Transport Wieści

Elektryczne autobusy w Polsce poniżej średniej w Europie. Holandia daje dobry przykład2 min read

5 maja 2020 2 min read

autor:

Elektryczne autobusy w Polsce poniżej średniej w Europie. Holandia daje dobry przykład2 min read

W Europie podsumowano nowe rejestracje autobusów. Nowe autobusy elektryczne to 4,1% rynku. W Polsce 2.2%, ale w Holandii, czyli obecnie Niderlandach aż 40.7%! Takie dane przedstawiło Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Według ACEA elektryfikacja autobusów w Europie przebiega z bardzo dużą prędkością.

Diesel trzyma się mocno, ale spada

W ubiegłym roku 85,0% wszystkich nowych średnich i ciężkich autobusów (ponad 3,5 tony) zarejestrowanych w Unii Europejskiej było zasilanych olejem napędowym, podczas gdy udział benzyny w tym segmencie rynku był bliski zeru. Wszystkie połączone pojazdy o napędzie alternatywnym (APV) stanowiły 15,0% rynku autobusów w UE w 2019 roku. Pojazdy elektryczne (ECV) stanowiły 4,0% całkowitej liczby rejestracji nowych autobusów.

Najwięcej elektryków w autobusach zarejestrowano w Holandii 40.7%, Danii 18.5%, Szwecji 7.4%, Finlandii 6.7%, Rumunii 6.6%, Austrii 5.2%. W Polsce mamy 2.2% nowych elektrycznych autobusów.

Nowe rejestracje autobusów wg paliwa - źródło: ACEA
Nowe rejestracje autobusów wg paliwa – źródło: ACEA

Autobusy z silnikami diesla i benzyną

W 2019 r. popyt w UE na autobusy z silnikiem diesla spadł o 3,1% do 34123 sztuk. Cztery z pięciu głównych rynków UE odnotowały dwucyfrowe straty w segmencie oleju napędowego: Hiszpania (-13,8%), Wielka Brytania (-12,0%), Włochy (-11,8%) i Niemcy (-10,1%). Francja była jedynym rynkiem, który odnotował niewielki wzrost (+ 2,4%) w zakresie rejestracji nowych autobusów z silnikiem diesla. W całej Unii Europejskiej w 2019 r. sprzedano tylko osiem autobusów benzynowych.

Pojazdy o napędzie alternatywnym (APV)

Wzrost autobusów z alternatywnymi paliwami – źródło: ACEA

W ubiegłym roku liczba rejestracji nowych autobusów elektrycznych w UE wzrosła o 170,5% z 594 jednostek w 2018 r. do 1 607 autobusów sprzedanych w 2019 r. Pojazdy elektryczne (ECV) stanowiły 4,0% całkowitej sprzedaży autobusów w UE. Największym rynkiem zbytu dla tych pojazdów była Holandia. W ubiegłym roku zarejestrowano 381 autobusów elektrycznych, a następnie Francja (285) i Niemcy (187). Łącznie te trzy kraje stanowiły ponad połowę wszystkich autobusów doładowywanych elektrycznie sprzedanych w ubiegłym roku.

Ogółem w 2019 r. w całej Unii Europejskiej zarejestrowano 1918 autobusów hybrydowych, czyli 59,7% więcej niż przed rokiem. Te hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) miały udział w rynku 4,8%. Jednak prawie wszystkie rejestracje były skoncentrowane tylko w sześciu krajach: Niemcy (454 jednostki), Hiszpania (427), Belgia (371), Włochy (255), Francja (210) i Holandia (125). Dla porównania w 2019 r. nie zarejestrowano żadnych hybrydowych autobusów elektrycznych w 13 krajach UE.

6,2% wszystkich nowych autobusów sprzedanych w UE w ubiegłym roku korzystało z paliw alternatywnych, co stanowi wzrost o 67,9% do 2 504 rejestracji – prawie wszystkie z nich są napędzane gazem ziemnym. Największymi rynkami UE dla autobusów na gaz ziemny były Francja (585 sztuk), Hiszpania (463), Włochy (303) i Szwecja (284), które odnotowały również najwyższy procentowy wzrost w całym regionie (+ 283,8%).

źródło: www.acea.be