Uber i Hyundai planują stworzyć elektryczne taksówki, które będą latać2 min czytania
Podczas targów CES w Las Vegas ogłoszono, że Hyundai oraz Uber planują razem wprowadzenie latających taksówek. To jedna z pierwszych inicjatyw, które wychodzą poza ramy tylko ciekawej koncepcji. Wszystko to ma działać już za niecałe 4 lata.
Uber Elevate to usługa firmy, która zakłada powołania do życia nowej inicjatywy wspólnych podróży lotniczych nad terenem dużych miast. Kilka razy mogliśmy też słyszeć o idei pojazdów PAV (Personal Air Vehicle), czyli małych maszyn lotniczych, które mogłyby odbywać krótkie loty pasażerskie. Teraz Uber podpisał umowę z Hyundaiem, który ma zamiar stworzyć takie małe maszyny.
W 100% elektryczny samolot pionowego startu
Hyundai jest pierwszą firmą motoryzacyjną, która przyłączyła się do inicjatywy Uber Elevate, zakładającej masową produkcję latających pojazdów elektrycznych. Koncepcja pojazdu powietrznego została stworzona przez Hyundai i Uber w ramach tzw. otwartego procesu projektowego. Proces ten inspirowany jest podejściem znanym z NASA, według którego wprowadzenie innowacji rozpoczyna się od publicznego opublikowania koncepcji. Dzięki temu także inne firmy mogą wykorzystać przedstawiony projekt do wprowadzenia innowacji w swoich technologiach i modelach taksówek powietrznych.
W ramach partnerstwa Hyundai będzie produkować pojazdy powietrzne, a Uber zapewni usługi wsparcia przestrzeni powietrznej, połączenie z transportem naziemnym oraz interfejsy dla klientów za pośrednictwem sieci udostępniania przelotów. Obie strony współpracują w zakresie przygotowania koncepcji infrastruktury mającej wspierać start i lądowanie pojazdów nowej klasy.
Elektryczny pojazd powietrzny Hyundai S-A1 zaprezentowany na CES:
- Jest przeznaczony do prędkości przelotowej do 290 km/godz. na wysokości przelotowej wynoszącej około 300–600 m nad ziemią oraz do lotów na dystansie do 100 km.
- Pojazd będzie w 100% elektryczny, wykorzystując rozproszony napęd elektryczny. Ładowanie zajmie około pięciu do siedmiu minut.
- Napęd elektryczny samolotu zasila kilka wirników i śmigieł wokół płatowca, co zwiększa bezpieczeństwo w przypadku awarii jednego z nich. Kilka mniejszych wirników obniża również poziom hałasu w stosunku do dużych śmigłowców spalinowych, co jest bardzo ważne dla miast.
- Model został zaprojektowany do pionowego startu, poziomego lotu po pochyleniu wirników na czas lotu, a następnie do pionowego lądowania.
- Pojazd Hyundai będzie początkowo pilotowany przez pilota, ale z czasem stanie się autonomiczny.
- Kabina wyposażona została w fotele dla czterech pasażerów, rozmieszczone w sposób umożliwiający łatwe wsiadanie i wysiadanie.
Źródło: materiał prasowy.