3×3 to nowy, bezprzewodowy system biegów. Teraz zgodny z Bosch eBike Systems3 min czytania
Na rynku osprzętu rowerowego robi cię coraz ciaśniej. Nadal jest na nim miejsce dla innowacyjnych firm jak 3×3 z Niemiec, które chcą zaoferować nam coś lepszego. System 3×3 pozwala na bezprzewodową zmianę biegów i od teraz zgodny jest z rowerami opartymi o Bosch eBike Systems.
Firma 3×3 była mi dotąd nieznana, chociaż z dużą uwagą sledze rynek akcesorów i osprzętu rowerowego. To kolejna Piasta planetarna po Shimano z serii Nexus/Alfine, Rofloff czy NuVinci. Te ostatnią użytkuje na bieżąco w prywatnym rowerze elektrycznym. Ma ona kilka wad — jest ciężka, brak do niej części zamiennych i nie nadaje się do mocnych rowerów (ograniczenie silników do 75 nm). Piasta od 3×3 od początku wskazuje NuVinci jako konkurencje, obiecuje też kilka zalet, dzięki którym może nad nią górować.
Piasta 3×3 teraz ze wsparciem dla rowerów z silnikiem Bosch
Nie wiem, czy pamiętacie, ale kiedyś złamałem kołnierz piasty w moim elektryku. Pech chciał, że mam piastę NuVinci 380. Niestety szprycha, do której dostał się patyk, wyrwała kawałek piasty. Co gorsze, producent nie oferuje ani naprawy, ani części do tego. Mój serwis rowerowy szukając nowej piasty, rozłożył ręce — nigdzie w oficjalnej dystrybucji nie było jej dostępnej! Byłem zmuszony szukać używki, cudem znalazłem jednak nową, chociaż trwało to kilka tygodni.
To właśnie jeden z problemów NuVinci, który spowodował, że w przyszłości szukać będę alternatywy. Dziś trafiłem na coś nowego od niemieckiego 3×3. Nie wiem, jak wygląda piasta w środku czy jest planetarna jak Shimano Nexus, czy też opiera się na kulowych łożyskach jak NuVinci. Wiem jednak, że produkt jest znacznie mniejszy od NuVinci i podobnie jak on oferuje bezinwazyjną zmianę biegów. Oznacza to, że można nimi operować nie tylko podczas jazdy, ale również na postoju. To świetna sprawa, bo w przeciwieństwie do zwykłych przerzutek z łańcuchem i kilkoma rzędami zębatek, można zmienić bieg podczas postoju, np na skrzyżowaniu czy przed ruszeniem pod górkę. Uwielbiam to rozwiązanie zwłaszcza w mieście.
Piasta od 3×3 dysponuje 9 przełożeniami, które oferują zakres przełożeń do 554%, co robi spore wrażenie. Skok przełożeń przy 9 biegów nie będzie najdelikatniejszym, ale przy zastosowaniu w rowerach elektrycznych nie ma to takiego znaczenia. Napęd jest cichy i lekki (2 kg). Występuje w wersji dla napędów na pasku i tradycyjnych z łańcuchem. Co ciekawe, osprzęt do sterowania biegami znajduje się po lewej stronie a niej jak po prawej w przypadku zwykłej przerzutki. Niemniej jest on wykonany tak, że montaż nie koliduje tu nawet z największymi rozmiarami tarczy hamulcowej. Piasta ma też wytrzymywać do 250 Nm momentu obrotowego. Oznacza to, że można będzie stosować ją w rowerach eMTB, Cargo i w parze z naprawdę mocnymi silnikami.
Nowością w ofercie jest model ze sterowaniem bezprzewodowym. Biegi można zmieniać przyciskiem na manetce na kierownicy. Piasta 3×3, w modelu „nine” (domyślamy się, że kiedyś będą też inne), umożliwia również współpracę z Bosch eShift, gdzie to silnik Bosch steruje za nas biegami. Niestety nie znamy przybliżonej ceny piasty od 3×3, mimo że producent przewiduje w przyszłości możliwość zakupu osprzętu w wersji OEM dla klienta prywatnego.
Bosch eBike Systems z aktualizacją na luty, to wiele fantastycznych nowości!
Piasta 3×3 jest już na wyposażeniu w niektórych modelach rowerów firm CargoFactory, GoLo, Mäx & Mäleon, MiTech, Muli Cycles, Nicolai czy Portus Cycles. Więcej informacji na stronie 3×3.
Skrócona specyfikacja:
- Liczba biegów: 9
- Zakres przełożenia: 554 %
- Skok biegów: co około 24 %
- Zmiana biegów: obracana manetka (wersja analogowa), manetka z przyciskami (wersja bezprzewodowa)
- Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm
- Waga: 2 kg
- Kompatybilność: 135 mm szybko złączka, 142 mm sztywna oś 12mm, 148 mm sztywna oś 12mm
- Szprychy: 32 otwory lub 36 otworów
- Rodzaj napędu: pasek lub łańcuch
- Kompatybilność z tarczami hamulcowymi: wszystkie