Ultraviolette F77 – 70 tysięcy zamówień z 70 krajów i spory jak na elektryka zasięg2 min czytania
Ultraviolette F77 to elektryczny motocykl z Indii, który tuż przed premierą zamówiło już ponad 70.000 ludzi. Można by powiedzieć, że to nie tak dużo jak na Indie, gdyby nie to, że zamówienia pochodziły również z 70 innych krajów! Co jest w nim tak wyjątkowego?
Indie to spory, pojemny rynek, który szybko przyswaja elektryfikacje motoryzacji. W tej części świata działają setki firm produkujących autobusy, ciężarówki, samochody osobowe, motocykle i rowery. Wiele z nich już dziś tworzy pojazdy elektryczne.
Ultraviolette Automotive to nowa firma założona w Bangalore w Indiach przez Narayan Subramaniam i Niraj Rajmohan w 2016 roku. Wykreowali oni wizje nowoczesnych pojazdów, które będą tworzone lokalnie, z lokalnych materiałów i części i będą miały wpływ pozytywny wpływ na zmiany w motoryzacji. Pomysł musiał być bardzo dobry, bo uzyskali sporo funduszy od inwestorów — nawet spośród konkurencyjnych firm (TVS Motor Company, których w nich zainwestował, posiada parasol 90 firm, 3 miliardy dolarów rocznego przychodu i produkuje ponad 3 miliony pojazdów rocznie, które sprzedaje w 60 krajach). Takie wsparcie nie jest bez znaczenia.
Ultraviolette F77 i szaleństwo zamówień
Ultraviolette F77 został poraz pierwszy zaprezentowany w 2019 roku. Od tamtego czasu opracowano finalny projekt motocykla, wybudowano też fabrykę i przygotowano się do produkcji. Projekt robi wrażenie — jest nowoczesny i całkiem dobrze wygląda. To z pewnością przyczyniło się do szalonej reakcji zainteresowanych kupnem, nie jest to jednak główny powód.
Wydaje się nim być spory jak na tej klasy motocykl, rekordowy wręcz zasięg. Dzięki akumulatorowi o pojemności 10,3 kWh ma on wynieść nawet 307 kilometrów (według krajowej normy IDC). Przedstawiciele firmy twierdzą, że w naturalnych warunkach osiągnięcie 260 km na jednym ładowaniu nie będzie wyzwaniem.
Ultraviolette F77 występować będzie w 3 wersjach kolorystycznych — szaroniebieskiej Airstrike, czarnej Shadow oraz głębokiej czerwieni Laser. Dostępne będą też 3 wersje, które różnić będą się specyfikacją. W topowej wersji motocykl będzie dysponował silnikiem o mocy 30.2 kW (prawie 41 KM) oraz 100 Nm momentu obrotowego. Pozwoli to rozpędzić motocykl do ponad 150 km/h.
Ultraviolette F77 dysponował będzie rozszerzoną gwarancją na całą konstrukcję. Akumulator objęty został gwarancją na okres 8 lat. Motocykl posiada pełne oświetlenie LED oraz kolorowy wyświetlacz informacyjny, który synchronizuje dane z aplikacją na smartfony.
Sporą niespodzianką jest też cena, w podstawowej wersji (silnik 27 kW, 36.2 hp, 85 Nm, bateria 7.2 kWh z zasięgiem 206 km) wynosi ona 380,000 RS, czyli około 20,860 zł. Topowa wersja z baterią 10.3 kWh, zasięgiem 307 km oraz silnikiem 30.2 kW to koszt 25,000 zł. To całkiem niedużo jak za motocykl o takich parametrach. Nic więc dziwnego, że zebrano ponad 70,000 zamówień, które spłynęły z 70 różnych krajów. Pierwsze egzemplarze mają trafić do nabywców już w marcu 2023 roku.
Zawodowo, całkowicie ktoś inny niż mogłoby się wydawać. Jego największe namiętności prócz żony to dobre piwo, ostre papryczki i świeżo palona kawa w hurtowej ilości. Uwielbia nowe technologie i gadżety, ma też spory sentyment do tych starych. Mówi o sobie, że jest „roztańczonym puchem tego świata”.