Nowości Bosch eBike system: ABS, śledzenie GPS i trochę sprzętu — system staje się jeszcze lepszy, zapowiedz nowości na ten rok9 min czytania
Targi Eurobike we Frankfurcie zaczynają się już jutro. Na dzień przed inauguracją rozpoczęły się pierwsze konferencje branżowe. Udało mi się wziąć udział w tej online organizowanej przez Bosch eBike Systems . Mam dla Was szybkie streszczenie zapowiedzianych nowości.
To wielkie święto rowerowe. W zeszłym roku, chociaż się też miało miejsce, to odbyło w cieniu pandemii. Teraz powraca z wielką pompą i wieloma premierami, które będą miały tu miejsce. Chociaż nie mam możliwości być tam na miejscu, udało mi się wziąć udział w konferencji online Bosch eBike Systems i podpatrzeć co nowego szykuje dla nas producent.
Bosch eBike System wiele nowości każdego roku
Bosch oferuje kompletny system napędowy dla rowerów elektrycznych. Chociaż przypomina on poprzedni — bo składa się z tych samych elementów — został stworzony na nowo. Wszystko by system Bosch oferował wszelkie dogodności i mógł być otwarty na wszelkie pojawiające się nowinki i potrzeby klientów.
Bosche Smart System składa się z kilku elementów — to przede wszystkim silnik centralny, kontroler i bateria oraz sterujące tym wszystkim oprogramowanie. Jakiś czas temu, niemiecki producent obiecał, że będzie oferował regularne aktualizacje oraz nowości sprzętowe na całym tym polu. Poprzednio sporo zyskał też poprzedni system i kontroler Nyon. Teraz nowości zarezerwowane są głównie dla nowego Bosch Smart System oraz aplikacji na telefony Flow. Zresztą sami możecie poznać te najważniejsze:
Nowe silniki Active oraz Cargo
W tym roku Bosch powiększył rodzinę silników. W skład Smart System wchodził dotąd tylko najnowsza, 4 generacja modelu Performance CX. Teraz dołącza do niego pokrewne modele Speed (to model, który wspiera pedałowanie do 45 km/h), Cargo (stworzony z myślą o rowerach tego typu) oraz Performance. Ten ostatni to krewny dotychczasowej serii Active. Co prawda nie wspiera on pewnych dogodności pozostałych modelów, ale zyskał sporo mocy — teraz model ten legitymuje się momentem obrotowym 85 Nm.
Wraz z nowymi silnikami pojawiły się też dwa nowe tryby jazdy. Pierwszy to Auto, w którym rower sam będzie uwzględniał dane z telemetrii i pobierał odpowiednie wsparcie. W tym trybie rower będzie w stanie zapewnić bardziej naturalną jazdę. Rower będzie reagować odpowiednio nawet na takie zdarzenia jak silny czołowy wiatr. Tryb ten pozwoli również znacznie zoptymalizować posługiwanie się manetką biegów, tak by nie trzeba było nią ciągle kręcić.
Drugi tryb to Cargo. W tym trybie silnik roweru potrafi wspomagać naszą pracę w sposób ciągły w ramach 400% oferowanej mocy. Ma to ułatwić przejazd przy dużym obciążeniu ciężkim ładunkiem.
Całkiem nowy komputer Intuvia 100
Intuvia to podstawowy sterownik systemu. Nie jest on częścią systemu Smart, bo jest już konstrukcją dosyć leciwą. Na tle konkurentów z podstawowego segmentu, to jednak nadal zaawansowany komputer i całkiem solidna opcja. Bosch uznał jednak, że trzeba ją po tylu latach jednak odświeżyć.
Nowa Intuvia 100 ma bardziej stonowany dizajn, wyświetlacz jest bardziej czytelny i w przeciwieństwie do kolorowego Kiox 300 dedykowany jest osobom, które szukają czegoś mniej atencyjnego. To nadal pełnoprawny członek Smart System. Posiada możliwość połączenia z aplikacją Flov na telefony poprzez Bluetooth. Informuje o trybie ochrony przed złodziejami (o tym w sekcji poniżej). Wspiera łącznie aż 8 trybów jazdy. W jednej z nadchodzących aktualizacji otrzyma funkcję sugerowania odpowiedniego przełożenia. Tutaj strona produktowa i więcej informacji o nowej Intuvia 100.
W tym miejscu należy też wspomnieć o tym, że Kiox 300 otrzyma wsparcie dla serwisu Komoot oraz Apple Watch.
Nowy tryb Alarmu
Poprzednia dużą sensacją było wprowadzenie blokowania systemu i silnika z poziomu aplikacji co miało być mechanicznym zabezpieczeniem przed złodziejami. Teraz niemiecka firma rozszerza tę funkcję.
Nowa funkcja eBike Alarm podobnie jak powyższa oferowana będzie w postaci subskrypcyjnym. Po kupnie nowego ebajka otrzymamy roczny abonament na usługę. Po tym czasie trzeba będzie uiścić opłatę 4,99 euro miesięcznie lub 39,99 euro rocznie. Można w tym miejscu mieć pewne wątpliwości co do zasadności opłaty, sposób funkcjonowania usługi je jednak rozwiewa.
Do korzystania z usługi eBike Alarm potrzebny jest dodatkowy fizyczny moduł (nazwany Connect Module), który serwis rowerowy podłączy i schowa przy silniku. Moduł obsługuje GPS oraz łączność LTE (w jego wnętrzu jest karta SIM).
Pozwala on sprawdzić za pośrednictwem aplikacji Flov miejsce, w którym znajduje się rower. Co więcej, system potrafi rozpoznać, co dzieje się z naszym rowerem. Jeśli ktoś delikatnie go poruszy, wyemituje powiadomienia świetlne i delikatny sygnał alarmowy. W przypadku przemieszczenia roweru będzie on wydawać głośny alarm i poinformuje właściciela powiadomieniem puch o potencjalnej próbie kradzieży. Więcej informacji tutaj.
System ABS stworzony z Magura
Bosch wprowadza też wreszcie na szeroką skalę do świata eBike coś, nad czym pracowano już od bardzo dawna. To system ABS dla rowerów elektrycznych. Coraz częściej poruszamy się podczas niesprzyjającej aury i w terenach gdzie podłoże jest sypkie. Nadal wielu użytkowników nie jest przekonana do hamowania tylnym i przednim hamulcem na raz, tak jak powinno się to robić. Wiele z tych osób ma nieprzyjemne doświadczenia, gdy hamując uślizgnęło im się koło, przelecieli przez kierownicę lub ulegli innemu wypadkowi.
Bosch ABS zapewni pewność hamowania również przednim hamulcem na każdej nawierzchni oraz w każdym typie roweru elektrycznego wyposażonego w hamulce firmy Magura.
Niemniej jak łatwo się domyślić sposób działania i to jakie są nasze oczekiwania, będzie różnił się w zależności od tego, jakim rowerem się poruszamy i w jakim otoczeniu. Całkiem inne oczekiwania będzie miał ktoś, kto porusza się w ciasnej uliczce rowerem cargo a całkiem inne ktoś jadący górskim single trackiem na rowerze eMTB. Dlatego też w zależności od typu i przeznaczenia roweru system będzie zachowywał się inaczej. Będzie to wstępne i predefiniowane przez producenta roweru ustawienie, dlatego należy zwrócić na to uwagę podczas kupna roweru. Co ciekawe Kiox 300 pozwoli na odczyt danych hamowania. Będzie można zobaczyć, jak ono przebiegało i wyciągnąć z niego wnioski.
Warto tu wspomnieć, że to właśnie Bosch wprowadził do samochodów 40 lat temu ABS. W świecie motocykli zrobił to w 1995 roku, do świata elektrycznych rowerów technologia ta dotarła w 2018 roku. Teraz wprowadzono nową i ulepszoną jednostkę, która będzie o 77% mniejsza i 55% lżejsza.
Więcej informacji na stronie Bosch.
Nowy minimalistyczny manipulator/pilot
Bosch zauważa też, że wielu rowerzystów jest maksymalnie skupionych na jeździe i nie potrzebuje dużych skomplikowanych manipulatorów i wyświetlaczy. To głównie osoby nastawione na osiąganie sportowych wyników i maksymalizacje wrażeń z jazdy. To właśnie dla nich stworzono kolejny dwa nowe produkty.
To Mini Remote, dyskretny i minimalistyczny pilot na kierownicę oraz uzupełniający go System Controler, czyli jednostka sterująca montowana w ramie, obok mostka. Widać tu pewne inspiracje konkurencyjnymi systemami jak, chociażby tym od Brose w rowerach Specialized.
To jednak coś, na co zwracali uwagę klienci i powstało z chęci ich zadowolenia. Wspomniany Mini Remote oraz każdy inny ze starszych konstrukcji otrzyma udogodnienie w funkcji Walk Assist. Dotychczas konieczne było trzymanie tego przycisku, aby korzystać z tej funkcji. Teraz po jej aktywacji będzie trzeba jedynie nacisnąć dedykowany przycisk raz na 10 sekund. To rewelacyjna zmiana, zwłaszcza gdy ktoś korzystał z tej funkcji na stromym zboczu, pchając rower oburącz lub podczas prowadzenia załadowanego roweru cargo. Nowa funkcja ma nazwę Hill Hold.
Więcej informacji o Mini Remote oraz System Controler.
Nowy akumulatory
Coś, czym początkowo wiele osób było zawiedzionych to to, że Bosch nie zaoferował zbyt wielu możliwości w Samart System, jeśli chodzi o zasilanie. W zasadzie był to jedynie akumulator z serii PowerTube 750 Wh.
Teraz firma poszerza ofertę o dodatkowe akumulatory PowerTube o pojemności 625 Wh i 500 Wh oraz akumulatory PowerPack 545 Wh i 725 Wh. Te ostanie zostały zmodyfikowane – teraz diody LED informujące o stanie baterii przeniesiono na górę obudowy. Dzięki temu będzie można sprawdzić stan bez wypinania baterii z roweru.
Rynek nadal w potrzasku mimo rowerowego boomu
Claus Fleischer, CEO Bosch eBike Systems był gościem prezentacji. Wprowadził nas we wspaniałą wizję przyszłych produktów Bosch. Nie tylko pokazał, co zobaczymy w najbliższej przyszłości, ale również obiecał, że opracowywane są całkiem nowe usługi i produkty, będące rozwinięciem systemu Bosch Smart System.
Niestety jego narracja skupiała uwagę na pewnych problemach. Świat dalej trapią problemy z zerwanymi łańcuchami dostaw oraz totalnym brakiem dostępnych podzespołów i części. O ile w 2020 borykano się z problemami braku w podzespołach i osprzęcie rowerów, to rok 2021 przyniósł problemy na rynku części elektrycznych jak mikrokontrolery i półprzewodniki. Claus mówił wprost — o każdy rower, który wyszedł z fabryki, musiano stoczyć bitwę.
Najgorsze jest jednak to, że sytuacja ta w najbliższym czasie się nie poprawi. O ile nauczono się (i kontrahentów) radzenia z pewnymi problemami, to mają one wielki wpływ na przyszłość. Mowa tu np. o rozwoju pewnych nowych, fascynujących produktów, które mógłby być wprowadzone na rynek, ale jest to w wyniku tych problemów niemożliwe.
Pocieszającym jest natomiast fakt, że wzrost sprzedaży elektrycznych rowerów mimo przeszkód stale rośnie!
Dostępność opisywanych produktów:
Lato 2022:
- eBike ABS
- Cargo Line
- Performance Line
- Auto mode
- Cargo mode
- Hill Hold
- PowerTube 500 and 625
- eBike Flow App: Update komoot integration
- eBike Flow App: Update for Apple Watch user
Jesień 2022:
- eBike Alarm
- Intuvia 100
- System Controller
- Mini Remote
- PowerPack 545
- Digital Service Book
Początek 2023:
- Performance Line Speed
- PowerPack 725
Więcej informacji na stronie Bosch eBike Systems.