy mogliby zginąć w wypadkach komunikacyjnych. W przypadku rynku rowerowego korzyści jest znacznie więcej niż tylko poprawa bezpieczeństwa.
Jakieś 8 miesięcy temu Bosch przedstawił plan związany z nowościami dotyczącymi nowego Bosch eBike Systems. Piszę nowego, bo Bosch odrzucił numerację systemu czy oznaczania generacji. Wiąże się to ze sporymi zmianami w działaniu tego systemu. Jego najnowsza generacja, którą tutaj opisywaliśmy (którą numerowalibyśmy jako piątą) to całkiem nowy system, oparty na nowej 64-bitowej architekturze. Nie trzeba być programistą, żeby wiedzieć, że zmiana będzie wiązała się ze wzrostem wydajności. Zmieniono i ulepszono również narzędzia diagnostyczne dla serwisów, zaprezentowano nowe silniki w tym wyścigowy model CX Performance Line Race, zaprezentowano nowe wyświetlacze jak również wprowadzono minimalistyczny manipulator (teraz wyświetlacz nie jest już sercem systemu a jedynie dodatkiem). Zmieniła się również architektura samego oprogramowania, które dzięki temu zyskało sporo nowych funkcji, wprowadzono obsługę dla aktywnej lokalizacji GPS oraz tytułowego systemu ABS. To sporo zmian, które nadal ewoluują.
Bosch eBike Systems ABS ze wsparciem dla Tektro
Pisałem o bezpieczeństwie i faktycznie rowery elektryczne z ABS takie są. Firma Bosch przeprowadziła specjalne badania na ten temat, wynika z nich jasno, że gdyby każdy rower elektryczny był wyposażony w system ABS, udałoby się uniknąć aż 29% wypadków. To jak wspominałem niejedyna zaleta, z tych nieoczywistych największych zalet należy wymienić również wzrost satysfakcji z jazdy, bo ABS wpływa również na dynamikę hamowania oraz co wydaje się być zaskakujące znacznie szybszą jazdę — chociaż dotyczy to głównie osób uprawiających sporty górskie.
„Jesteśmy głęboko przekonani, że system eBike ABS stanie się w dłuższej perspektywie dostępny we wszystkich typach rowerów elektrycznych i będzie standardowym wyposażeniem w rowerach wyższej klasy” – wyjaśnia Claus Fleischer, prezes zarządu Bosch eBike Systems. „Tektro to kolejny, obok firmy Magura, współpracujący z nami renomowany producent hamulców, któremu szczególnie zależy na bezpieczeństwie rowerzystów. Jesteśmy bardzo zadowoleni z nawiązania tej współpracy”.
ABS w rowerach z Bosch eBike Systems ABS występował będzie w 4 wersjach – BS Touring, ABS Allroad, ABS Cargo i ABS Trail. Każdy z nich ma charakteryzować się innym sposobem działania i odpowiadać lepiej specyficznym warunkom jazdy. System Bosch eBike ABS jest optymalnie dopasowany do układów hamulcowych Tektro i jest dostępny do wszystkich typów rowerów elektrycznych. Szczególnie kolarze eMTB mogą być zadowoleni z tej współpracy: układy hamulcowe sportowej marki Tektro TRP są również kompatybilne z systemem eBike ABS.
W przyszłości, instalując system Bosch eBike ABS producenci rowerów będą mogli wybierać, jakie układy hamulcowe wykorzystują. Pierwsze rowery elektryczne z komponentami Bosch eBike ABS i hamulcami Tektro mają być dostępne od 3. kwartału 2023 roku.
Więcej informacji na stronie Bosch.